• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • S79
    Tett90 skrev 2015-09-11 13:18:25 följande:

Kub gick jätte bra och jag är såååå glad att jag gjorde det !!

Åh va kul! Skönt att kunna andas ut lite! Förstår att det var roligt att se den lilla :)
  • Linkken
    Tett90 skrev 2015-09-10 23:36:45 följande:

Får ganska ont ibland, får som mensvärk.. Mest på kvällarna, är i v 13 ! Någon annan som fått så?
    Blir orolig

Jag har flera gånger haft ordentligt ont, även jag på kvällarna och nätterna. Och det är faktiskt bara växtvärk. Du får tänka att bebisen har en tillväxtspurt och allt inne i magen + huden får bara hänga med i svängarna. Jag tyckte också det var väldigt obehagligt första gången, men man vänjer sig och blir bättre på att slappna av. Imorgon går jag in i v. 16 och känner från och till hur det sticker och drar i magen, men numera är jag bara glad om magen växer lite! Glad
  • Linda8110

Gått in i v.19 idag och på eftermiddagen kände jag den första fosterrörelsen! Häftigt och konstigt på samma gång :)

• Cissi90

Hej allihop! Jag har mått extremt dåligt och varit illamående länge nu. MEN så började jag för två dagar sen äta mina gravidvitaminer och ta ett litet mellanmål (typ liten skål yoghurt) på kvällen när jag ska sova. Och POFF så försvann det hemska otroliga illamåendet på morgonen. Det kommer tillbaka runt eftermiddag när Jag inte ätit på länge och då äter Jag något litet som söta mandlar eller macka och illamåendet hejdar sig. Ät också lite lite mindre portioner, är så vanligt att man häller i sig mat och då kan illamåendet (på mig iallafall) ramla över :)

Hoppas mina tips hjälpte! Illamåendet kommer säkert tillbaka och Jag måste hitta nya sätt. Men tänkte att ni kanske ville veta :)

• safiia

Mitt illamående kom tillbaka i veckan igen. Suck :( men igår fick jag igen hålla mat i mig. Hoppas verkligen det är över nu. Är i vecka 13, 12+2. Var på kub i torsdags och allt såg bra ut. Babyn är lite mager men kanske inte så konstigt då jag gått ner 10kg. Lite svårt hade bm att se eftersom jag är så uttorkad.

Har ni tips på vagnar som passar i terräng? Vi bor på landet med sandvägar och mycket upp och nedförs backar. Ska väl i allafaall vara hjul med luft i så att de dämpar lite. Annars är det nog en djungel för mig :P tänkte försöka hitta en begagnad så det lönar sig kanske att börja hålla utkik.

• safiia

Mot låga blodtrycket lönar det sig att dricka mycket och för mig har även salmiak hjälpt. Om man gillar det, inte i för stora mängder dock.

• Linda8110
    safiia skrev 2015-09-12 08:28:58 följande:

Mot låga blodtrycket lönar det sig att dricka mycket och för mig har även salmiak hjälpt. Om man gillar det, inte i för stora mängder dock.

Ja hurra för lakrits! Missbrukade turkisk peppar när jag mådde som mest illa ;)
  • Linkken
    safiia skrev 2015-09-12 08:26:38 följande:

Mitt illamående kom tillbaka i veckan igen. Suck :( men igår fick jag igen hålla mat i mig. Hoppas verkligen det är över nu. Är i vecka 13, 12+2. Var på kub i torsdags och allt såg bra ut. Babyn är lite mager men kanske inte så konstigt då jag gått ner 10kg. Lite svårt hade bm att se eftersom jag är så uttorkad.

Har ni tips på vagnar som passar i terräng? Vi bor på landet med sandvägar och mycket upp och nedförs backar. Ska väl i allafaall vara hjul med luft i så att de dämpar lite. Annars är det nog en djungel för mig :P tänkte försöka hitta en begagnad så det lönar sig kanske att börja hålla utkik.

Trist med illamåendet! Jag gick in i vecka 16 idag och började dagen med att spy. Men de senaste veckorna har jag bara spytt max 1-2 ggr i veckan och det kan man leva med, så jag hoppas verkligen det blir bättre för dig snart med. Måste ju kännas olustigt att inte kunna äta ordentligt.

Vi funderar också på barnvagnar just nu och bor också på landet. Här är det grusvägar och skog och jag gillar att vara ute och röra på mig så det ska funka med lera och snö också. Det och det faktum att vi har en pigg hund utesluter de riktigt fina kritvita vagnarna då de nog blir förstörda rätt snabbt. Vi bestämde för ett tag sen att vi inte kommer att köpa någon av dedär väldigt dyra vagnarna då de verkar mer anpassade för stadsliv. Här ska det vara en redig vagn med ordentliga gummihjul (ja, absolut med luft, annars blir det nog bökigt!). Har läst en del recensioner och folk på landet brukar vara nöjda med vagnar av märket ABC. Dem kan man också hitta riktigt billigt, så det kanske vore nåt?! Jovi Ora lär också vara bra och rätt förmånliga. Men du har rätt, det är en djungel! Men jag behöver ingen "skrytvagn", en som rullar smidigt också genom snön och som bebisen har det mysigt i är viktigast för mig!

Ursäkta mina långa svar, jag är hopplös... Skrattande
  • Natalila
    safiia skrev 2015-09-12 08:26:38 följande:

Är oxå i vecka 13. Jag har gått ner 7 kg men jag får ju behålla de lilla jag äter iaf, hoppas bara den lille där inne växer på som den ska när du skrev att din va lite mager!
    Får hoppas de går bra för dig och att den bygger på sig lite :)

Som sagt barnvagnar är en djungel så bästa är nog att åka till någon affär och fråga vad man är ute efter ;)
  • safiia
    Linkken skrev 2015-09-12 08:43:10 följande:

Trist med illamåendet! Jag gick in i vecka 16 idag och började dagen med att spy. Men de senaste veckorna har jag bara spytt max 1-2 ggr i veckan och det kan man leva med, så jag hoppas verkligen det blir bättre för dig snart med. Måste ju kännas olustigt att inte kunna äta ordentligt.

Vi funderar också på barnvagnar just nu och bor också på landet. Här är det grusvägar och skog och jag gillar att vara ute och röra på mig så det ska funka med lera och snö också. Det och det faktum att vi har en pigg hund utesluter de riktigt fina kritvita vagnarna då de nog blir förstörda rätt snabbt. Vi bestämde för ett tag sen att vi inte kommer att köpa någon av dedär väldigt dyra vagnarna då de verkar mer anpassade för stadsliv. Här ska det vara en redig vagn med ordentliga gummihjul (ja, absolut med luft, annars blir det nog bökigt!). Har läst en del recensioner och folk på landet brukar vara nöjda med vagnar av märket ABC. Dem kan man också hitta riktigt billigt, så det kanske vore nåt?! Jovi Ora lär också vara bra och rätt förmånliga. Men du har rätt, det är en djungel! Men jag behöver ingen "skrytvagn", en som rullar smidigt också genom snön och som bebisen har det mysigt i är viktigast för mig!

Ursäkta mina långa svar, jag är hopplös...

Tack för tipsen! Ja framför allt på våren och hösten är vår väg en enda lervälling så den måste klara det. Och förstås snö och slask. Vi har tre hundar men jag kan kanske bara drömma om att gå med vagn och tre hundar :D ska absolut gå och pröva och titta till affär trots att vi troligen köper begagnat.

ändå så skönt att vara förbi vecka 12 och den mest kritiska är över och man lite vågar fundera på att köpa saker.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?