• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Stumpan07

Nu har det gått 4 dagar sen operation och det är så svårt att få i sig det jag ska!! Det värker till när det kommer ner i magsäcken, och jag är inte sugen eller hungrig alls! När blir det bättre? Har inte kunnat gå på toa än heller och känner i tarmarna att det är fullt med gas så jag har ont pga av det. Hur var det för er andra?

• Stumpan07

Jag rättar, 3 dagar har det visst gått. :)

Sen vet jag inte hur jag får bort mina dubbelposter ovan..

• miija

Jag gjorde nr 2 andra dagen . Å ja de e svårt att få i sig mat å vatten . De e de än idag ,fast lättare med vatten nu.

Får ställa klockan å äta efter de instruktioner du fått .

Har man inte bajsat efter 4 dagar får man köpa klyx på Apoteket . De ha våra instruktioner .

Men min gas kom ut dag 2-3 så då lättade de i magen .

Men du har väl kissat iallfall

• Bradbury

Hej! Hoppas ni haft en bra jul! Jag har jobbat hela julen men nu är jag ledig äntligen. Har ätit en del godsaker i jul men bara ytterst lite av varje grej. Har inte mått dåligt eller dumpat på något. Hade ändå gått ner nästan två kilo denna veckan. Har nått en milstolpe idag då mitt BMI nu är 29,9!!!
    Känns underbart! Ska på min första uppföljning om en vecka ????

• snara79

Grattis Bradbury!
    Jättebra att du har gått ner över julen. Underbart ju. Det är man inte van vid direkt.

• Lilly80

Vad är skillnaden på gatric bypass och sleeve? vem väljer vilken op man ska ta eller gör man det själv?

• Stumpan07

I Bypass kopplar man bort nästan hela magsäcken och kopplat om tunntarmen. I en sleeve tar man bort en stor del av magsäcken så det bara är en smal passage kvar.

• Bradbury

Hej allihop!

Hur har det gått för er över helgerna? Hur mår ni? Jag har ätit det mesta men väldigt lite av allt. Till och med druckit lite vin. Fortsätter långsamt neråt och vägde 91,1 idag. BMI 29,4.

• Dementoria
    Bradbury skrev 2017-01-01 15:47:58 följande:

Hej allihop!

Hur har det gått för er över helgerna? Hur mår ni? Jag har ätit det mesta men väldigt lite av allt. Till och med druckit lite vin. Fortsätter långsamt neråt och vägde 91,1 idag. BMI 29,4.

Hej hej och god fortsättning!

Det har gått bra för mig. Har även jag ätit det jag velat ha men det blir ju inga större mängder. Jag var på ett julbord som var fantastiskt men det var ju lite att slänga pengarna i sjön för man kan ju knappt äta något alls, haha!

Jag har gått ner till 82.4 (12 kilo totalt) och har nu ett BMI på 29.55. Jag tycker fortfarande det går galet långsamt men är ändå nöjd så länge det går åt rätt håll
  • miija

Jodå det har gått bra här med .

Som ni andra , ätit av allt men väldigt lite .

Gått ner 19,5 kg sen ja började med flyt väger idag 91kg

Så de får man vara mycket nöjd med på knappt två månader

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016