• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Ashurst Klara

Jag gör också mitt första IVF. Imorgon ska jag till Sahlgrenska och plocka ut äggen. De såg på ultraljudet igår att jag har 12 st äggblåsorts på gång. Jag är helt skräckslagen för äggplocket eftersom min smärttröskel är låg, jag trodde att jag skulle dö när de spolade äggledarna. Och cellprovet tycker jag också gör hemskt ont. Men jag ska försöka att bemästra smärtan och tänka på att jag är i goda händer...

• FruGrävling

För oss har det varit berg- och dalbana känslomässigt de senaste dagarna. Mensen kom inte riktigt som den skulle inför att jag skulle börja med östrogenet så vi fick komma på ett extra ultraljud i lördags. Det visade sig då att jag återigen hade en stor cysta på höger äggstock. Läkaren ville diskutera det med sin kollega så vi fick fortsätta med östrogen och invänta besked efter helgen men det lutade mot att vi skulle tvingas avbryta. Då hade vi sannolikt inte hunnit med ett nytt försök detta år. Resten av helgen var minst sagt deppig.

Igår ringde dock min läkare och meddelade att vi får fortsätta! Jag ska in på cyst aspiration redan idag och om allt ser ok ut kan vi kanske få tid för återföring bokad redan idag. Vilken enorm lättnad!!

Fast nu oroar jag mig rejält för cyst aspirationen. Läkaren försökte lugna mig med att säga att det är samma ingrepp som vid ÄP fast snabbare. Saken är bara det att jag hade fruktansvärt ont under äggplocket så det var ju inget som lugnade mig. Dessutom får man tydligen ingen bedövning. Det är väl vettigt i o f s när man tänker efter - bedövningen skulle ju innebära fyra extra stick så skulle förmodligen innebära mer smärta men ändå... Försöker intala mig själv att det nog inte ska göra så ont. Att ha så ont som jag hade under äp är tydligen inte jättevanligt och berodde sannolikt på att jag hade så jättemånga äggblåsor så förhoppningsvis blir det mer normalt den här gången. Och om jag överlevde förra gången då hon fick punktera drygt 30 blåsor så ska jag nog klara en enda liten punktion nu. Men ändå. Hjälp.

• Lotten
    Ashurst Klara skrev 2015-11-10 08:31:12 följande:

Jag gör också mitt första IVF. Imorgon ska jag till Sahlgrenska och plocka ut äggen. De såg på ultraljudet igår att jag har 12 st äggblåsorts på gång. Jag är helt skräckslagen för äggplocket eftersom min smärttröskel är låg, jag trodde att jag skulle dö när de spolade äggledarna. Och cellprovet tycker jag också gör hemskt ont. Men jag ska försöka att bemästra smärtan och tänka på att jag är i goda händer...

Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.

Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)
  • Dirvas
    Nmg skrev 2015-11-10 08:23:07 följande:

Hej! Jag ska oxå

Göra korta med menopur. Fick du ta blodprov innan du startade? Jag ska tydligen ta det på dag 6 med sprutorna när jag ska göra VUL. Har inte börjat än blir i slutet av nov

Hej, kul med ngn som gör samma Glad jag tog inget blodprov nu i anslutning till sprutstart men ska ta på dag 6, på 1:a VUL-dagen precis som du. 
  • Dirvas
    Iskristall skrev 2015-11-09 22:11:33 följande:
    Kul att vi är flera som börjar Jag trodde alla andra i den här tråden skulle ha satt igång i oktober redan och att jag skulle bli ensam. Men så var det visst inte

Jag vill så gärna få göra korta jag med så jag får börja direkt vid kommande mens. Jag håller tummarna för mig själv
    Ja kul att vi är några som startar i november också Glad Hoppas du får korta så du hinner ett försök innan jul, verkar som att det varierar lite beroende på klinik hur de tänker ang. långa el korta.
  • Nmg

Hej! Har du börjat med sprutorna ? Vilka sprutor har du? Var roligt att vi är ett gäng som har lika. Hoppas att allting flyter på så att vi alla hinner med ett försök innan jul!

Dirvas skrev 2015-11-10 12:18:57 följande:

Hej, kul med ngn som gör samma  jag tog inget blodprov nu i anslutning till sprutstart men ska ta på dag 6, på 1:a VUL-dagen precis som du. 

• Iskristall
    Dirvas skrev 2015-11-10 12:21:41 följande:

Ja kul att vi är några som startar i november också Hoppas du får korta så du hinner ett försök innan jul, verkar som att det varierar lite beroende på klinik hur de tänker ang. långa el korta.

Nu har vi varit hos kliniken. Ja, vi ska starta med korta! Börjar vid nästa mens, som bör komma i slutet på november. Vi hinner ett försök innan jul om saker inte strular till sig med överstimuleringar och skit. Nu jäklar närmar det sig
  • hagnestahill
    Lotten skrev 2015-11-10 10:42:55 följande:
    Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.

Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)
    Det är helt normalt att vara orolig inför äggplocket! Det är ju något man inte vet hur det ska bli, hur det kommer kännas, om det gör ont, hur det går till osv. Jag var skitnervös och nära på att vilja avbryta behandlingen innan eftersom jag googlat för mkt och läst en massa skräckhistorier.

Men som sagt, det är normalt och mänskligt att vara nervös och orolig inför det. Att inte vara det är ju nästan lite konstigt.

Även om det kanske inte lugnar er oro vill jag som sagt (se inlägget ovan) dela med mig av min historia, eftersom det gick så bra och trots nästan 20 blåsor kändes det knappt. Däremot var det väldigt intressant, och jag lärde mig mycket. Ställde galet mkt frågor under plocket.

Berätta om din oro för läkaren och bm innan, kräv att få (om du vill) mesta möjliga smärtlindring. En liten tablett lugnande var jättebra för mig, var mest orolig för ev. biverkningar och att bli totalt väck men märkte knappt något av tabletten, men det hjälpte nog min smärta för som sagt det kändes knappt och då sa de ändå att jag var nära på överstimulerad och att det kommer ta extra lång tid.

Jag håller tummar och tår för att det ska gå lika bra för er!

Mitt plock resulterade i 19 blåsor, 17 ägg, 10 befruktade (av varierande kvalitet...) och ett litet ägg återfördes på dag 3 i söndags.
    Så nu ruvar jag! Allt gick så fort. Tänk på det! Så snart ni tagit er igenom äggplocket och har ev. tur med resultatet kanske ni rätt som det är har fått tillbaka ett ägg.

Pga. dåliga spermier och vad vet jag, dåliga ägg, var inte våra befruktade ägg så bra kvalitet. till slut verkar 2 vara bra, en 12 cellig och en 8 cellig och de beslutade sig för att sätta tillbaka den 8 celliga.

Eftersom jag var överstimulerad (risk för) avbröt de den vanliga behandlingen med Ovitrelle och gav mig Suprefact istället och gjorde en så kallat "rescue"insättning. Så nu tar jag både Östrogenplåster och Lutinus för att ha någon som helst chans att inte förlora det lilla ägget pga Suprefact-sprutan (som annars förstör alla chanser och gör slemhinnan kass).

Har inga höga förhoppningar på Rescuen, utan inser att vi kanske får ta nya tag i januari igen. Men den dagen den sorgen.

Första ruvardagarna dricker jag nu ananasjuice och äter Paranötter och Valnötter. Har hört att det är bra?!
  • Nmg

Kul!! Då har vi nästan lika. Jag börjar 23 nov om mensen är i tid ????

Iskristall skrev 2015-11-10 13:02:12 följande:

Nu har vi varit hos kliniken. Ja, vi ska starta med korta! Börjar vid nästa mens, som bör komma i slutet på november. Vi hinner ett försök innan jul om saker inte strular till sig med överstimuleringar och skit. Nu jäklar närmar det sig

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-10 14:55:04 följande:

Kul!! Då har vi nästan lika. Jag börjar 23 nov om mensen är i tid ????

Ja vad roligt! Om min mens kommer i tid bör den komma runt den 25 nov plus/minus nån dag eller så.

Vad sysselsätter du tankarna och så med fram tills dess då? Jag vill vara framme där nu! Jag funderar på om jag ska ta och försöka tänka mer på min kost, bli lite nyttigare osv
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november