• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury
    uuniik skrev 2017-01-05 13:47:58 följande:

Hej! Ny här... ?? I mitten av december skickade jag iväg en egenremiss. Ska få komma på informationsmöte januari/februari någon gång. Fick besked via telefon, när jag ringde igår och kollade om remissen kommit rätt?! ???? (Väntar på kallelse via posten nu.) ????????

Är det någon här som fått igenom en operation via landstinget, med ett bmi mellan 30-35? (Lite orolig...) Jag vill få hjälp med min övervikt som jag dragits med i 25 år. Har provat alla träningssätt, bantningssätt mm - utan långvarigt resultat. Jojjo bantat till och från, i alla dessa år. Har vissa ärftliga sjukdomar inom familjen som inte gynnas av övervikt, så jag är väldigt angelägen om att få hjälp med viktminskning via operation. Min sista utväg...!

Jag tror inte att man får hjälp av landstinget om man har BMI under 35. I västra Götaland är de stenhårda på BMI 40. Undantaget är BMI över 35 med UTTALADE sjukdomstillstånd (de tar inte hänsyn till ärftlighet) som diabetes och högt blodtryck. Har inte hört talas om något landsting där man får operation beviljad med lägre BMI än 35, men jag känner ju inte till hur det fungerar överallt.
  • uuniik

Tack för svaret Bradbury!

Då får jag säkert hjälp på annat vis antar jag. Via kostråd av dietist kanske.

• snara79
    Zunrose skrev 2017-01-04 22:22:08 följande:
    Var du själv på läkar besöket? Jag läser till fsk lärare vi hade praktik då och fick kravet om vi missade mer än en viss procent så var vi tvungna att ta ett sabbatsår. Så vågade inte riskera. Så hoppas jag blir kallad innan slutet av april. För då går jag på min andra praktik. Vad jobbar du med? Är med narkosen som skrämmer mig. Men träffade en som opererades i oktober i Karlshamn, hon sa att narkosläkaren hade sagt till henne att hon kunde vara lugn då man är såpass uppkopplad.
    Ja jag åkte dit själv, funderade på att maken skulle med men sen åkte jag själv. Nä det kan jag förstå, man vill inte behöva läsa om sin utbildning. Jag jobbar som barnmorska.
    Ja jag har varit sövd en gång tidigare i tonåren men ändå lite skrämd, men vet samtidigt att de är duktiga. Idag har jag fått min op-tid!! 13/2 sker op och inskrivningsbrsök 31/1, blev nervös nu.
  • Zunrose
    snara79 skrev 2017-01-05 23:04:03 följande:

Ja jag åkte dit själv, funderade på att maken skulle med men sen åkte jag själv. Nä det kan jag förstå, man vill inte behöva läsa om sin utbildning. Jag jobbar som barnmorska.

Ja jag har varit sövd en gång tidigare i tonåren men ändå lite skrämd, men vet samtidigt att de är duktiga. Idag har jag fått min op-tid!! 13/2 sker op och inskrivningsbrsök 31/1, blev nervös nu.

Vad menas med inskrivningsamtal? åh vad spännande!' jag är ju nervös över att eventuellt få ett nej.
  • snara79

Zunrose
    Man träffar narkosläkare, dietisten, sjukgymnast, läkare förbereder inför op.

• Dementoria

Nu har jag haft mätdag igen. Förra gången såg det ut såhär:

Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!

Såhär såg det ut denna gången (mått inom parentes är totalt antal cm minus sedan start)

Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)

Nästa mätdag är om en månad dvs den 6/2

• Zunrose
    snara79 skrev 2017-01-06 11:44:29 följande:

Zunrose, har du bmi >35 får du inte ett nej.

Har väldigt högt bmi. Var husläkaren som skrev remissen till mig. Så hoppas på ett ja. Fast jag är rädd. Men måste göra detta för min skull har problem med knän och höft ( foglossning kvar efter graviditeten) vilket jag tror påverkas utav övervikten. Hur går det för dig påbörjat flytande? Vilken sort tänker du ta?
  • snara79
    Dementoria skrev 2017-01-06 14:30:41 följande:

Nu har jag haft mätdag igen. Förra gången såg det ut såhär:

Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!

Såhär såg det ut denna gången (mått inom parentes är totalt antal cm minus sedan start)

Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)

Nästa mätdag är om en månad dvs den 6/2

Oj så bra jobbat!!!! Kanonbra jue, massa cm. Det ser jag med fram emot.
  • snara79
    Zunrose skrev 2017-01-06 20:43:29 följande:
    Har väldigt högt bmi. Var husläkaren som skrev remissen till mig. Så hoppas på ett ja. Fast jag är rädd. Men måste göra detta för min skull har problem med knän och höft ( foglossning kvar efter graviditeten) vilket jag tror påverkas utav övervikten. Hur går det för dig påbörjat flytande? Vilken sort tänker du ta?
    Nej jag har ej börjat än, jag har nästa vecka kvar av vanlig mat sedan börjar dieten...jag kommer ta lite av olika då jag vet jag avskyr dem... lite modofast, nutrilette, allevo..får se vilka som är minst hemska.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016