• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • staffan112

Ni som har gjort GBP eller DS är SÅ JÄVLA MODIGA!! Ni ska vara jättestolta över er själva! Jag är fan stolt över mig själv! Och jag har inte ens gjort min operation än!! Men nu på måndag 19/12 är det äntligen dax. För en tid sedan så kom jag till en T korsning och blev tvungen att välja en väg. Till vänster stog det

"DÖD INOM KORT" Och till höger stog det "LEV LÄNGE" Och man behöver knappast vara någon raketforskare för det vägvalet!! Jag är en simpel lastbilschaufför och ändå så valde jag rätt väg!! Dela gärna med er av era erfarenheter och upplevelser av DS. Både Positiva och negativa.

MVH från Staffan som idag väger 175kg men som SKA väga högst 125kg om 8 månader!! Vad tror ni om det??

KRAMAR TILL ER ALLA!!????????

• staffan112

Ni som har gjort GBP eller DS är SÅ JÄVLA MODIGA!! Ni ska vara jättestolta över er själva! Jag är fan stolt över mig själv! Och jag har inte ens gjort min operation än!! Men nu på måndag 19/12 är det äntligen dax. För en tid sedan så kom jag till en T korsning och blev tvungen att välja en väg. Till vänster stog det

"DÖD INOM KORT" Och till höger stog det "LEV LÄNGE" Och man behöver knappast vara någon raketforskare för det vägvalet!! Jag är en simpel lastbilschaufför och ändå så valde jag rätt väg!! Dela gärna med er av era erfarenheter och upplevelser av DS. Både Positiva och negativa.

MVH från Staffan som idag väger 175kg men som SKA väga högst 125kg om 8 månader!! Vad tror ni om det??

KRAMAR TILL ER ALLA!!????????

Nervösskalan går från 1-100 jag står på 99 nu!!
  • Sdbdm6
    snara79 skrev 2016-12-13 22:30:39 följande:

Va skönt att slippa vänta.

Ja, då får vi hoppas det blir ungefär samtidigt. Både spännande och läskigt det där med operation, jag fasar mest för sövningen....men det går säkert bra.

Och 4 v pulverdiet innan op....

Har du varit sövd förut? Jag har blivit det två gånger å alla e jämt så gulliga å roliga å så e man liksom hög som ett hus så det är bara skönt att sova, jag har kännt mig trygg!

Pulverdieten ser jag mindre fram emot har gjort det så mycket. 3 månader är rekordet när jag gick på Itrim! Jag har så ont i huvudet första dagarna och är så sur att citroner borde hitta nytt yrke : ) men efter fyra dar försvinner ju hungern å då går det bättre.
  • staffan112

Sorry att det blev skrivet tre gånger. Går inte att ta bort heller. Eller det kanske går.. Men som sagt var så är ju jag lastbilschaufför och inte raketforskare????????

HA DET GÖTT ALLIHOPA OCH GLÖM INTE BORT ATT LEVA LIVET VARJE DAG I 365 DAGAR OM ÅRET OCH VART FJÄRDE ÅR I 366 DAGAR !!????????

99.9 NU!!
  • snara79

Härligt Staffan!!! Ja det är de vägskäl man för ta som tros vara bäst!!!! Lycka till på din operation!!!!

• snara79

Sdbdm6

Jag har blivit sövd då jag var yngre men upplevde det ej skrämmande då minns jag. Men nu när man är lit mer medveten om risker är jag lite rädd för just den biten, men inte så rädd att jag inte vågar. Kommer be om lugnande om jag ej får det på rutin...

• miija

Dementoria och bradbury

Några tips vad man kan äta såhär 3 veckor efter operationen??

Vad käkade ni .

Trött på puré så de har fuskats lite men lätt tuggad mat som ja tuggar tills de inte finns något kvar knappt .

Magen har inte reagerat på nått å ja har kommit in bra i rutin med ätande å drickande som innan va ett heltids jobb .

Men som sagt , trött på puré å har ingen bra fantasi på vad ja kan äta .

Blir mycket ägg iallfall .

De va vägning idag , så gott ner 15,2kg sen ja började med mitt flyt , så de blir på 5 veckor då.

Har inte längre ont i knäna när ja går , å ja känner mej smidig som en panter trots mina 95kg

• Dementoria
    miija skrev 2016-12-14 12:50:00 följande:

Dementoria och bradbury

Några tips vad man kan äta såhär 3 veckor efter operationen??

Vad käkade ni .

Trött på puré så de har fuskats lite men lätt tuggad mat som ja tuggar tills de inte finns något kvar knappt .

Magen har inte reagerat på nått å ja har kommit in bra i rutin med ätande å drickande som innan va ett heltids jobb .

Men som sagt , trött på puré å har ingen bra fantasi på vad ja kan äta .

Blir mycket ägg iallfall .

De va vägning idag , så gott ner 15,2kg sen ja började med mitt flyt , så de blir på 5 veckor då.

Har inte längre ont i knäna när ja går , å ja känner mej smidig som en panter trots mina 95kg

Jag skippade snart puré och gick direkt till att äta allt men tugga ordentligt. Med "allt" menar jag ordentlig, bra, mat. Det jag fortfarande är försiktig med är fet mat, friterad/panerad mat, bröd och naturligtvis godis, chips, läsk osv.

Men annars äter jag som vanligt fast väldigt små portioner.
  • miija

Dementoria:

De e så ja har börjat lite smått , men så blev ja orolig att det kanske va alldeles för tidigt .

Men då fortsätter jag som ja gör nu , att introducera mat lite försiktigt å bara väldigt lätt tuggad mat .

Tack :)

En fråga till,

Hur länge tejpade du dina ärr på magen ?

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016