• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

87,8 idag. -31,7 kg totalt.
    Det är så svårt att förstå att jag har gått och burit på över 30 kilo mer för tre månader sedan. Jag kan inte förstå det... när jag lyfter min äldsta som väger runt 23 är det hur tungt som helst. Hur orkade jag?!?

• Bradbury

Snara: jag vet inte hur det är för er andra men jag går ner i snitt 0,8 kg i veckan.

• Dementoria
    snara79 skrev 2017-01-23 16:52:52 följande:
    Bra! Går det sakta neråt eller hur upplever du det?
    Bradbury skrev 2017-01-23 17:37:19 följande:

Snara: jag vet inte hur det är för er andra men jag går ner i snitt 0,8 kg i veckan.

Ja det är ungefär samma här, 0,8-1,1 kg per vecka. Det är 11 veckor sedan min op och jag har gått ner 14,6 kilo (första veckan efter op betydligt mer än veckorna efter). Jag behövde aldrig flyta så min nedgång började på op-dagen.

• Stumpan07

För mig har det nu gått en månad sedan operation och jag har nu gått ner 20 kg totalt. 8 kg under flytet och resten på den här senaste månaden. Byxorna börjar trilla av! Märklig känsla men så skönt!

• snara79

Va roligt att höra att ni går ner bra allihop!!! Bra jobbat. Det är nog svårt att förstå det då man varit fet länge men en underbar känsla.
    Åt ni flytande 1-2 v efter op? När började ni introducera purémat och fast?

• Sansan71

Hej alla kämpar. Jag väntar just nu på min operationstid efter att fått godkänt! Förhoppningsvis blir det av mars/april! Väger 106kg 1:63 lång. Jag ska göra en gastric sleeve op. Har som alla här inne med all säkerhet prövat ALLT så detta känns som min sista chans. Ont i höfter, knän, fotleder. Har även hjärt/kärlsjukdomar i släkten. Förr var det mer för mitt självförtroende jag kämpade med min vikt men i dagsläget är det mest för hälsan. Har en rädsla för att misslyckas eftersom man gjort det så många gånger, men kanske en vanlig känsla? Just det här med suget!! Har någon haft samma rädsla just med suget innan och har bra tips att ge efter er op Jag vill detta så mycket och SKA klara det men blir inte av med dessa tankar.

• CJJ

Ska göra min op 21/2! Men kan inte bestämma mig, sleeve el bypass???
    Hur har ni tänkt? Om ni hade möjligheten till att välja.

• miija

Ja valde by pass för den har funnits längre och mer forskning osv finns på denna teknik .

De va de avgörande för mig

• snara79
    CJJ skrev 2017-01-25 21:52:13 följande:

Ska göra min op 21/2! Men kan inte bestämma mig, sleeve el bypass???
    Hur har ni tänkt? Om ni hade möjligheten till att välja.

Jag valde Sleeve för att slippa förbikopplingen och den kändes lite mildare med biverkningarna. Men hade likväl gjort bypass om läkaren Rekomenderat det. Jg hade också möjlighet att välja då inga riskfaktorer gällnde bmi eller diabetes för att få sleeven. Svårt val men gå på rek fr läkaren kanske.
  • JoelBus

Hej.

Får jag knacka på här och glänta lite på dörren?

Jag är 31 år och har varit överviktig hela mitt liv. Jag började gå upp när jag var 6 år gammal. Som minst har jag vägt strax över 80 kg till mina 1.67 cm. Nu väger jag runt 110 skulle jag tro. Jag har provat ALLT. Men aldrig gått ner mer än max 10 kg. Jag har svårt för att gå ner. Jag vet att vissa säger att man då gör fel och äter för mkt, men för mig är det faktiskt så. Jag provade Cambridge, alltså soppor och shaker. Enligt deras info så skulle man gå ner MINST 8 kg på 2 veckor. Jag åt bara soppor (500 kval per dag) och gick 5 km varje dag. Jag gick ner 6 kg på 3 veckor...

Efter det har jag som gett upp hoppet.

Jag har börjat få ont i knäna och orkar typ ingenting. Har även konstant värk i mina axlar. För att jag är stillasittande. Jag är 3 barnsmor men kan inte vara ute med mina barn på vintern, för det finns inte ytterkläder. Ja, ni vet ju...

Jag har funderat på operation länge. Men det är ju lite läskigt. Mest rädd är jag för att jag ska gå upp i vikt igen efter några år. Men jag funderar på att ta kontakt med hälsocentralen där jag bor. Är det rätt väg att gå?

Förlåt för långt inlägg, men jag behöver er. Det här är så känsligt att prata om med folk som är har normalvikt.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016