• dorada

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Jaa.. sonen som är 5 år med diagnostiserad adhd kan vara väldigt agressiv och utåtagerande. Idag Bröt Hel*etet lös på dagis återigen och han sparkade, spottade, slog, skrek osv som han alltid gör. Personalen tyckte tydligen dåa tt det var ok att ena ur personalen tog under armarna och andra i benen och lyfte ut honom på trappan!?!? Hur i glödheta helvete kan de ens komma på ngt sådant???? Att lyfta ut en liten unge på trappan då det var endast +4 grader och kall blåst ute! Dessutom hade han bara collegebyxor, t-skjorta och endast 1 strumpa på! är det verkligen okej av dagispersonal????? Och fick höra av en annan personal att de hade haft honom där ca 5 minuter. Avkylning hette det tydligen. Men alltså nne, vet inte alls vad jag skall säga. Sonen berättade sin version om saken, hade så svårt att inte börja gråta, stackars lille gullegubben :(
    Jag har all förståelse i världen för att han kan vara rent ut sagt jobbig, men det kan ju tammetusan inte vara okej oberoende att göra sådär?? 

• Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!
  • Wilowa
    grind skrev 2015-10-30 21:14:15 följande:
    TS behandlar dagispersonalen som skit. Det är inte OK.
    Personalen gjorde inte sitt jobb när de behandlade ett barn som skit...jag ställer betydligt högre krav på mina kollegor, ts har rätt att reagera på det hennes son utsatts för. Sonen är ett litet barn, personalen är vuxna och ska dessutom vara utbildade för sitt jobb. Jag ser inte hur man kan ställa högre krav på ett litet barn än på vuxna människor. Tycker du verkligen att det är okej att vuxna människor behandlar ett litet barn illa bara för att barnet inte klarar av att hantera situationen?
  • Ego Lovers
    Wilowa skrev 2015-10-30 21:54:57 följande:
    Personalen gjorde inte sitt jobb när de behandlade ett barn som skit...jag ställer betydligt högre krav på mina kollegor, ts har rätt att reagera på det hennes son utsatts för. Sonen är ett litet barn, personalen är vuxna och ska dessutom vara utbildade för sitt jobb. Jag ser inte hur man kan ställa högre krav på ett litet barn än på vuxna människor. Tycker du verkligen att det är okej att vuxna människor behandlar ett litet barn illa bara för att barnet inte klarar av att hantera situationen?
    Tyvärr inser man att vissa tycker misshandel är okej mot barn fast barnaga varit olagligt i Sverige sedan 70-talet. Oftast har dessa individer själva blivit tuktade med aga och ser det som ett normalt sätt att fostra barn. Sedan ser de även barn som mini vuxna som borde kunna bete sig och uppföra sig som vuxna. Istället för barn som inte har samma konsekvenstänkande och vars hjärna inte är färdigutvecklad. Men som sagt, det finns folk som vill gå tillbaka 50-100 år i tiden i barnuppfostran. Om det nu är det de vill kan de donera sina smartphones och datorer till mig så kan de leva helt och hållet som man gjorde för 50-100 år sedan. Varför ska bara barn behöva det isf.
  • hurtänktedunu
    Litet My skrev 2015-10-30 20:27:08 följande:
    En diagnos borde vara ett "frikort" till att man sätter in en kunnig resurs. När det blir utbrott liknande det TS barn fick är det vi vuxna som missat något, inte läst av eller förberett tillräckligt. Sedan förstår jag att det inte hinns med om han inte har resurs till bara honom. Hur skulle du kräva att ett barn skall flyttas? Det kan man inte utan man får flytta själv i så fall eller ännu hellre trycka på att det stökiga barnet får resurs. Vem vet, det är mycket möjligt att det finns ett lika utåtagerande barn i ditt barns grupp/klass men som lyckad hålla sig ifrån utbrott genom rätt stöttning. Hur tänkte du om särskola? ADHD ger ingen som helst rätt att gå på särskola tillsammans med barn med utvecklingsstörning.
    barnet hade ju resurs som jag förstod det vilket gör det ännu värre tycker jag. Men om barnet får sådana utbrott och dessutom har en resurs men inte verkar kunna göra något åt det så måste ju någon form utav åtgärd göras.

Som sagt andra barn kan ju skadas av hans beteende och hur dom ser det som hållbart förstår jag inte alls.
    Jag hade som sagt som förälder till annat barn varit allt annat än glad om mitt barn hamnat i skottlinjen och hade detta barn på något sätt skadat mitt barn så hade jag dragit det så jävla långt jag bara kunde för att få bort det barnet. Hur illa det än låter så vill jag inte behöva vara rädd för vad som kan hända på mitt barn på förskolan.

Sen är det väl självklart att barnet ska få hjälp och stöd. MEN i en stor grupp med för få vuxna är absolut inte rätt sätt. Och han hade som sagt en resurs och det hjälpte ju inte heller så då får dom ju göra något annat.
  • hurtänktedunu
    Wilowa skrev 2015-10-30 17:10:15 följande:
    Jag som personal ser problemet, kan du lita på min kompetens?

Det är inte okej att kränka barnet på det sätt som hänt här. Det går att lösa situationen på betydligt bättre sätt eller ännu bättre vara steget före och se till att situationen inte uppstår alls.

Bär barnet till ett annat rum, stäng dörren och var med barnet tills det lugnat ner sig. Prata med barnet! Respektera barnet! Det är de vuxna runt barnet som har ansvaret att se till att miljön är sådan att även detta barn klarar att vara i den.
    Men det är okej av barnet att kränka andra genom att spotta på dom och slå på dom?

• grind
    Wilowa skrev 2015-10-30 21:54:57 följande:

Vad vet du om situationen som gör att du kan döma personalen? De hade säkert sina skäl.
  • hurtänktedunu
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 21:20:30 följande:
    Jösses va fördomar du har! Skrämmande att så fördomsfulla människor får vistas ute i samhället som vill sätta normalbegåvade barn i samma klass med barn med begåvningsnedsättningar där det normalbegåvade barnet inte kommer kunna få nån form av intelligent utbyte av klasskamraterna. Har du varit på en särskola? Jag har varit det och jag skulle aldrig någonsin rekommenderar att ett barn med normalbegåvning ska gå där.

inte alls. Men något måste ju uppenbarligen göras. diagnos eller ej så kan man inte ha ett så utåtagerande barn bland så många andra barn som kan hamna i skottlinjen.
    Det är varken bra för barnet i fråga eller dom andra barnen. Däremot tycker jag att väldigt många använder diagnoser som frikort och många föräldrar tar det som ett argument istället för att handskas med problemet.

"Nej men jag gör inget åt det där för han har adhd så det är så han är"
    Sett väldigt mycket utav detta och det är skrämmande.

• HenryIronstead
    dorada skrev 2015-10-30 21:39:56 följande:
    Nu hände nåt väldigt fel när du citerade. Du skrev in ditt egna inlägg inuti mitt. Och jag som faktiskt försvarat. Hmm.... Konstigt. Skriv om, är mitt goda råd. Eller kopiera det du ville säga. Skumt att du öht citerade mig eftersom det du skrev inte hade med mitt inlägg att göra.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Wilowa
    hurtänktedunu skrev 2015-10-30 22:33:38 följande:
    Men det är okej av barnet att kränka andra genom att spotta på dom och slå på dom?
    Nej och det är det heller ingen som påstått!
  • Wilowa
    grind skrev 2015-10-30 22:36:15 följande:
    Vad vet du om situationen som gör att du kan döma personalen? De hade säkert sina skäl.
    Personliga skäl i så fall och det har inget på en förskola att göra! Detta hände visserligen i Finland, men i Sverige strider ett sådant hanterande mot våra styrdokument. Jag förstår att det kan hända i en stressad situation som detta, men det är ändå fel.
  • Wilowa
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 22:31:25 följande:
    Tyvärr inser man att vissa tycker misshandel är okej mot barn fast barnaga varit olagligt i Sverige sedan 70-talet. Oftast har dessa individer själva blivit tuktade med aga och ser det som ett normalt sätt att fostra barn. Sedan ser de även barn som mini vuxna som borde kunna bete sig och uppföra sig som vuxna. Istället för barn som inte har samma konsekvenstänkande och vars hjärna inte är färdigutvecklad. Men som sagt, det finns folk som vill gå tillbaka 50-100 år i tiden i barnuppfostran. Om det nu är det de vill kan de donera sina smartphones och datorer till mig så kan de leva helt och hållet som man gjorde för 50-100 år sedan. Varför ska bara barn behöva det isf.
    Skrämmande även att så många tror att personalen inte gör nåt om de väljer att göra på ett annat sätt.

Minivuxna som man inte behöver visa respekt mot...Gråter
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!