• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

becka1989 skrev 2015-10-04 12:59:42 följande:

Det är lite tråkigt att det är bara ett och kub ifall man är över 35 eller har anlag, hade gärna haft kub gör alla oavsett ålder och anlag. Då hade det iallafall varit två. Vi ska iallafall göra ett i vecka 19 som är rul och ett i vecka 27 som är 3D :) sambon som bestämt att vi ska göra 3D kostar 1500kr att göra på tittut i Stockholm

Det är mycket pengar, men jag tror ändå ni kommer tycka det är värt det. Det är väldigt långa veckor mellan v. 18/19 och 40, så det kommer säkert kännas fint att se bebisen däremellan.
    S79 skrev 2015-10-04 10:27:31 följande:
    Oj vad många! Nej här får man bara ett om allt är som det ska. Hade ju varit kul att göra ett i 3D men det kommer nog inte att bli av.
    Märkligt hur det skiljer sig mellan våra länder, men det är väl bara att gilla läget. Åtminstone får ju alla den vård som behövs ifall något skulle börja kännas fel eller så... Och det är ju huvudsaken!
  • Linkken
    Cissi90 skrev 2015-10-07 14:22:21 följande:

Igår fick jag en blödning och blev så otroligt rädd. Jag hade inte ont alls utan var bara trött och helt plötsligt blödde jag vid toalettbesöket.

Åkte in på gynakuten, efter 4 timmar fick vi se lillen och allt såg jätte fint ut. Den rörde sig som en gymnast i magen och hjärtat slog fint.

Otroligt skrämmande men är så lättad nu och fick en fin bild med hem

Oj så skrämmande det måste ha varit! Men vad härligt att allt var bra, och du får se det som att du åtminstone lugnar oss andra något med att även om man blöder behöver det inte betyda något riktigt hemskt! Hoppas du slipper blödningar i fortsättningen nu!
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-10-07 22:27:30 följande:

Hello hello! Hoppas allas magar där ute växer fint och att alla mår minst ok! 
    Tänkte bara dela med mig lite / skriva av mig. Har varit riktigt deppig de senaste veckorna, fått tre extra samtal med bm innan vecka 25 och idag var första. Mår ju fortfarande illa och kräks 5-7 gånger per dygn, mest på natten, morgonen och förmiddagen. Har lyckats gå upp till min startvikt så är inte så orolig över barnet längre, utan känner mig trygg med att den får vad den behöver. Är i vecka 19 nu och det börjar gå upp för mig att jag kan komma att må såhär resten av graviditeten. Den vetskapen golvar mig verkligen... När ska jag orka shoppa? Plocka i ordning till barnet? Städa? Jobba... Efter mötet hos bm så känns allt lite lättare. Fick beröm för att jag pushar mig själv att prova varenda huskur som finns, äter fast att jag vet att det inte kommer gå bra och försöker njuta och göra grejer de korta stunder som jag vaknar till. Fick tipset att fokusera på varje dag och låta den vara just som den är. Inte planera för mycket för att det blir för jobbigt för mig att acceptera att det inte blir av. Försöka förstå att min kropp orkar inte att jobba nu och jag är tvungen att lyssna på den. Allt detta visste jag ju själv egentligen, men fick en sådan lättnad av att höra det från någon annan. Blev lugnare bara av att prata en liten stund med bm. Åh <3 

Jag lider verkligen med dig som måste känna såhär, kan förstå att det lägger en skugga över hela graviditeten. Men vilken tur att du råkade få en fin och förstående bm som kan hjälpa! För du har ju tyvärr inte möjlighet att ändra situationen just nu, utan det bästa är säkert just att ta dagen som den kommer och njuta av det lilla.
    Orkar du pyssla åt bebisen alls? Läsa böcker om att bli förälder? Nätshoppa bebiskläder? Allt sånt kan kanske hjälpa att känna att det finns någon mening med det ändå?! Och de säger ju att när barnet väl kommer så glömmer man allt det jobbiga, så vi får hoppas och tro att det stämmer.

Och något positivt: Om du är i vecka 19 är du ju nästan halvvägs i alla fall!! Kämpa på! Hjärta
  • Linkken

Hur går det, tjejer? Och safiia, har du fått komma hem?

Här har vi gått in i vecka 20 och mår riktigt bra. Men nu börjar jag bli så inåt h*vete trött på alla kommentarer kring min kropp, alla tjockisskämt och allt skoj om hur mycket jag äter. Jag har hittills inte gått upp sååå mycket i vikt och det mesta har faktiskt satt sig kring magen, men jag är helt enkelt inte alls bekväm med att folk ska skämta om det hela tiden. Jag känner mig inte särskilt snygg som gravid, tyvärr, men när man nån dag har en "finare" dag och klär sig så att magen syns ordentligt får man bara höra en massa kommentarer kring den. Så hur gör man för att hantera allt skojande? Jag vet ju att ingen menar nåt illa, men om det ska hålla på såhär i 20 veckor till blir det en låååång vinter. Hur upplever ni andra det? Varför kan folk inte bara säga "Så fin du är!" ?

• Linkken

Skönt att höra man inte är ensam, även om det är trist att flera känner såhär! Jag tycker nästan min mamma är värst av alla, hon håller hela tiden på och skojar om att jag äter mycket, trots att jag egentligen inte gör det mera. Men precis som ni åt jag ofta i början, för att inte börja må illa. Tror faktiskt jag kommer att säga åt henne, för jag orkar inte med det. Och jag tycker hon borde veta bättre.

Folk glömmer att jag fortfarande är jag. Då en kvinna blir gravid är hon tydligen BARA gravid och därmed ett vandrande skämt. Det är synd då det blir så att man hellre gömmer sig i stora kläder än framhäver sin fina bula, bara för att man inte orkar med alla kommentarer. Jag vill liksom bara få höra jag är fin, är det för mycket begärt?

• Linkken

Jaa, jag har lovat mig själv dyrt och heligt att efter detta aldrig mer kommentera någons graviditet, mage eller alls något ditåt. För det är verkligen sjukt irriterande! Gärna får man fråga hur jag mår, säga att magen är fin och fråga när barnet ska komma, men mer än så tycker jag faktiskt inte att man behöver säga alls.
    Det är ju helknäppt egentligen, man skulle ju aldrig annars kommentera någons kroppsliga förändringar på det sättet, eller hur?!

• Linkken
    Irmisans skrev 2015-10-11 16:49:15 följande:
    Jobbigt med alla kommentarer som folk ska häva ur sig! Har sluppit undan detta själv då jag nästintill bara är hemma... Dock är det folk som tycker att jag ska rycka upp mig och börja jobba, speciellt min svärmor och svägerska, eftersom de anser att jag ser mycket piggare ut. Tack och lov att jag har en underbar kille som ryter ifrån direkt genom att svara "Jaaaaa idag är hon pigg, hon här ju bara kräkts 6 gånger vad jag märkt!" Då brukar allt sånt tystna.

Dock börjat känna att det här med att vara gravid verkligen inte är min grej. Vill bara ha min kropp tillbaka... :( så därav lär detta bli en lång vinter även för mig. Men men, försöker ta en dag i taget och hoppas att barnet kommer lite tidigare! :)
    Åh men herregud! Som om någon annan överhuvudtaget skulle kunna veta hur man mår, bara för att man "ser piggare ut". Sånt trams! Och säkert lätt att säga om man själv mått väldigt bra under sina graviditeter.

Håller nog med dig lite grann ändå. Även om jag trivs bra med att vara gravid och ju får må bra så saknar jag nog min gamla kropp. Men det tror jag faktiskt beror mest på att jag har så svårt med alla kommentarer kring den.

Nåja, bara att konstatera att de graviditetshormoner jag klarat mig undan såhär långt kom med full kraft idag, har lipat som ett litet barn bara för att jag känt mig ful. Bara att gilla läget. Glad
  • Linkken
    LMG skrev 2015-10-11 22:23:23 följande:

Här började råmjölken rinna ikväll.. Känns ju lite sådär faktiskt. Är ju liksom 19 veckor kvar haha

Detdär slog mig häromdagen, att snart kan det faktiskt börja hända. Klart det känns som länge innan man faktiskt behöver det, men du får se det positiva i det: åtminstone produceras det mjölk i maskineriet! Skrattande
  • Linkken
    I norr skrev 2015-10-12 18:41:29 följande:

Idag har vi varit på vårt rutinultraljud. Sååå fantastisk känsla! Nu såg man verkligen att det va en liten människa som ligger där inne. Den rörde sig massa och öppnade å stängde munnen.

Längtar om möjligt ännu mer tills man får se denna nya minimänniska. <3

Eller hur?! Skrattande Om en vecka ska vi på nästa ul (vecka 21 då) och jag längtar sååååå!! Men glad över att jag numera känner varje dag hur den lilla bubblar och rör sig där inne, det gör väntan på ul aningen lättare. Glad
    Fick ni reda på kön idag också?
  • Linkken
    I norr skrev 2015-10-12 22:34:28 följande:

Vi har inte tagit reda på könet.

Varför ska ni på ett till? Frågade just om det va några fler UL men inte om allt växte på som det ska. Känns konstigt att nästa gång man ser den så är det troligtvis på riktigt. :)

Jag har oxå börjat känna typ som en fisk som sprattlar under förra veckan och nu vill man ju känna det varje dag. Går in i v 19 på onsdag.

Vi ska inte heller ta reda på kön, känns väldigt spännande så. Glad

Bor i Finland och här får alla ultraljud i ungefär v. 12, v. 20 och v. 36 (den sista är frivillig, men jag kommer absolut att gå). Allt har varit som det ska hittills, så det är inte därför, utan helt enkelt för att det är så man gör här. Glad
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?