• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Cherryay

Idag kl. 11.28 fick vi en son på 3840g och 52cm, föddes i v. 39+0 :) allt har gått bra o nu myser vi! Lycka till alla ni andra :)

• HonanHöna
    Cherryay skrev 2016-05-26 17:24:39 följande:

Idag kl. 11.28 fick vi en son på 3840g och 52cm, föddes i v. 39+0 :) allt har gått bra o nu myser vi! Lycka till alla ni andra :)

Stort grattis :)
  • Beab
    Tausen skrev 2016-05-26 07:46:31 följande:

Grattis!! Härligt att förlossningen gick så bra, men jobbigt efteråt. Hur startade det igång för dig då?

Fick värkar kl 1 på natten (tis)som hade samma styrka var 5-10 min, kl 12 på kvällen åkte vi in för att kolla läget för var så trött av värkarna. Då går vattnet men de skickar hem mig med medecin o hoppades att jag skulle hinna vila innan förlossningen startar. Kommer hem o värkarna sätter igång rejält! En timme senare är dom strax under var tredje min. Vi åker in vid 1 (ons)typ kl 7 föds han :)
  • Liverbird91
    SJLN skrev 2016-05-26 13:23:02 följande:
    Ja jag är lite rädd för att behöva bli igångsatt. Jag förstår ju att de aldrig hade satt igång folk om det var farligt men jag har fått för mig att en igångsättning inte kommer bli nå bra för mig. Hade två MA innan denna graviditet och då har det inte funkat med medicinsk abort utan har blivit skrapning båda gångerna, så jag får för mig att en igångsättning skulle sluta i snitt. Så behöver det inte alls bli men jag hoppas verkligen att det kommer igång av sig självt

har du fått tid för igångsättning redan? Eller vet du bara ändå att det är då du får bli igångsatt om du vill?
    Jaa, finns ju både för och nackdelar med att sättas igång. Det kan ju gå för fort ELLER dra ut på tiden, göra barnet för stressat och resultera i akutsnitt. Förstår att du oroar dig, jag går i precis samma tankar. Men allt kan ju gå bra också, precis som du säger!

Jag har fått tid för igångsättning tisdagmorgon. Har bestämt mig för att åka in och se om något är på gång, och efter det se hur jag gör beroende på resultatet. Jag blir lite smånojig över att barnet kanske inte mår bra efter +14 dagar. De vill ha koll på mig/barnet varje dag ifall jag struntar i igångsättningen.
    Barnmorskan på MVC vägrade rekommendera antingen igångsättning/vänta. De vågar nog inte säga nått..

Jag håller tummarna för oss att det kommer naturligt denna vecka!
  • TriciaN

Tjejer för er egen skull så vänta inte pga igångsättning. Min förlossning med sonen började i för sig av sig själv men kom inte igång ordentligt förrän jag fick hjälp. Det visade sig med UL (fast jag åkt in på eget intiativ) att jag hade inget fostervatten. Det hade avdunstat när jag gick över tiden pch moderkakan hade slutat fungera som den ska. Vilket ledde till en förlossning sittandes på en stol med 3 slangar i kissen i 18 timmar. Så gå inte mer än 14 dar över tiden. Jag gick 12 dagar över tiden men det finns inte allt de kan kolla med UL.

• HonanHöna
    TriciaN skrev 2016-05-26 21:33:12 följande:

Tjejer för er egen skull så vänta inte pga igångsättning. Min förlossning med sonen började i för sig av sig själv men kom inte igång ordentligt förrän jag fick hjälp. Det visade sig med UL (fast jag åkt in på eget intiativ) att jag hade inget fostervatten. Det hade avdunstat när jag gick över tiden pch moderkakan hade slutat fungera som den ska. Vilket ledde till en förlossning sittandes på en stol med 3 slangar i kissen i 18 timmar. Så gå inte mer än 14 dar över tiden. Jag gick 12 dagar över tiden men det finns inte allt de kan kolla med UL.

Men gu va hemskt.. Din stackare.. :/
  • SJLN

Här får man komma in på ultraljud för att kolla moderkakans funktion (fostervatten, flöde i navelsträngen) på bf +11 och sen ny kontroll bf +12 och bf +14 då man blir erbjuden igångsättning, tackar man nej till den får man en koll dagligen efter det, så det känns som att de har ganska bra koll ändå men med det sagt så har jag ändå inga planer på att tacka nej till en igångsättning om/när det erbjuds då jag antar att de bara erbjuder det om de tycker det behövs. Däremot hoppas jag på att få slippa

Nej den förlossningen låter verkligen inte rolig, det var ju tur att du åkte in på eget initiativ. En moderkaka som håller på att ge upp kan ju bli riktigt farligt..
  • SJLN

Nej bf +11, +13 och +14 menade jag, men det var väl iof inte så noga

• Liverbird91

Det låter som ett riktigt skräckscenario! Tack för info.
    Gud, man velar fram och tillbaka...
    Jag ska inte in på någon koll alls, förrän vid eventuella igångsättningen på tisdag..! Har då gått BF +14/15.
  • Tausen

Nähä inte i natt heller...bf + 1 nu, men eftersom det är andra barnet och första kom på bf så hade jag räknat med att hen skulle komma tidigare..men nää, verkar trivas bra därinne... mamman trivs mindre bra :( Blir rädd att hen ska bli stor oxå...

Sonen hade iof 40 graders feber inatt, så var kanske bra att hen inte kom nu egentligen....