• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Ja det är spännande! Har nu pulvrat i snart tre veckor och gått ner 10,5 kg. Rejält trött på det nu, men är ju snart i mål!

Någon som har tips på proteinpulver som är goda? Tänkte man kan ha det sedan efter op, i smoothies/pannkakor etc.

• miija

De e ju jätte bra jobbat av dig .

Jag riktar in mig på två veckor , klarar nog inte mer skulle jag tro ,

Vi ska till Spanien i två veckor och jag börjar mitt flyt efter en vecka där .

Så första veckan så får ja äta lite efterlängtade churros sen strikt flyt.

Fick rekommendation av våra dietister på Aleris på ett proteinpulver som ska användas efter op i typ allt som går ska man strö på detta

Ska kolla vad de hette

Resource instant protein

Samma om man äter färdiga soppor efter op , så ska man tillsätta mer protein.

Köper du färdig kycklingsoppa , tillsätt mer kyckling å mixa

Fisksoppa tillsätt mer fisk osv osv .

Men proteinpulver skulle man oxå tillsätta så mycket de gick eller blanda i vatten och dricka .

Kan vara en beställningsvara på vissa apotek .

Jag beställde mitt via nätet .

• miija

De finns sånna protein puddingar av märker njie,

Någon som vet om det är bra för personer som blivit op, tänkte just för proteinet .

• Bradbury

Imorgon är det dags!!! Min son blev dock magsjuk igår (diarré) så nu är det lite panik här. Tänk om han smittar mig och operationen blir inställd?!? Tvättat och spritat för fullt här hemma. Och jag brukar inte bli magsjuk. Det hade varit helt fruktansvärt om operationen blir inställd!

Har gått från BMI 39 till BMI 34,5 under flytet. -12,5 kg. Känns ju bra! Men jag ser det inte på mig själv. Tycker magen känns lika stor om innan. Men jag märker ju det på kläderna.

• Dementoria
    miija skrev 2016-10-23 11:41:22 följande:

De finns sånna protein puddingar av märker njie,

Någon som vet om det är bra för personer som blivit op, tänkte just för proteinet .

Ja dom är bra sa dietisten.
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-26 14:20:39 följande:

Imorgon är det dags!!! Min son blev dock magsjuk igår (diarré) så nu är det lite panik här. Tänk om han smittar mig och operationen blir inställd?!? Tvättat och spritat för fullt här hemma. Och jag brukar inte bli magsjuk. Det hade varit helt fruktansvärt om operationen blir inställd!

Har gått från BMI 39 till BMI 34,5 under flytet. -12,5 kg. Känns ju bra! Men jag ser det inte på mig själv. Tycker magen känns lika stor om innan. Men jag märker ju det på kläderna.

Lycka till, vad spännande! Lova att rapportera här så fort du orkar!
  • snara79

Hejsan. Jag vill gärna hoppa in i tråden! Har varit på info i grupp och även blivit kallad till läk besök 21/11. Detta är ngt jag tänker på dagligen och faktiskt längtar men är rädd att bli ifrågasatt och nekad op...vet inte varför jag tror så. Är det ngn i Blekinge som väntar!?

• Yoker

Hej, jag hoppar in i tråden lite. Jag har ett BMI på ca 45, men har aldrig på allvar funderat på en operation. Jag vet nämligen att jag har en "ätstörning" eftersom jag hetsäter och är sockerberoende, och om jag gjorde en operation och gick ner massa skulle det troligen bara sluta med att jag (förr eller senare) går upp allt igen på grund av mitt störda förhållande till mat och socker. Det, plus att jag är livrädd för operationer. Jag försöker kämpa mot min vikt på andra sätt alltså.. Hur ser ni som opererat er/ska operera er på detta? Är ni oroliga över att kunna hålla vikten (ungefärlig) efter 1, 5 och även 10 år efter operationen? 

• Stumpan07

Jag väntar på op! Fick idag blev med posten att jag blivit godkänd vid läkarkonferens och idag ringde en dam och sa att de fått loss resurser på Östra sjukhuset i Göteborg och frågade om jag var intresserad av att opereras där och jag tackade ja! Skulle få hem papper om någon vecka så då vet jag mer.

Min resa:

6 juni, VC-besök med provtagning och remiss till Sahlgrenska

10 Augusti Kallelse till informationsmöte

12 Oktober Infomöte Sahlgrenska

Nu hoppas jag det går fort men hon jag pratade med trodde att det blir op innan jul i alla fall!

Nervöst men väldigt förväntansfull!

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016