• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • snara79

Miija hur lång tid tog det för dig att få optid från det du var på läkbesöket?

• Bradbury

Hej!
    Nu är det gjort! Jag var här 06:45 och blev sövd kl 08. Hade ont på uppvaket vid halv elva och fick morfin men har inte behövt något sedan dess. Det molar och ömmar lite men är klart hanterbart. Lite skrovlig i halsen och dricker pyttemunnar med vatten. Har inte alls känt av att magen är särskilt uppspänd, men har lite ont i axlarna. Min underbara läkare fixade dessutom mitt navelbråck så det var två-för en-rea idag.
    Har varit ganska trött (sov absolut inget inatt) men dom väcker en en gång i timmen för att man ska gå en sväng och blåsa i pepmotståndet. Hoppas få slippa bli väckt en gång i timmen under natten.
    Jag känner mig oerhört glad och stolt över mig själv för att jag har tagit tag i detta. Har inte kunnat känna detta innan så det är verkligen så skönt!
    Allt som allt är detta en helt igenom lyckad upplevelse. Kämpa på ni andra!

• Stumpan07

Åh grattis vad härligt att det är gjort nu!

Då önskar jag god bättring fort och så ska det bli spännande att följa din första tid som nyopererad, om du vill del med dig dvs. :)

• miija

Snara79

Jag hade 41,5 i BMI vid invägningen.

Vi fick träffa kirurgen efter info mötet å han godkände då en och sen berättade han hur mycket man skulle gå ner i vikt innan op.

Han sa att jag kunde boka in mig direkt för op om jag ville , men eftersom jag skulle utomlands och resa redan var boka så fick ja skjuta fram det . Man ska inte åka utomland inom 2 månader efter op ,

Så då bokade ja in mig en vecka efter hemkomsten av semester ????

Så här såg min resa ut till op tid

Ringde vårdcentralen 14/3

Fick läkartid på vårdcentralen 7/4

Där prover togs .

Kallelse till ultraljud pga höga levervärden . Ultraljudet visade att det berodde säkerligen på alla gallstenar

Remiss skickad 7/6

Remissbekrätelse 14/6

4/8 Fick reda på att Landskrona inte uppfyller väntetiden , Aleris tar över

15/8 ficK brev hem från Aleris och tid till infomöte

31/8 tid för infomöte på Aleris

Slutet av november operation

• snara79

Okay, då är det snart!! Spännande!

Blekinge säger att de ej skickar till Aleris längre även om de ej klarar vårdgarantin, men får de verkligen göra så?
    Det kanske ändå blir så att de klarar vårdgarantin...det vet jag ej.
    Ska på läkbedömning 21/11, ser fram emot det.

Trevlig helg

• miija

Klarar dom inte vårdgarantin så måste dom skicka dig vidare om du själv inte väljer att vänta längre.

Läkarbedömningen var är den och vad får man reda på där ?

Jag hoppas du slipper vänta allt för länge ,

När man väl bestämt sig för gbp så vill man gärna att den skulle gjorts redan igår ????

• snara79

Miija:

Läk bedömningen är vägning och diskussion om metod samt att de sätter upp en för operation. Ja man vill redan vara opererad, så jobbig väntan!

Har du börjat med flytande än? Eller var det först 2 v före? Skönt isf, så jobbigt med flytande.

• Stumpan07

Idag fick jag kallelse för Pre-op inskrivning /läkarbesök . Den 14/11 på Östra sjukhuset blir det nästan en heldag av möten med läkare, dietist, narkosläkare, provtagning. Känns som det inte kan vara så långt kvar nu till operation! :)

• Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-27 16:09:23 följande:

Hej!
    Nu är det gjort! Jag var här 06:45 och blev sövd kl 08. Hade ont på uppvaket vid halv elva och fick morfin men har inte behövt något sedan dess. Det molar och ömmar lite men är klart hanterbart. Lite skrovlig i halsen och dricker pyttemunnar med vatten. Har inte alls känt av att magen är särskilt uppspänd, men har lite ont i axlarna. Min underbara läkare fixade dessutom mitt navelbråck så det var två-för en-rea idag.
    Har varit ganska trött (sov absolut inget inatt) men dom väcker en en gång i timmen för att man ska gå en sväng och blåsa i pepmotståndet. Hoppas få slippa bli väckt en gång i timmen under natten.
    Jag känner mig oerhört glad och stolt över mig själv för att jag har tagit tag i detta. Har inte kunnat känna detta innan så det är verkligen så skönt!
    Allt som allt är detta en helt igenom lyckad upplevelse. Kämpa på ni andra!

Hur mår du nu?
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016