• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Invägning idag. Kommit under 90-strecket! Vägde 89,5 idag. BMI 28,9!
    Heja alla er som kämpar inför op! Det är värt det!

• snara79
    Bradbury skrev 2017-01-09 07:53:36 följande:

Invägning idag. Kommit under 90-strecket! Vägde 89,5 idag. BMI 28,9!
    Heja alla er som kämpar inför op! Det är värt det!

Grattis grattis! Bra jobbat!!! Vill oxå vara där nu!!! Hur har du det med mat och så nu? Är det ngt du inte kan äta eller hur upplever di det är att äta efteråt?
  • Stumpan07

Ni gbp-opade. Vad ligger ert dagliga kaloriintag på i snitt? Nu har det gått en vecka sen vågen rörde sig neråt. Jag har tränat, ätit mellan 700-900kcal om dagen men det händer inget alls på vågen. Jag vet ju att man kan få stillestånd men redan såhär tidigt? :o

• Bradbury
    snara79 skrev 2017-01-10 17:47:10 följande:
    Grattis grattis! Bra jobbat!!! Vill oxå vara där nu!!! Hur har du det med mat och så nu? Är det ngt du inte kan äta eller hur upplever di det är att äta efteråt?
    Jag verkar faktiskt kunna äta allt. Men inte mycket av allt. Har ätit all sorts mat och även lite, lite chips och sötsaker. Jag har mått illa ibland. Men då har det varit efter vanlig mat. Jag tror att det har hänt när jag ätit för fort eller för mycket. Är fortfarande dålig på att äta långsamt... frågade på tvåmånadersuppföljningen om det var nåt fel för att jag kunde äta allt men de sa att jag ska vara tacksam för det och att det är så de hoppas att det ska vara.
  • Zunrose
    snara79 skrev 2017-01-06 11:44:29 följande:

Zunrose, har du bmi >35 får du inte ett nej.

Hej hur går det för dig för du har väl börjat med flyt? Ville bara fråga på detta grupp info är det bara gå dit och lyssna? eller vägs man in då mm?
  • snara79
    Zunrose skrev 2017-01-11 13:56:58 följande:
    Hej hur går det för dig för du har väl börjat med flyt? Ville bara fråga på detta grupp info är det bara gå dit och lyssna? eller vägs man in då mm?
    Hejsan! Jag börjar med flytet på måndag 16/1. Nej mötet är bara info under 4 timmar, så ganska mkt info men bra. När ska du på mötet?
  • snara79
    Bradbury skrev 2017-01-10 22:07:32 följande:
    Jag verkar faktiskt kunna äta allt. Men inte mycket av allt. Har ätit all sorts mat och även lite, lite chips och sötsaker. Jag har mått illa ibland. Men då har det varit efter vanlig mat. Jag tror att det har hänt när jag ätit för fort eller för mycket. Är fortfarande dålig på att äta långsamt... frågade på tvåmånadersuppföljningen om det var nåt fel för att jag kunde äta allt men de sa att jag ska vara tacksam för det och att det är så de hoppas att det ska vara.
    Så skönt och ja det är bara och njuta! Skoj att höra.
  • Zunrose
    snara79 skrev 2017-01-11 20:15:09 följande:

Hejsan! Jag börjar med flytet på måndag 16/1. Nej mötet är bara info under 4 timmar, så ganska mkt info men bra. När ska du på mötet?

Ja blir tufft med 4 h, ska ta anteckningsblock med mig. 24/1. Fick brevet idag. Blev väldigt nervös! snart ju. :) då närmar sig operationen med :)
  • Asa70

Hejsan!

Hoppar in här. Ska på infomöte på vrinnevisjukhuset den 16/2. Känner att det gått lite fort med allt. Har i varit överviktig i stort sett hela mitt liv men hela tiden sagt att jag kan fixa att gå ner själv. Men så har jag fått problem med min höft och resten av benet oxå ( artros, inflammation o ischias ) och läkaren på ortopeden tyckte att jag behöver gå ner i vikt. Då jag inte kan motionera ordentligt pga värk så blir det lite moment 22. Så nu vill jag verkligen det här så jag får ett liv igen men nu är jag nervös att jag ska få ett nej. Har ett BMI på drygt 37. Vad tror ni om mina chanser?

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016