• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LisenB
    Sabinac skrev 2016-09-21 08:30:35 följande:

[quote=76988557][quote-nick]LisenB skrev 2016-09-21 07:43:31 följande:[/quote-nick]Idag ska vi till bm och jag är orolig för att bebisen inte vänt sig. Då blir det vändningsförsök och kanske kejsarsnitt... Har ställt in mig så på vaginalt och allt vad det innebär så tycker det vore tråkigt att behöva få kejsarsnitt.. Tänker nog inte välja/propsa på att föda i säte iaf.. Hur har ni det med det? Några erfarenheter?[/

Hej! Min bebis ligger eventuellt i säte. Vid mitt bm besök förra veckan kunde varken min bm eller hennes kollega avgöra vad som var rumpa och huvud på min bebis. Hjärtljuden hördes högt upp på magen vilket tydde på säte men osäkert. Jag har en ny tid på måndag hos bm, då har jag gått 37 fulla veckor och förlossningen tar då emot för bedömning om bm fortfarande inte är helt säker på bebisens läge i magen.

Jag hoppas bebisen väljer att snurra rätt tills måndag, annars vill jag verkligen göra vändningsförsök. Skulle det eventuella vändningsförsöket misslyckas är jag helt klart för att ge en sätesförlossning ett försök. Tänker göra allt för att undvika ett snitt.

Ja jag kommer nog ta kejsarsnitt om det blir aktuellt, de verkar väldigt inställda på det på sjukhuset här.
    Idag sa bm att hon inte kände huvudet där nere men det va i te längst upp iaf. Men bebis rör på sig massor nu, mer än innan tycker jag. Fick inget besked idag men ska dit igen 3 oktober och hoppas man hinner med ett vändningsförsök efter det om den skulle ligga i säte.
  • Sabinac

Det verkar väldigt olika hur inställningen är från sjukhus till sjukhus gällande sätesförlossningar.

Vilken vecka är du i just nu? Har du barn sedan tidigare? :)

Jag har haft en känsla sedan många veckor tillbaka att min bebis ligger snett och att det är ett huvud under revbenen på högra sidan av magen.

• LovisaC
    Sabinac skrev 2016-09-21 21:05:03 följande:

Det verkar väldigt olika hur inställningen är från sjukhus till sjukhus gällande sätesförlossningar.

Jag har haft en känsla sedan många veckor tillbaka att min bebis ligger snett och att det är ett huvud under revbenen på högra sidan av magen.

Det trodde faktiskt jag med, men det har visat sig på alla ul/vul jag gjort (5-10st, många har det blivit...) att hon legat med huvudet nedåt. Det jag känt har varit en kutad rygg och rumpa... hennes fötter har dock varit utsträckta som ett V och sparkat lite överallt - förvirrande för vem som helst ????

Hon ligger helst med benen så nu med, även utanför livmodern.
  • LisenB
    Sabinac skrev 2016-09-21 21:05:03 följande:

Ja det verkar så... Vilket gör att det känns osäkert och att man kanske hamnar i kejsarsnitt ändå tillslut om det inte går vägen...
    Jag är i v.35+4. Jag känner ofta ett hårt tryck uppåt eller uppåt och åt sidan. BM kände igår en rumpa trodde hon eftersom den gick att trycka på och den gav vika. Det sa hon att huvudet ofta inte gör... Men jag har inte jättebred mage så den kanske inte kan ligga på tvären?
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-09-22 04:19:54 följande:
    Det trodde faktiskt jag med, men det har visat sig på alla ul/vul jag gjort (5-10st, många har det blivit...) att hon legat med huvudet nedåt. Det jag känt har varit en kutad rygg och rumpa... hennes fötter har dock varit utsträckta som ett V och sparkat lite överallt - förvirrande för vem som helst ????

Hon ligger helst med benen så nu med, även utanför livmodern.
    Skönt att få många ul i detta hänseende! På de tre jag  gjort (fast KUBen är väl för tidig), så har den legat på tvären. Senaste i v.23. Har aldrig känt sparkar uppåt, bara  neråt och bök åt sidan... Skulle vilja ha ett ul typ pv.38-39 så man veeeeet! ;)
  • Sabinac
    LisenB skrev 2016-09-22 11:26:52 följande:

Ja det verkar så... Vilket gör att det känns osäkert och att man kanske hamnar i kejsarsnitt ändå tillslut om det inte går vägen...

Jag är i v.35+4. Jag känner ofta ett hårt tryck uppåt eller uppåt och åt sidan. BM kände igår en rumpa trodde hon eftersom den gick att trycka på och den gav vika. Det sa hon att huvudet ofta inte gör... Men jag har inte jättebred mage så den kanske inte kan ligga på tvären?

Jag har ofta tryck utåt och uppåt också. Och rörelser lite överallt, svårt denna gång att känna vilka kroppsdelar som känns.

Tror min bebis iallafall har huvudet uppåt till höger och rumpan mot vänster höft och sedan fötterna ut mot vänstra sidan och uppåt. Den ligger inte helt vågrätt för min mage är inte heller så bred. Eller den växer bara framåt och blir bara bred när bebisen verkligen sträcker på sig. ????

Ska bli spännande på måndag att se om bm kan känna eller om det blir någon kontroll.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-09-22 11:29:00 följande:

Skönt att få många ul i detta hänseende! På de tre jag  gjort (fast KUBen är väl för tidig), så har den legat på tvären. Senaste i v.23. Har aldrig känt sparkar uppåt, bara  neråt och bök åt sidan... Skulle vilja ha ett ul typ pv.38-39 så man veeeeet! ;)

Alla sparkar den här lilltösen gav mig var i sidan, det bytte sida eller var på båda samtidigt. Hon låg dock, som sagt, alltid med huvudet nedåt om än högt upp. Jag har aldrig upplevt sparkar uppåt, inte med något av mina två barn :)
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-09-23 22:45:39 följande:
    Alla sparkar den här lilltösen gav mig var i sidan, det bytte sida eller var på båda samtidigt. Hon låg dock, som sagt, alltid med huvudet nedåt om än högt upp. Jag har aldrig upplevt sparkar uppåt, inte med något av mina två barn :)
    Skönt att höra, då finns hopp om det ju. Man bara går ju runt och väntar på att den ska börja sparka mot lungorna och att den ska trycka neråt så man blir kissnödig hela tiden.. Men än är det inte så.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-09-24 08:27:46 följande:

Skönt att höra, då finns hopp om det ju. Man bara går ju runt och väntar på att den ska börja sparka mot lungorna och att den ska trycka neråt så man blir kissnödig hela tiden.. Men än är det inte så.

Min lilla flicka fixerade sig aldrig, inte ens när förlossningen startade var hon fixerad. Ut kom hon ändå med huvudet före! :)
  • Sabinac

Är det bara jag som älskar att vara gravid så mycket att jag känner mig ledsen över att graviditeten snart är slut?

Självklart längtar jag jätte mycket efter den lilla i magen men om jag fick välja skulle jag vara gravid i minst två månader till. Känner inte att jag hinner med, tiden går så fort!

Idag har vi 3 veckor kvar till bf.

Svar på tråden BF Oktober 2016