• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Digestive
    klyban skrev 2023-06-02 11:08:11 följande:

Jag sagt hundratals ggr att jag älskar granskningen av politiken, vet inte varför du har en sådan förkärlek att lägga orden i munnen på en.

Är det för vi inte säger det DU önskar?

Dock inser jag en gång till, och det är att ytterligare en gång till misslyckas du med påvisa SVT/SR inte är opartiska.

Kanske kommer nästa inlägg? :no:

Ja, du är verkligen extraordinärt tolerant när det gäller kritik som riktas mot politik och partier som du vurmar för - så det är självklart att älskar du granskningarna som leder till sådan kritik.

Är det något som du uttrycker dag in och dag ut i dessa forum så är det självklart det här.

🤣😂😂😅🥲
  • Padirac
    Bitter Lemon skrev 2023-06-02 13:41:00 följande:
    Nej, min övertygelse bygger helt och hållet på att det finns vissa saker de aldrig kritiserar (feminism, hbtq, abort med flera), medan det finns andra saker som de alltid är på. Till exempel har de inga problem att dra alla män över en kam när det gäller "mäns våld mot kvinnor", men de skulle aldrig någonsin skriva "invandrares våld mot svenskar".

Problemet är att de i flera fall utgår från vänstervärderingar redan innan de börjat skriva.

Ett enkelt exempel som alla kan göra här och nu:

Googla på:

högerextrem site:svt.se

Kolla hur många resultat ni får upp.

Sedan googlar ni på:

vänsterextrem site:svt.se

Jämför antal resultat.
    Det finns gott om undersökningar som visar att det inte finns någon systematiskt  vinkling eller bias för parti- eller värdesympatier i svensk PS.

Däremot finns det ett par saker värda att nämna

PS nyhetsrapporering styr främst av det som publicitiskt räknas som att ha nyhetsvärde

PS rapportering och inslag under valperioder har oftast en mer positiv vinkling och framställning av de borgerliga partiernas frågor och värderingar.

PS har att förhålla sig till demokratiparagrafen och god publicitisk sed.

Ingenting av detta utom möjligen demokratiparagrafen och god publicistisk sed kan anses vara det som SDs fofolk och SD själva kallar för kulturmarxistisk vänsterliberalism - det jag misstänker är det du kallar vänstervärderingar, ialla fall utifrån en del av de saker du tar upp som exempel.
  • Digestive
    Bitter Lemon skrev 2023-06-02 13:59:42 följande:
    Det är inte sällsynt, det är bara SVT som väldigt ogärna använder begreppet. Det låter mer som om du trollar, vansinnestolkar med flit och försöker göra folk upprörda.

Ignorerar dig från och med nu.
    Du behöver inte ta auktoritära individer på så stort allvar och särskilt inte när de konstant spammar samma upprepningar inlägg efter inlägg.

Vem vid sina fulla sinnens bruk tror att en tråd på 676 sidor inte innehåller ett enda sakligt argument som berör Public Services partiskhet? - det är alltså så vederbörande har bemött all kritik här.

Ha i åtanke att det här är en människa som kallar kritik mot Public Service för attacker.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-02 15:49:35 följande:
    Du behöver inte ta auktoritära individer på så stort allvar och särskilt inte när de konstant spammar samma upprepningar inlägg efter inlägg.

Vem vid sina fulla sinnens bruk tror att en tråd på 676 sidor inte innehåller ett enda sakligt argument som berör Public Services partiskhet? - det är alltså så vederbörande har bemött all kritik här.

Ha i åtanke att det här är en människa som kallar kritik mot Public Service för attacker.
    Att ställa en radda lögner mot fakta och sedan argumentera för att med tanke på omfattningen av argument mot faktan hävda att sanningen nog ligger nånstans däremellan är en beprövad metod att sprida alternativa fakta och desinformation.
  • nattuw
    Bitter Lemon skrev 2023-06-01 18:20:31 följande:
    Partiskheten handlar inte om de politiska partierna, utan om sakfrågorna. SVT utgår från vänstervärderingar när det gäller exempelvis feminism, abort och skattefinansierade verksamheter.
    För att inge nämna den politiska rapporteringen från USA där Republikaner alltid är skurkar och Demokrater alltid är goda.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-06-02 16:22:19 följande:
    Att ställa en radda lögner mot fakta och sedan argumentera för att med tanke på omfattningen av argument mot faktan hävda att sanningen nog ligger nånstans däremellan är en beprövad metod att sprida alternativa fakta och desinformation.
    Aha, alla som kritiserar Public Service i den här tråden till och med ljuger i hela 676 sidor straight. 🙂 Det ante mig att rakt igenom osakligt skulle vara för milt för någon.

Var det något mer när vi ändå håller oss inom de rimligaste av rimliga ramar för att kunna rama in en rimlig diskurs på ett rimligt vis? - du har trots allt inte varit inne på vad det är som driver folk till alla dessa lögner, även om jag misstänker att det börjar på SD och slutar med koncentrationslägersarkitekter som retar småbarn som bara har en överläpp.

Ibland är käbblet som skickas över till en här direkt vaggande. Någon del av mig flyter väl med i andras drömvärld. Man börjar leka lite med ord och funderar på att ta upp gitarren i sängen.

Har du hör den här bangern?

">

En fantastisk låt där variationen av upplevd BPM är tillräckligt stor för att skapa små subtila skurar av faktisk sinnesdistorsion och som just upplevs som att man nästan tappar balansen och bara flyter med i en ström av rasande rytm.

Tunggung! 😎 Jisses, man tränar magmuskler av att gunga till den här. Hörlurar är sjukt rekommenderat och då det är än LP-rip så vore det dumt att snåla med volymen.

Woooooo... ta hem den Joan, ta hem den!
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-02 18:24:02 följande:
    Aha, alla som kritiserar Public Service i den här tråden till och med ljuger i hela 676 sidor straight. 🙂 Det ante mig att rakt igenom osakligt skulle vara för milt för någon.

Var det något mer när vi ändå håller oss inom de rimligaste av rimliga ramar för att kunna rama in en rimlig diskurs på ett rimligt vis? - du har trots allt inte varit inne på vad det är som driver folk till alla dessa lögner, även om jag misstänker att det börjar på SD och slutar med koncentrationslägersarkitekter som retar småbarn som bara har en överläpp.

Ibland är käbblet som skickas över till en här direkt vaggande. Någon del av mig flyter väl med i andras drömvärld. Man börjar leka lite med ord och funderar på att ta upp gitarren i sängen.

">

En fantastisk låt där variationen av upplevd BPM är tillräckligt stor för att skapa små subtila skurar av faktisk sinnesdistorsion och som just upplevs som att man nästan tappar balansen och bara flyter med i en ström av rasande rytm.

Tunggung! 😎 Jisses, man tränar magmuskler av att gunga till den här. Hörlurar är sjukt rekommenderat och då det är än LP-rip så vore det dumt att snåla med volymen.

Känner du många barn som har fler än en överläpp? 
  • Padirac

Jovisst, att beskriva en strategi som används för att göra allt möjligt och ingenting sant betyder naturligtvis att alla ljuger... Liksom att påstå att kritik mot brunhögern och alternativhögern och deras argument betyder att alla konservativa har nazistiska åsikter... 

Det kan inte bli tydligare än så.

Digestive skrev 2023-06-02 18:24:02 följande:

">

• klyban
    Digestive skrev 2023-06-02 15:30:41 följande:
    Ja, du är verkligen extraordinärt tolerant när det gäller kritik som riktas mot politik och partier som du vurmar för - så det är självklart att älskar du granskningarna som leder till sådan kritik.

Är det något som du uttrycker dag in och dag ut i dessa forum så är det självklart det här.

🤣😂😂😅🥲

Ja, jags älskar när en granskning berättar att en politiker är olämplig, och det jag älskar är att politikern tar stryk för detta.
    Vilket parti politikern är i, är irrelevant, för jag har ingen agenda som du.

Och en sak som sker IGEN, det är att du missade att påvisa att SVT/SR inte skulle var opartiska.
    Detta är preplexande intressant, kanske nästa gång sker det? :no:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Så allting gick

Man kan ta fina exempel på hur SVT osv är partiska, jag som är uppvuxen i Kiruna o har min pappa som var med i den vilda gruvstrejken.

Vi hade inte många tv kanaler på den tiden, men TV2 och rapport fanns. Totalt hade SVT 25 st journalister på plats i malmfälten .
    En hette Sara Lidman för TV2, hon ställde sig på gruvarbetarnas sida och fick sparken direkt från SVT. Hon lämna även ett bidrag till strejkkassan på 10-tusen kr vinst från en bok hon skrivit om gruvan, då från andra utgåvan.

Man ska ändå titta att sossarnas mest respektingivande partiledare genom tiderna Olof Palme fanns med i bilden, han gick ut med uppmaning till regeringen att avtal ska hållas men det fick inget gehör bland svenska folket  som istället anslöt sig till strejken.

Men tar man Sara Lidman jobba för SVT, gav sin åsikt, fick sparken direkt. Det åter speglar hur styrda man är på SVT, gör man inte som man blir tillsagd blir det sparken.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?