• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Sdbdm6
    Stumpan07 skrev 2016-12-19 18:32:32 följande:

Jahapp, imorgon kl 9 är det dags! Börjar bli ganska nervös, är mest rädd för själva ingreppet men det kommer väl gå bra.. Hua!

Stort lycka till! Det kommer gå toppen ska du se
  • Sdbdm6
    Dementoria skrev 2016-12-18 09:56:29 följande:

-10,2 kilo idag! Som sagt, det går inte snabbt men det går :)

De e ju kanonbra! Grattis
  • Stumpan07

Nu har jag kvicknat till. Allt har verkligen gått jättebra! Bara lite ont men det värsta är att man är så törstig. Imorgon blir det bättre med det. De är verkligen fantastiskt gulliga här på sjukhuset! :)

• snara79
    Stumpan07 skrev 2016-12-20 18:37:22 följande:

Nu har jag kvicknat till. Allt har verkligen gått jättebra! Bara lite ont men det värsta är att man är så törstig. Imorgon blir det bättre med det. De är verkligen fantastiskt gulliga här på sjukhuset! :)

Skönt att höra! Hoppas du mår bra imorgon med! Hur länge blir du på sjukhus?

Med vänlig hälsning,
    Snara79
  • Stumpan07

Jag vet inte hur länge, försöker få i mig vatten här och ska få i mig minst 1,5 liter innan jag får gå hem. Har haft ont inatt men inte så farligt som min rumskompis här som gjort en sleeve, hon har haft jätteont hela natten så de har fått springa med smärtlindring hela tiden. Stackarn.. jag frågade sköterskan om det är värre återhämtning med sleeve och det var det sa hon. Tycker väldigt synd om min roommate.. Annars är jag ganska pigg måste jag säga!

• snara79

Åh fy, ja det verkar som Sleeve op har mer ont, för förbereda mig på det. Hur man nu gör det????
    Hoppas du får i dig vätska så du snart för komma hem.

• Dementoria
    snara79 skrev 2016-12-22 13:34:19 följande:

Åh fy, ja det verkar som Sleeve op har mer ont, för förbereda mig på det. Hur man nu gör det????
    Hoppas du får i dig vätska så du snart för komma hem.

Jag hade inte speciellt ont. Det var väl precis efter op på uppvaket när min nål satt dåligt så värkmedicinen inte kom in som den skulle och sedan första natten. Men då på natten var det inte värre än att jag var uppe och promenerade 3-4 ggr runt avdelningen.
  • miija

Då ha de exakt en månad sedan ja gjorde operation och har på den månaden gått ner 7,4 kg men med flytet har ja nu gått ner 17,3kg

17,3 kg på en månad å två veckor , så sjukt nöjd .

Jag upplevde oxå att de som gjort sleeve mådde sämre .

Vi va 4 som gjorde gbp å alla va uppe å pigga

Å de va 4 som gjorde sleeve , 2 av dom som gjorde sleeve mådde rätt dåligt och fick stanna kvar längre pga detta. En mådde jätte illa å en hade ont hela natten .

Man får se till att röra på sig så fort man orkar och kan , och försöka få i sig vätskan desstu snabbare mår man bättre . Å den här slangen i näsan satte ja i så fort ja varit uppe för mycket å mådde illa , tyckte de hjälpte .

Samma att blåsa i pipan man får , de hjälpte oxå mycket när man mådde dåligt . Den fick en att andas lugnt lixom .

Snara 79:

Så vi hoppas du är en av dom som mår bättre och är pigg å på benen snabbt .

• Stumpan07

Nu har det gått 4 dagar sen operation och det är så svårt att få i sig det jag ska!! Det värker till när det kommer ner i magsäcken, och jag är inte sugen eller hungrig alls! När blir det bättre? Har inte kunnat gå på toa än heller och känner i tarmarna att det är fullt med gas så jag har ont pga av det. Hur var det för er andra?

• Stumpan07

Nu har det gått 4 dagar sen operation och det är så svårt att få i sig det jag ska!! Det värker till när det kommer ner i magsäcken, och jag är inte sugen eller hungrig alls! När blir det bättre? Har inte kunnat gå på toa än heller och känner i tarmarna att det är fullt med gas så jag har ont pga av det. Hur var det för er andra?

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016