• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

HannaPez skrev 2015-12-13 09:50:10 följande:

12 veckor kvar till BF! Tiden går sjukt snabbt, jag har nu börjat få en gravidkula som syns utanpå kläderna (äntligen)! innan såg ingen att jag var gravid, jag har ju alltid varit ganska smal.

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i?

Jag är i vecka 28 och har gått upp från 58kg till 70kg (dagens vikt).

Jag har mått jätte bra hela trimester 2 och haft sjuk energi, blivit riktigt lätt uttråkad och understimulerad. Är sjukskriven pga foglossning.

Nu går jag in i trimester 3 och humöret har börjat blivit sämre och jag är betydligt tröttare. Jag mådde riktigt psykiskt dåligt under första trimestern och jag är rädd att det ska komma tillbaka och bli lika illa. Jag tycker verkligen synd om min partner när jag får dessa sjuka humörsvängningar.

Orken just nu tar slut väääldigt snabbt, jag blir så slut när jag har tex varit i affärer, så jag vill bara lägga mig raklång och dö. Jag har aldrig varit en människa som kan sova en stund på dagarna heller även fast jag skulle behöva , för när jag vaknar mår jag riktigt dåligt (känner mig febrig osv, har alltid varit så).

Vecka 29 nu, gått upp drygt 9 kg sedan inskrivningen (57,8 kg då, 67,0 kg nu), vet inte riktigt vad jag vägde innan dess. Jag har nu gått in i tredje trimestern och mår bra, bortsett från min alldeles otroligt sjuka rygg. Ska träffa bm imorgon, tror det blir sjukskrivning då för jag klarar inte riktigt av att sköta mitt jobb, får så ont.

Jag har liksom du haft väldigt mycket energi under andra trimestern och känner mig nog fortfarande rätt pigg, men märker att jag gärna vilar lite mer än vanligt. Det sista du skrev skulle jag ha kunnat skriva själv, jag mår jättedåligt av att sova på dagarna och har bara gjort det ett fåtal gånger också som gravid, riktigt i början. Men räknar med att det kanske blir mer av det nu under sista trimestern. Humöret är det tack och lov inget fel på, jag tycks ha sluppit de värsta hormonrubbningarna och mått psykiskt väldigt bra hela tiden.

Men tänk! Bara 12 veckor kvar att stå ut med det ena och det andra, sedan är ju graviditeten faktiskt över!! Känns nästan konstigt att tänka så...
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-13 21:10:06 följande:

Det är nog jätte dumt att jämföra viktuppgången då alla är så olika och har olika utgångsvikt. Jag gick -10kg fram till vecka 16. Efter det har jag kunnat äta igen, och varit tvungen att äta rätt mycket och ofta för att må bra. Är nu på +7kg från utgånsvikten. Så i princip en variation på 17kg :P... Redan vätska väger ju väldigt mycket. Då jag var på -10 kg och fick ordentligt med dropp gick jag direkt upp 5kg i vätska.

Håller med här, det är egentligen onödigt att prata om viktuppgång överhuvudtaget, för det är så hemskt individuellt. Jag försöker tänka att så länge bm bara nickar och antecknar och inte har några anmärkningar då jag väger mig hos henne är allt okej.
  • Linkken
    S79 skrev 2015-12-17 09:09:56 följande:

Hur tänker ni med bäddning i vagnen? Vårt pyre är ju beräknat den 28/2, hur mycket behöver man? Ska man köra täcke/filtar eller åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Ännu en djungel med frågor ;)

Åkpåse har vi (kommer ju i mammalådan här i Finland), så vi kör på den och overall enligt väderleken till. Vi har en vinteroverall, men misstänker den inte kommer bli använd sååå mycket, bebisen är ju beräknad till 5.3 och den första tiden rör man sig väl inte ute så mycket. Har också förstått man får vara försiktig med att klä dem för varmt. Tycker det är otroligt svårt att veta, men man lär väl sig.
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-17 20:47:37 följande:

Har bf 26.3 så det är först i april som vi kan börja vara ute. Tänkte köpa en varmare åkpåse som vi även kan använda nästa år. Ifall att det blir en kall vår. Tänkte att man kan ha en tunnare overall under (mössa och vantar till förstås).

Fast ska man ha kudde i vagnen? I sängen skall man väl inte ha det första tiden vad jag förstått.

Ingen jag känner har kudde i vagnen, inte när barnen blir större heller. Men man kan säkert göra olika. I vaggan/sängen ska man väl inte ha i början nej, barnets huvud mår inte bra av det va?!
  • Linkken

Ahaa.. Detta med kudde är nytt för mig, rekommendationerna tycks variera. Här har de mammor jag pratat med åtminstone sagt att de fått rådet att inte använda, men det får jag minnas att ta upp med min bm nästa gång. Lite orolig över dendär kvävningsrisken bara...

• Linkken

Vecka 30 här. Jag är sjukskriven för foglossningar nu fram till nyår, sen får vi se. Utöver det mår jag bra! Dock en liten svacka nu efter att ha blivit dåligt bemött på sjukhuset där jag ska föda då vi diskuterade mitt önskade snitt. Egentligen första gången under graviditeten som jag inte känner mig jättelycklig och bara längtar, känns väldigt trist.

• Linkken
    LMG skrev 2015-12-22 21:26:42 följande:
    Usch vad tråkigt.. Man vill ju försöka njuta och slappna av den här sista tiden nu. Inte gå runt och vara orolig och rädd inför kommande förlossning
    Nej precis! Jag försökte få en tidigare läkartid, men de tyckte att vecka 34 var en lämplig tid för att diskutera saken. Är bara livrädd att de då ska säga absolut nej, finns inte så mycket tid kvar då för att hitta ett nytt sjukhus som vill snitta mig. Jag försöker slappna av så mycket det går och tänka att allt ska ordna sig, känns bara så trist då jag mått så bra psykiskt under hela graviditeten fram till detta.
  • Linkken
    LMG skrev 2015-12-23 19:44:51 följande:
    Hoppas dom låter dig göra ett planerat snitt till slut så du slipper gå runt med ångest. Jag kan ju tycka att man ändå ska få bestämma över sin egen kropp och sin förlossning så gott man kan

Jag är ju helt tvärtom och går runt och är rädd för att behöva göra akut kejsarsnitt om något går fel då jag verkligen vill föda vaginalt.. Intressant hur olika vi alla är ändå :)
    Jag vet! Glad Jag har en vän som en precis som du och vi har haft riktigt intressanta diskussioner kring detta. Idealet vore ju att alla fick föda som de själva ville, det skulle ta bort en massa stress och oro.
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-26 09:13:11 följande:
    Så tråkigt, försök ändå stå på dig! Vet att det är svårt men det är ditt barn och ditt välmående det gäller. Men vad skönt att du ändå psykiskt mått bra genom största delen av graviditeten. Jag har väl varit för mycket i kontakt med sjukhuset då jag tycker att man oftast blir bemött dåligt. Får man i något skede diskutera hur man vill ha förlossningen? Jag vet ju egentligen inte det men jag skulle vilja ha information om smärtlindring för att veta hur jag vill ha det. Har funderat på att ha en doula. Kanske främst pga språket men också för att ha någon att diskutera saker med. Annars kommer jag bara försöka skjuta undan tankarna om förlossningen och inte vara förberedd alls vilket jag inte tror är speciellt bra heller. Vet dock först 15.1 om jag kan föda vaginalt. Egentligen har jag ingen större skillnad annat än att återhämtningen tar längre efter kejsarsnitt och därför är jag ej så pigg på det.
    Ja, jag kommer fortsätta kämpa, för jag vet hur jag vill ha det och vad jag mår bäst av. Men nöjd med bemötandet är jag definitivt inte, så jag hoppas verkligen att det går bättre när jag ska träffa läkaren!
    Barnmorskorna sa i alla fall på "vårt" sjukhus att det är bara att ta kontakt när som helst, så kanske kan du diskutera smärtlindring och sådant med en barnmorska på förlossningen? Annars vet jag inte om förlossningen diskuteras något vidare, ofta rekommenderas ju att man ska skriva ett förlossningsbrev, men jag vet inte hur vanligt det är här i Finland. Vad ska de göra den 15.1 så att du får veta om du kan föda vaginalt?
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-26 22:07:24 följande:
    Ja det kan ju nog hända att man får diskutera det innan. Man skulle ju gärna få informationen om smärtlindring och risker av någon som vet och inte på nätet... Men det är kanske svårt att planera då smärtan ändå är så individuell.

Moderkakan var lågt vid ul i vecka 20. Det kollades igen i vecka 24 och då var den ännu för lågt för att jag skulle kunna föda vaginalt. Så jag måste på ännu ett ul i vecka 33 för att se att den förflyttat sig. Läkaren trodde nog att den skulle flytta sig tillräckligt mycket uppåt så att jag kan föda vaginalt. Jag tror ändå inte att den någonsin varit helt för livmoderhalsens öppning i och med att det då är vanligt med blödningar och det har jag inte alls haft.
    Ahaa, okej, då förstår jag. Men vilken tur att de kollar upp det ordentligt och i god tid innan så hinner du förbereda dig hur det än blir. Håller tummarna för att det går bra!
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?