• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Hej Dementoria och grattis! Visst är det skönt när det är gjort! Får man fråga hur du bestämde dig för sleeve? Intressant tycker jag att veta hur beslutsgången varit. På Carlanderska förordar dom än så länge GBP (det pågår ju en studie som jämför metoderna). Hur gick det till när du dumpade? Vad dumpade du på/varför dumpade du och hur tog det sig uttryck?
    Allt gott!

• Dementoria
    Bradbury skrev 2016-11-14 13:42:26 följande:

Hej Dementoria och grattis! Visst är det skönt när det är gjort! Får man fråga hur du bestämde dig för sleeve? Intressant tycker jag att veta hur beslutsgången varit. På Carlanderska förordar dom än så länge GBP (det pågår ju en studie som jämför metoderna). Hur gick det till när du dumpade? Vad dumpade du på/varför dumpade du och hur tog det sig uttryck?
    Allt gott!

Hej och Tack! Ja det är skönt att ha det gjort och skönt att jag får må så himla bra.

GBP känns som en större operation med fler risker och biverkningar. Det är vad jag läst mig till i alla fall. Läkaren på kliniken jag var på sa det samma och för mig fanns aldrig tanken på GBP utan det var sleeve eller inget alls.

Dumpningen var inte så allvarlig. Lite blodtrycksfall men inget dyk rätt ner så att säga. Lite illamående och så diarré. Jag har kommit på några saker nu som jag absolut inte kan äta och som rinner ut på andra sidan direkt (utan dump, det knorrar bara till i magen och kommer ut som diarré). Förlåt att jag är så grafisk men jag ser ingen anledning att försköna sanningen ;)

Jag är lite orolig över att jag mår så bra och att jag verkar kunna äta ganska stora mängder utan att få ont eller känna något stopp alls. Naturligtvis har jag inte testat på i mig mer än 1.5-2 dl per tillfälle men ändå.

Jag längtar till puré-perioden. Jag vill tugga!

Tycker du föresten 5 kilo låter lite för en vecka?
  • Bradbury

Verkligen inte! Tycker snarare att det låter mycket! Jag har gått ner från 108 på operationsdagen till 102,2 idag. Det är alltså på två veckor och tre dagar. Jag tycker det är alldeles lagom. Vill gärna att huden ska hänga med så gott det går och jag VET ju att jag kommer gå ner. Jag jagar inte alls kilon på samma sätt som när jag pulvrat och gått på dieter. Det är väldigt skönt. Får man fråga hur mycket du väger/BMI? Jag hade BMI 39 innan pulverstart och är nu nere på 33.

• Bradbury

Jag frågade förresten min sköterska om det, för jag har också mått väldigt bra (några dagar hade kg det jobbigt med illamående) men hon sa bara att man får vara glad för det. Vi mår så bra som de hoppas man ska göra. Och precis som du säger så har du ju inte ätit mer än du ska. Jag känner ingen tydlig hunger eller mättnad än men det sa hon kunde ta ett tag. Tids nog kommer kroppen lära sig de nya signalerna.

• Dementoria
    Bradbury skrev 2016-11-14 14:13:58 följande:

Verkligen inte! Tycker snarare att det låter mycket! Jag har gått ner från 108 på operationsdagen till 102,2 idag. Det är alltså på två veckor och tre dagar. Jag tycker det är alldeles lagom. Vill gärna att huden ska hänga med så gott det går och jag VET ju att jag kommer gå ner. Jag jagar inte alls kilon på samma sätt som när jag pulvrat och gått på dieter. Det är väldigt skönt. Får man fråga hur mycket du väger/BMI? Jag hade BMI 39 innan pulverstart och är nu nere på 33.

Jag började på 94.4 och väger alltså 89.4 nu. BMI 33,85 och nu 32,06

Jag vill verkligen inte jaga vikt och i stället för att tänka "smalare" tänka "friskare" för min hälsa är ju ändå själva anledningen till att jag betalat för detta själv. Ändå vill jag veta att det går i "rätt" takt så det inte blivit något fel. Kanske hade varit enklare om man mått sämre. Knasigt.
  • Bradbury

Jag har också betalat själv. Jag känner mig inte stressad alls faktiskt. Jag vet ju att jag kommer gå ner i vikt förutsatt att jag sköter mig och äter rätt. Och herregud, du har ju gått ner 5 kg på EN VECKA! Det är otroligt mycket ju!

• Stumpan07

[quote=77129750][quote-nick]miija skrev 2016-11-13 18:25:53 följande:[/quote-nick]Stumpan07

Insåg just att de e söndag idag å inte förrän imorgon du skulle dit ????

Ja får skylla på att ja e på semester .

Ser fram emot IMORGON å höra vad dom sa

????[/

Nu har jag varit där! Är nu inskriven och har träffat kirurg, narkosläkare och dietist. Ska flyta i 4 veckor men har inte fått datum än för operation. De hör av sig. Förhoppningsvis går det fort! Kirurgen tyckte att vi skulle göra GPB på mig, (Man diskuterar båda alternativen) så nu är det bestämt! Alla var supertrevliga och det känns jättebra!

????

• Bradbury
    Stumpan07 skrev 2016-11-14 16:07:03 följande:

[quote=77129750][quote-nick]miija skrev 2016-11-13 18:25:53 följande:[/quote-nick]Stumpan07

Insåg just att de e söndag idag å inte förrän imorgon du skulle dit ????

Ja får skylla på att ja e på semester .

Ser fram emot IMORGON å höra vad dom sa

????[/

Nu har jag varit där! Är nu inskriven och har träffat kirurg, narkosläkare och dietist. Ska flyta i 4 veckor men har inte fått datum än för operation. De hör av sig. Förhoppningsvis går det fort! Kirurgen tyckte att vi skulle göra GPB på mig, (Man diskuterar båda alternativen) så nu är det bestämt! Alla var supertrevliga och det känns jättebra!

????

Härligt!!!! Ska du börja flyta redan nu?
  • Stumpan07

Inte än, så fort jag får operationstid vet jag när jag ska flyta. Men hoppas det blir snart!!! :) Vill ju veta nu så man kan planera..

• miija

Stumpan07

Vad bra , då e de på g iallafall ????

Jag fick själv välja sleeve eller gps

Jag valde gps å de tyckte han ja gjorde rätt i.

Sleeve har ju inte gjorts lika länge och därför finns inte lika mycket underlag hur de ter sig i framtiden ,

De va de som avgjorde mitt beslut .

Men de e väl sak samma å bara man gör vad som känns rätt för en själv .

Men som sagt tidigare , kan ju finnas fler biverkningar på gps .

Bradbury:

Jag tycker ja blir hungrigare å hungrigare å de blir kämpigare med flytet var dag som går , brukar de inte bli lättare å lättare .

Eller ja som e bak å fram bara ????

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016