• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • miija

Snara79

Nästa onsdag börjar jag med mitt flyt,

Ser inte fram emot de men detta är sista gången man ska gå på diet så det är bara att gå in för det och sen räkna ner dagarna ????

Så får vi hoppas att dom inte har lång kö till op så kanske du oxå hinner bli op innan årskiftet .

• Bradbury

Jag mår faktiskt riktigt bra! Behöver inget morfin, bara panodil ibland. Är svårt att få i sig tillräckligt med mat bara. Man är ju som en nyfödd egentligen, äter och vilar konstant. Vatten går bra, och kall "mat" yoghurt, fil, shakes etc. Men varm soppa är svårare. Längtar till nästa vecka när jag får börja med mjukt. Ägg, makrill, fisk, potatis, sås, knäckebröd broccoli!! Vilken dröm! Igår åt barnen pizza och det var rätt jobbigt för jag märkte att suget efter skräp ju fanns kvar. Jag var inte alls hungrig men så SUGEN. Det var lättare att hantera när det inte fanns hunger men ändå jobbigt. Behöver bearbeta de psykiska delarna också märker jag! Kg Hr ju inte opererat hjärnan. Ska bli spännande att se hur det går för er andra!

• snara79

Skönt att du mår bra Bradbury!
    Ja det verkar gå trögt med dryck o så efter vad jag har förstått på många. Det är tur man är hemma den första tiden annars hade det varit svårt. Hur länge är du sjukskriven?

• Bradbury

Jag har inte svårt att få i mig vatten men maten är det värre med. Är sjukskriven i tre veckor och hoppas det ska räcka. Är sjuksköterska och jobbar natt så det gäller verkligen att ha stenhårda rutiner inkörda när jag väl börjar igen.

• miija

Bradbury

Skönt de känns för dig ,

Hur är det i vardagen , kan du va igång å leka med barnen å så eller man e mycket sängliggande ?

Hur mycket har du nu gått ner sedan du började flytet för ca 4 veckor sedan eller vad de va ?

Fick du komma hem dagen efter op ?

• Bradbury

Jag är ganska trött. Det beror säkert mest på att kalorintaget är så lågt. Men även på operationen som sådan. Jag vilar mycket när barnen är i skolan men sedan är jag med dom. Skulle väl kanske inte orka härja allt för mycket men gå till lekplats och leka här hemma är inga problem. Jag åkte hem dagen efter. Dom ville se att jag kunde få i mig vätska och att jag inte hade för ont. Det var skönt att komma hem för jag sov dåligt på sjukhuset.

• Bradbury

Jag har bestämt mig för att bara väga mig en gång i veckan nu, på måndagar. Vägde 119,5 dagen jag började flytet, 108 på opdagen och 106,7 igår.

• snara79

Va skoj att höra att du mår ok efter op! Ja man har ju inte så mycket energi lagrad efter flyttiden och op. Tar säkert ett tag innan man känner sig piggare.

Nu närmar det sig för dig med Miija, spännande!

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016