• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Ja jag får ju på mig kläder som inte passat på länge. Men det är konstigt för jag KÄNNER mig lika stor. Fast jag inte är det. Det är väl hjärnan som har svårt att hänga med antar jag. Hur går det med flytet Mija?

• miija

Advokado å makrill var bra tips , de ska ja lägga på minnet .

tänk att sen få känna sig mätt å inte konstant hungrig .

Jodå igår va de lite jobbigare , ingen huvudvärk dock men konstant hungrig å tänkte bara på mat.

När man sen gör iordning barnens mat så fick man kämpa för där inte skulle råka slinka ner något :)

Man märker hur mycket det slinker ner här å var nu när man måste anstränga sig för att låta bli .

• snara79

Snart dags för dig då Miija! Ja man kan nog inte förstå hur det känns att inte vara hungrig eller sugen... är det alltför ofta.

Tar nog tid för en själv att hänga med invit man ser ut efter.

Ha en bra helg!

• Bradbury

Det har varit två jobbiga dagar. Det har ju gått hur bra som helst hittills men i förrgår åt jag lättstekt hamburgare (jag lade den i hushållspapper efteråt för att få bort stekfettet) och åt kokt blomkål och broccoli till. Mådde väldigt illa efteråt. Och efter det har jag mått väldigt illa efter måltid. Jag åt äggröra igår morse och kokt ägg på kvällen och mådde pyton efteråt. Ulkade till och med på kvällen. Just nu är jag inte sugen på något. Vill inte ens tänka på mat. Får i mig vatten utan problem som tur är. Tänkte jag skulle återgå till att äta mer flytande, typ fil och så och se hur det går. Blir lite fundersam eftersom det gått hur bra som helst fram till i förrgår men jag antar att det kan gå upp och ner. Har också läst att många blir känsliga för kött och att det är individuellt hur man tål livsmedel. Får kanske ta en paus från ägg och kött. Hursomhelst... hur går det Mija? När är det operation för dig?

• Bradbury

Idag gick det bättre. Kunde äta både fil och knäckemacka med ost. Skönt! Väntar nog ett tag med ägg dock.

• Stumpan07

Bradbury, usch vad jobbigt! Skönt att det känns bättre nu! Antar att det är väldigt individuellt vad man klarar och inte efteråt.. Jag hoppas du inte får fler såna dåliga dagar nu!

Imorgon är det kirurgdejt för mig, spännande! Hoppas jag får veta mer när operation är tänkt att bli och så.. Fick ni reda på datum när ni var där eller i brev hem efteråt?

• Bradbury

Jag bokade mitt datum med mottagningssköterskan. Jag gjorde ju min operation privat så det kanske är en annan grej. Jag fick välja ett datum som passade mig.

• miija

Stumpan07

Hur gick det idag ?

Jag fick bestämma datum själv när ja va där

Den 24 är det dags , precis en månad innan jul ????

Bradbury

De ha kanske för tidigt för sån mat ?

Fast ja bara gissar ????

Går kanske bättre om du provar de längre fram om man vågar utsätta sig igen .

Eller som du sa , din mage kanske inte tåler just de längre

• miija

Stumpan07

Insåg just att de e söndag idag å inte förrän imorgon du skulle dit ????

Ja får skylla på att ja e på semester .

Ser fram emot IMORGON å höra vad dom sa

????

• Dementoria

Nu är även jag sleevad, opererades i veckan som gick. 

Operationen gick bra, inga konstigheter alls. Jag hade lite ont direkt efter och första dygnet efter op var lite snurrigt men det var mycket enklare än jag trott. Men jag hade nog tur och drabbades inte av några konstiga biverkningar, gas-ont osv

Jag åkte hem efter två dagar och det har gått bra här hemma också. Jag äter inte längre några smärtstillande eller tabletter mot illamående och mår nästan oförskämt bra. 

Sedan är det förstås inte så hela tiden. Jag har åkt på "dumpning" och jag har inte mått toppen hela tiden. Men på det stora hela tror jag att jag mått bättre än vad många andra gör.

Nu längtar jag till slutet av nästa vecka då jag kan få börja äta puread mat för jag avskyr verkligen soppor och flytande. Nästan det enda som går ner utan problem är Proviva men det är ju så himla sött. Idag har jag druckit lättfil och det var så gott och fräscht och syrligt att jag nästan blev religiös på kuppen!

Jag vägde mig förra söndagen och nu idag igen och vågen visade på minus 5.0 kg. 

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016