• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

I norr skrev 2015-12-28 09:33:04 följande:

Måste kolla om det är nån annan som har samma problem som mig. Har fått så himla ont i typ bröstmuskeln och bak i ryggen typ mellan skulderbladen, går även ner i ryggen. Detta kommer på nätterna lr typ morgonsidan när jag sover och jag håller på att bli galen då det inte alls går att ligga ner.

Har börjat sova med amningsbh för att brösten ska få stöd och testat med en kudde som stöd för bröst å mage när kag ligger på sidan men inget hjälper. Igår började jag även göra lite övningar för gravida så hoppas verkligen att det hjälper för jag orkar inte börja sova dåligt redan i v 29.

Mina foglossningar i höfterna ställer till det för ryggen. Enligt fysioterapeuten överkompenserar min rygg för att upprätthålla hållningen och därför får jag ont i ryggen, trots att det egentligen inte är något fel på den. Så det kan ju vara något sånt. Sen är det väl ofta så, att när magen växer och blir tyngre så blir det tyngre för hela kroppen. Men jag vet hur besvärligt det är när det drabbar sömnen, så jag rekommenderar absolut att du träffar en fysioterapeut och ser ifall det finns något att göra åt det. Hoppas det bara är något tillfälligt!
  • Linkken
    saraaj skrev 2015-12-28 16:02:32 följande:

Hej!

Jag jobbar som personlig assistent, och har sökt om graviditetspenning från 1/2 vet dock inte om jag får den godkänd ännu. Tänkte höra med er om någon vet om man kan bli sjukskriven innan det, just för att de är väldigt tungt, med mycket lyfta,slita och dra vilket känns på en gång. Känner även att efter jag varit igång några timmar så blirbjag helt matt, och helt kallsvettig, könns även som jag fått en låsning i svanskotan och att de hygger till ibland så har svårt att gå, är i v27 nu. Så vet inte om jag klara att jobba tills 31/1 då det är väldigt långa dagar oxå, är det någon som vet om och vad man kan bli sjukskriven för innan graviditetspenningen ?

Om det inte fungerar att jobba, av en eller annan orsak, så blir du nog sjukskriven. Har man ett tungt arbete brukar det nog inte vara svårt alls, du får bara förklara situationen för läkaren och säga att du inte mår bra av att jobba. Din och bebisens hälsa är det viktigaste just nu.
  • Linkken
    LMG skrev 2015-12-29 17:55:23 följande:

Hur upplever ni sparkarna och rörelserna i magen? Är så himla orolig över att jag väntar en jätte bebis, när hon rör sig så känns det liksom både långt ner och vid revbenen samtidigt och hela magen skakar till. Känns som jag har bebis överallt i hela magen, är i vecka 32

Samma här, det är rörelser överallt samtidigt. Väntar fortfarande på att kunna börja känna igen olika kroppsdelar, som det sägs att man ska kunna göra, men jag tycks bara vänta en väldigt livlig bebis som snurrar runt och bökar överallt. Men jag är glad varje gång jag känner rörelser och blir nojig så fort det är lugnare en längre stund. Gillar att känna av att liten är pigg och glad där inne. :)

Sjukskrivningen fortsätter fram till mammaledigheten för mig. Mina foglossningar blir bara värre, speciellt i blygdbenet gör det riktigt ont nu. Så det är lugn och vila som gäller för mig nu...
  • Linkken
    LMG skrev 2015-12-29 22:33:10 följande:
    Tror min lilla dam har lagt sig med huvudet neråt för jag känner ofta små fötter uppe vid revbenen och en rumpa som trycker ut på höger sida, sen är det ett väldigt tryck neråt för det mesta :)

vad jobbigt med foglossning.. Har sluppit det än så länge. Har dock väldigt ont i svanken på kvällarna efter att ha hållit igång en hel dag
    Jag känner av det i revbenen också, men det känns för stort för att vara fötterna. Vore intressant att veta hur h*n ligger faktiskt eftersom det bubblar överallt. :)

Jaa, jag hoppas verkligen att du slipper det i fortsättningen också, detta är inget jag önskar åt någon. Har väldigt ont framför allt på kvällarna, just nu hoppas jag bara på att klara nyårsafton med fest, sedan tackar jag nog nej till alla kvällsaktiviteter.
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-31 16:08:04 följande:

Gott nytt år! 2016 blir speciellt för oss alla ?

Jag mår jätte illa igen och har spytt både igår kväll och i morse. Så det blir ingen firande för oss, orkar knappast vaka till tolvslaget heller.

Gott nytt år till dig med! :)

Så trist att illamåendet är tillbaks. Det lär vara vanligt de sista veckorna också, jag känner av det lite grann med, speciellt på morgnar och kvällar. Men nu är vi åtminstone inne på rätt år, så nedräkningen kan börja. Skrattande
  • Linkken
    safiia skrev 2016-01-04 20:57:41 följande:

Var på bm besök idag. Hade gått upp 5kg sedan sist (4 veckor sedan). Tror jag nu gått 12 kg upp nu från ursprungsvikten. Fram till vecka 16 gick jag ju ner 10kg så det är ganska stora förändringar för kroppen :D... Att äta är tyvärr det enda som gör att jag mår ok så det är nog bara att äta för att ta sig igenom detta. Babyn är livlig och sparkar på och det är det viktigaste att hon mår bra <3

Vecka 29 och sista trimestern nu för min del.

Hur mår ni andra?

Som de andra skrev börjar jag också känna mig redo att träffa min bebis och få vara "o-gravid" igen. Bebis är livlig här också, även jag känner av mycket rörelser vid högra revben och det blir rejält obekvämt ibland. Dock sa bm att den biten lättar mot slutet då magen sjunker ner. Förutom det har jag ju mina foglossningar att dras med, jag har fortfarande svårt med att ta det tillräckligt lugnt då jag känner mig pigg och gärna skulle vara mer aktiv. Men i övrigt mår jag bra och det är ju faktiskt bara ca åtta veckor kvar (v. 32 nu) så nog ska resten gå också. Fortfarande är ju själva födandet ett stort frågetecken, men om två veckor borde jag få klarhet i det med.
  • Linkken
    safiia skrev 2016-01-10 16:29:07 följande:

Har ni redan börjat tvätta babykläder? :D

Vi köpte klädskåp åt babyn och nu tänkte jag ta itu med tvättade och börja plocka allt på plats. Känns lite tidigt (v 30 nu) men är rädd för att jag inte orkar senare i graviditeten. Är så trött och illamåendet har blivit värre. Dessutom fick jag världens diarré av järntabletterna då jag försökte äta dem dagligen så jag var tvungen att sluta med dem. Har redan prövat två olika sorter som båda skulle vara bra för magen så nu ger jag nog upp...

Här är vi klara med inköpen av babykläder (och som väntat har jag köpt alldeles för mycket, men kom igen, vem kan stå emot någonting alls i storlek 50/56?!) men tvättat har jag inte gjort än, tänkte försöka vänta med det tills mammaledigheten börjar om tre veckor. Fram tills dess ska jag försöka få klart alla detaljer i bebisens rum och köpa de sista grejerna som behövs, börja fundera på väskan man ska ha med till förlossningen och helt enkelt se till att allt är klart när liten kommer. Känns som ett bra sätt att fördriva tiden då man är sjukskriven. :)

Däremot måste jag säga att jag är väldigt glad att vi fixade klart det mesta så tidigt som vi gjorde, för med dessa besvärliga foglossningar skulle jag verkligen inte vilja börja måla väggar, montera möbler och springa runt i affärer nu. Så om det känns som att du vill tvätta redan nu - gör det! Det skadar knappast. :)
  • Linkken
    HannaPez skrev 2016-01-10 21:40:35 följande:

Var in på förlossningen ikväll.

Dom sa att "bebis har lagt sig till rätta och kommer att komma inom ett par veckor. "

Fick jag mer värk skulle jag komma in igen. Skönt att åka in en gång för mycket än en gång för lite :)

Känns som att de är dags att köpa hem det sista små sakerna nu, samt tvätta kläder och packa BB väskan!

Ååååhh, så spännande!! Vilken vecka är du i? Kan knappt fatta att vi faktiskt är på slutrakan här nu, även om jag fortfarande har några veckor kvar. Känns ju lite som om man ska vara gravid för evigt, men snart kommer faktiskt en liten liten människa, det är otroligt!!
  • Linkken
    elin1987 skrev 2016-01-18 08:10:10 följande:

Fingrarna på min vänsterhand ser ut som grillkorvar och går inte längre att böja :(

Du borde kanske kolla upp det med din bm. Är ju normalt att vara svullen, men om man sväller upp väldigt snabbt kan det väl också vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Vill ju inte skrämma upp dig, men det är alltid bättre att kolla sånadär grejer en gång för mycket än en gång för lite!
  • Linkken

Jag har nu blivit beviljad ett planerat snitt, som kommer att ske i vecka 40 bara allt går som det ska. Jag är så lättad och så tacksam över att ha fått prata med en klok och förstående läkare som inte ifrågasatte mig och mina känslor utan förstod att detta är bäst för mig. Bebisens födelsedatum bestäms om några veckor då vi ska tillbaka för ett sista ultraljud.
    Fick se bebisen på ultraljud också idag, lilla skatten växer som h*n ska och allt såg så fint ut. Jag känner mig verkligen så otroligt glad och tacksam just nu och önskar bara att resten av tiden ska gå snabbt! Men nu kan jag äntligen slappna av och njuta!

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?