• TwinkyIVF

IVFare i Stockholm?

Några fler från Stockholm som gör IVF? vi har precis fått puss efter ruvningen!

Vore kul att följa varandra!

• Svar på tråden IVFare i Stockholm?
  • Sjöblomman
    Susodus skrev 2016-02-03 20:34:01 följande:
    Ja precis. Jag fick faktiskt väldigt bra förklarat om insättningen. Jag ville ju ha ul eftersom jag googlat och läst att drt är så viktigt att det blir rätt insatt. Då sade de att de mäter livmordenslängd flera gånger och sedan är det en mätsticka på själva införingsslangen samt att man känner att det blir rätt. Det ör också viktigt att man är försiktig så att man inte stör slemhinnorna och att en del kliniker har ul på magen mer för att visa patienten, men då menade läkaren att det kräver ytterligare ett moment att fokusera på att det är bäst att fokusera på införingsmomentet. Jag tyckte att det lät väldigt logiskt och tryggt, samt att ju faktiskt såg hur de låg att de låg perfekt. Då har jag ett huvudbry mindre.
    Precis! Jag kände det samma.

Går du privat eller har du lyckats komma dit via landstinget?
  • Susodus
    Sjöblomman skrev 2016-02-04 20:43:32 följande:
    Precis! Jag kände det samma.

Går du privat eller har du lyckats komma dit via landstinget?
    Jag går privat. Det var lång kö med första barnet så då valde vi att gå privat, men så funkade det ju på första. Med syskon måste man ju gå privat så då körde vi första två på Sophiahemmet och sedan 4 på St Göran eftersom det gick att få "3-pack". Nu för tredje barnet tyckte vi att de bästa läkarna rekryterats till Sophiahemmet och jag hade passerat 38 så det var typ samma pris per försök, vi är nu så "inkörda" och fått så bra info och förtroende att vi blir kvar där.
  • Sjöblomman
    Susodus skrev 2016-02-04 21:20:49 följande:
    Jag går privat. Det var lång kö med första barnet så då valde vi att gå privat, men så funkade det ju på första. Med syskon måste man ju gå privat så då körde vi första två på Sophiahemmet och sedan 4 på St Göran eftersom det gick att få "3-pack". Nu för tredje barnet tyckte vi att de bästa läkarna rekryterats till Sophiahemmet och jag hade passerat 38 så det var typ samma pris per försök, vi är nu så "inkörda" och fått så bra info och förtroende att vi blir kvar där.
    Ja. Alltså vi har köpt två 3-pack där och det är klart att det blir dyrt. Men de läkarna och all övrig personal är så underbara! <3

Vi valde att gå privat direkt eftersom jag tillbringat väldigt väldigt mycket tid med min pappa på sjukhuset året innan. Han gick bort i cancer två månader innan vårt bröllop och vi stod varandra otroligt nära. Så jag fixar inte "vanliga" sjukhus så bra sedan all tid där.
  • TwinkyIVF
    Sjöblomman skrev 2016-02-04 22:53:24 följande:

Ja. Alltså vi har köpt två 3-pack där och det är klart att det blir dyrt. Men de läkarna och all övrig personal är så underbara! <3

Vi valde att gå privat direkt eftersom jag tillbringat väldigt väldigt mycket tid med min pappa på sjukhuset året innan. Han gick bort i cancer två månader innan vårt bröllop och vi stod varandra otroligt nära. Så jag fixar inte "vanliga" sjukhus så bra sedan all tid där.

Vi gick också privat på Sophia. Jag klarar inte Heller av sjukhus pga personliga skäl och Sophia hemmet blev allt annat än en sjukhus vistelse tycker jag. Dom är underbara allihop! Det är värt varenda krona kände vi att känna oss trygga.

"Märker" skillnad nu på en väninna som fått komplikationer med sin IVF och hennes mottagning inte väljer att ta in henne själv och hjälpa till utan bad henne vända dig till akuten och den inte göra ett besök hos dom. Detta är landstinget.

Vi under vår IVF så fick jag komplikationer och åkte in akut för att jag inte trodde det var med ivfen att göra men jag ringde min mottagning Sophia också efter akuten och dom ville ha in mig och titta på mig. Dom sa och såg helt andra saker än sös och helt plötsligt så var det inte så farligt som sös trodde.
  • Susodus
    TwinkyIVF skrev 2016-02-05 07:50:14 följande:
    Vi gick också privat på Sophia. Jag klarar inte Heller av sjukhus pga personliga skäl och Sophia hemmet blev allt annat än en sjukhus vistelse tycker jag. Dom är underbara allihop! Det är värt varenda krona kände vi att känna oss trygga.

"Märker" skillnad nu på en väninna som fått komplikationer med sin IVF och hennes mottagning inte väljer att ta in henne själv och hjälpa till utan bad henne vända dig till akuten och den inte göra ett besök hos dom. Detta är landstinget.

Vi under vår IVF så fick jag komplikationer och åkte in akut för att jag inte trodde det var med ivfen att göra men jag ringde min mottagning Sophia också efter akuten och dom ville ha in mig och titta på mig. Dom sa och såg helt andra saker än sös och helt plötsligt så var det inte så farligt som sös trodde.
    Då kan jag berätta om en av mina komplikationer. Det var med första barnet och jag blev överstimulerade, allt hände på en söndag vilket var då Sophiahemmet var stängt så jag åkte in till sös och bara grät av smärta. Jag fick då på gynakuten en praktikant som först inte gjorde ett ultraljud. Det han gjorde istället var att han kollade i sin läkarbok och googlade fram att det kunde röra sig om ett pseudoutomkvedesskap (?). Till sist gjordes ett ultraljud efter lång väntan då en mer erfaren läkare kommit på plats. Då säger de att de inte ser något utomkvedsskap men att det kan ses senare och att de inte heller ser hjärtslag så att det antagligen kan bli tal om att ta abortpiller. Jag känner här instinktivt att något är fel så jag informerar läkarna om att det enligt ivf-kliniken sagts att det är alldeles för tidigt att se hjärtslag, men det diskuteras och allt som sägs är väldigt negativt. Jag åker hem, det var risk för att bli inlagd. På måndagen åker jag in till Sophiahemmet som är kolugna och professionella och direkt gör ett ul och konstaterar översimulering och säger att allt ser bra ut, det kan tvärtom tyda på en graviditet eftersom man då lättare får översimulering, de säger också att det är alldeles för tidigt för hjärtslag och kom tillbaka om en vecka. En vecka senare ser vi ett pickande hjärta och efter 8,5 månad föds vår dotter. Man blir ju lätt mörkrädd att gynakuten har så dålig koll på ivf. Nu kan tilläggas att detta var 2009, mycket kan ju ha hänt sedan dess.

När jag ändå håller på kan jag tillägga nästa komplikation som kom vid vårt andra försök. Vid uttaget gick någonting snett. Jag såg på läkaren att något var fel, hon satte sig i väntrummet och bara stirrade och jag började få väldigt ont mot ändtarmen. Skickades hem och det slutade med akuten igen. Ambulans. Det tog så tills mitt i natten innan en kompetent läkare direkt kände igen symptomen, en inre blödning som irriterade bukhinnan. Här gjordes heller inget ul på sös innan den natten. Jag förklarade ju att jag gjort ägguttag, men de verkade inte förstå ingreppets natur. Vid ett ul hade de ju direkt kunnat se att jag blödde invärtes. Jag led i många veckor efter det, fick äggen insatta en dag senare men det misslyckades. Den läkaren var på Sophiahemmet men jobbar inte kvar. Jag ångrar faktiskt att jag inte anmälde för jag såg att hon visste att något gått fel, men hon sade inget.
  • Sälma Riit

Läster om era berättelser om varför ni valt Sophiahemmet och kan bars instämma i hyllningskören! Jag hade en blödning i v 9 men eftersom jag redan varit på vul var jag egentligen redan utskriven. Jag fick ändå komma in och titta och de var hur gulliga som helst! Har fått många kramar från barnmorskorna och är oerhört tacksam att vi haft ekonomisk möjlighet att välja dem.

Sedan kan jag tycka att det är fel att man inte får gå via landstinget om man redan har ett barn. Två barn borde skattefinansieras.

• TwinkyIVF
    Sälma Riit skrev 2016-02-05 09:44:18 följande:

Läster om era berättelser om varför ni valt Sophiahemmet och kan bars instämma i hyllningskören! Jag hade en blödning i v 9 men eftersom jag redan varit på vul var jag egentligen redan utskriven. Jag fick ändå komma in och titta och de var hur gulliga som helst! Har fått många kramar från barnmorskorna och är oerhört tacksam att vi haft ekonomisk möjlighet att välja dem.

Sedan kan jag tycka att det är fel att man inte får gå via landstinget om man redan har ett barn. Två barn borde skattefinansieras.

Ja dom är så himla bra! Alltid så hjälpsamma :)

Ja tyvärr det tycker jag också är fel. För är det "fel" så är det ju tyvärr.
  • Sälma Riit
    TwinkyIVF skrev 2016-02-05 10:34:44 följande:
    Ja dom är så himla bra! Alltid så hjälpsamma :)

Ja tyvärr det tycker jag också är fel. För är det "fel" så är det ju tyvärr.
    Känns lite orättvist också för oss som gjorde ivf privat med första och inte har fått en skattekrona för det.
  • Sjöblomman

Hemskt att läsa om alla problem, man blir mörkrädd! Nu förtiden har ju Sophiahemmet öppet även på helgen och ett journr dygnet runt så det känns väldigt tryggt.

Svar på tråden IVFare i Stockholm?