• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

anna89 skrev 2015-11-10 12:30:55 följande:

Men finns det några som inte får svullnad alls?

Det gäller för alla gravidsymptom att en del får mycket, andra inga alls. Och allt är lika normalt. Men håller med som någon annan skrev, kanske bäst att prata med barnmorska då du verkar väldigt orolig. Det kan uppstå en massa skumma symptom, det är bra att läsa på lite så vet man vad man har att vänta.
  • Linkken
    anna89 skrev 2015-11-11 08:53:59 följande:
    Jo det är min mage som jag la ut häromdagen
    Men jag tog inte test förrän igår eftersom min svullna mage fortsatte att växa. Idag ska jag ringa till barnmorska och boka tid för hälsosamtal
    Okej, fast du skrev att du var gravid med ditt första barn, så det blev nog rätt förvirrande för oss alla här... Men bra om du vet säkert nu.
  • Linkken

En lite privat och kanske konstig fråga, men den som vill kan ju svara...
    Hur ofta har ni sex nu under graviditeten?

• Linkken
    anna89 skrev 2015-11-11 09:45:22 följande:
    Första barn som vi ska behålla !
    Jo, jag menade bara att jag tror vi alla uppfattade det som att du redan visste säkert att du var gravid. Det blev lite rörigt bara.
  • Linkken

Tycks variera lite dethär med sex... För vår del har det nog tyvärr minskat, från ca 4 ggr i veckan tidigare till ungefär 2 ggr i veckan nu. Sambon säger att han nog är lika tänd på mig, men att han är lite rädd om mig. Jag tror faktiskt han är orolig han ska skada mig... Ändå ingen panik, känns det som. Däremot vet jag inte om jag märkt av någon av dendär extra kåtheten som det pratas mycket om. Å andra sidan blir det ju ingen "pausvecka" nu i och med att man inte har mens, så genomsnittet kanske landar på det samma ändå?!

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-12 17:12:48 följande:

Hur mycket har ni ökat i vikt än så länge ? Gick in i vecka 22 och har redan lagt på mig 9 kg!

Jag är i vecka 24 och har också gått upp 9 kg. Tyckte det verkade väldigt mycket, men bm var nöjd. Jag var rätt smal från början också, så då är det kanske okej att gå upp mera.. Jag försöker att inte tänka på det så mycket, blir heltokig då. Skulle helst inte gå upp mer än 15 kg, men det ser inte ut att lyckas, och banta tänker jag inte göra. Det får vi ta sen. Jag tror nog vi bara får ta det som det kommer. Känner flera som gått upp 30 kg sin första graviditet, nästan alla jag känner har gått upp minst 20. Så det är väl normalt.
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-13 14:15:49 följande:

Magen v.21+2 :) pang sa det så small det bara till haha

Haha, likadant var det för mig. Där mellan v. 22 och 23 växte magen plötsligt supersnabbt!! Skrattande Rätt mysigt ändå och du är jättefin!
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-17 01:16:22 följande:

Har redan hunnit med 4 svängar på toan sen jag la mig kl 22:00 :/ det kisseri håller mig vaken nätterna igenom zzZzz

Äsch, så jobbigt! Rynkar på näsan Jag har klarat mig undan det hittills, bara i början som jag behövde upp på nätterna och kissa. Däremot kan jag hålla mig max 1½ timme på dagarna. Funkar ju någorlunda hemma och på jobbet, men försöker man sig på några timmar på stan får man se till att ha funderat ut en nödlösning när kisseriet kommer på. Det är inte alltid sådär väldigt glamouröst att vara gravid...
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-11-17 10:58:56 följande:

Natt kisseri är väldigt vanligt tydligen har oxå det kan lägga mig 1timme senare måste jag kissa och sen sova till 2 på natten och upp och kissa sen när sambon kliver upp vid 5-6 tiden är det dags för toa igen haha.

Någon som fått förstoppning eller början på det??

Jag hade problem med magen ett tag. Mycket vatten och en kiwi + ett plommon varje morgon är mitt tips, funkade för mig! Och undvik att äta riktigt mycket socker, en hel massa godisfrossande gör saken värre. Men det lär tyvärr vara jättevanligt.
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-11-17 15:47:44 följande:

Äter varken plommon eller kiwi Haha tål inte kiwi så. Men dricker mycket vatten så det har underlätta lite iallafall

Ajdå, då var det värre. Torkade frukter funkar också bra. Psylliumfrön tipsade någon om. Det kanske kan vara bra, då man inte ska äta linfrön under graviditeten. Annars finns det nog en del grejer på apoteket, skulle jag tro.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?