• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • reginaw
    Iskristall skrev 2015-11-07 08:27:15 följande:

Åh sånt här gör ont att höra, sååå tråkigt reginaw! Det är sånt här samt att man inte får några befruktade ägg alls som gör mig orolig för ivf. Tänk om inte ens ivf fungerar. Men ni fick ju så bra resultat. Jag håller alla mina tummar för dig!

Dom fryser ner alla embryon sen skulle vid höras när jag får min nästa mens. Då skulle dom sätta in ett embryo utan hormonstimulering vid naturlig ägglossning. Så det är ju skönt med tanke på att jag inte mått så bra av alla sprutor mm. Men eftersom det är stängt över jul så får vi nog tyvärr vänta till januari på att fortsätta viket känns ännu jävligare :(
  • Iskristall
    reginaw skrev 2015-11-07 09:12:02 följande:

Dom fryser ner alla embryon sen skulle vid höras när jag får min nästa mens. Då skulle dom sätta in ett embryo utan hormonstimulering vid naturlig ägglossning. Så det är ju skönt med tanke på att jag inte mått så bra av alla sprutor mm. Men eftersom det är stängt över jul så får vi nog tyvärr vänta till januari på att fortsätta viket känns ännu jävligare :(

Ja jag tror det kommer gå bra för er när ni väl kommer till insättningen! Hoppas ni slipper vänta ända till januari!

Jag börjar bli orolig för mig själv. Ska till första läkarbesök inför första ivfen i början på nästa vecka. Tänk om ivf inte fungerar för oss, mig och min sambo?!
  • Emrony

Hej! Jag är 28 år, min sambo är 29 år. Vi har försökt att skaffa barn i ca 1.5 år. Anledningen till att vi ska göra Ivf (ICSI) är att min sambo har få spermier. Vi började med nedreglering i september inför Ivf men då det var min första behandling så lyckades vi inte hitta rätt doser, det tog för lång tid för äggen att "mogna" så vi fick avbryta med gonal-f på sprutdag 14-16 om jag inte minns fel. Nu väntar jag på mens för att börja om med detta, det blir ingen synarela denna gång, vilket känns skönt! Om allt går bra denna gång så får vi kanske göra vårt första äggutplock vecka 50 i Falun. Vi är väldigt förväntansfulla, det ska bli skönt att sätta igång igen efter att nu haft över en månads uppehåll. Det är så himla skönt att läsa om fler som går igenom detta här och nu, ibland kan man känna sig otroligt ensam i detta. Lycka till alla!

• Nmg

Nej va tråkigt

reginaw skrev 2015-11-07 06:19:09 följande:

Igår vändes min värld lite upp och ner. Jag skulle idag ha åkt till kliniken för att återföra embryo. Men igår ringde dom med andra besked.

Jag hade alldeles för höga blodvärden så dom vill inte sätta in något embryo då detta kan göra mig jättesjuk med hög risk att det blir överstimulering, kunde i värsta fall hamna på sjukhus.

Så nu skulle vi bara avvakta och höras när jag får min mens.

Fan va detta sved att höra! Det kändes verkligen som att det var våran tur nu och så drar dom bort mattan under mina fötter.

I värsta fall så kommer vi få vänta tills januari för att ta upp allt igen. Allt känns så jäkla pissigt just nu!

• jagvillhabarn

Hoppar in här om de e ok.

Gör vår första ivf nu o ska på äggplock på tisdag. E ordentligt nervös o väntan e olidlig

• Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-11-08 17:38:46 följande:

Hoppar in här om de e ok.

Gör vår första ivf nu o ska på äggplock på tisdag. E ordentligt nervös o väntan e olidlig

Åh spännande, håller tummarna! Vart går du? Kort eller långt? Hur har du mått under behandlingen fram till nu?

Många frågor, men är så spänd inför mitt egna första försök!
  • jagvillhabarn
    Iskristall skrev 2015-11-08 17:57:05 följande:

Åh spännande, håller tummarna! Vart går du? Kort eller långt? Hur har du mått under behandlingen fram till nu?

Många frågor, men är så spänd inför mitt egna första försök!

Vi går privat på Carlanderska gbg. Kört korta protokollet med gonal f och orgalutran. Ska ta ovitrelle nu kl 9 ikväll.

Ja har mått ok. Dock rätt trött, värk i äggstockarna lite svullen. Har vart lite illamående o huvudvärk o lite svag sjukdomskänsla. Men allt detta har vart överkomligt o inget som hindrat mig i vardagen :)

När ska ni sätta igång? :)
  • Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-11-08 19:16:05 följande:

Vi går privat på Carlanderska gbg. Kört korta protokollet med gonal f och orgalutran. Ska ta ovitrelle nu kl 9 ikväll.

Ja har mått ok. Dock rätt trött, värk i äggstockarna lite svullen. Har vart lite illamående o huvudvärk o lite svag sjukdomskänsla. Men allt detta har vart överkomligt o inget som hindrat mig i vardagen :)

När ska ni sätta igång? :)

På tisdag har vi första läkarbesöket. Då får vi se vad de säger om när vi kan/får sätta igång. Jag hoppas vi får köra korta och sätta igång vid nästa mens. Nästa mens bör komma i slutet på november
  • Nmg

Då kanske vi börjar samtidigt? Ja Ska göra korta ( de hade skrivit långa först) men jag frågade om jag inte kunde fp göra korta och det fick jag, så hag börjar på min mens som kommer ca 23 nov.

Iskristall skrev 2015-11-08 22:42:37 följande:

På tisdag har vi första läkarbesöket. Då får vi se vad de säger om när vi kan/får sätta igång. Jag hoppas vi får köra korta och sätta igång vid nästa mens. Nästa mens bör komma i slutet på november

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-09 00:11:56 följande:

Då kanske vi börjar samtidigt? Ja Ska göra korta ( de hade skrivit långa först) men jag frågade om jag inte kunde fp göra korta och det fick jag, så hag börjar på min mens som kommer ca 23 nov.

Vad spännanade! Jag har försökt googla mig fram till när man använder långa vs korta. Har inte kommit fram till nåt konkret svar, alla verkar säga olika. Hoppas vi kan följa varandra framöver!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november