• LisenB

BF Oktober 2016

KissMeQuick skrev 2016-10-15 22:31:48 följande:
    Kul! Vi ska oxå få träffa vår son på måndag. Blir planerat ks. Är du redan inlagd?
    Nej vi är hemma! Han ligger i säte så det blev planerat snitt. Så länge inget sätter igång innan då ska vi dit 06.30 på måndag för inskrivning. Hur blir det för er?
    Är det första barnet? SÅ mycket tankar så här sista dagen :) Men ska bli skönt också! Båda att ha han utanför och att slippa vara gravid mer. Nu har jag tänkt så himla mycket på det här med att få barn så nu ska det bli skönt att vi snart är på andra sidan..
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-16 08:59:16 följande:
    Imorgon kväll kommer du känna att din nervositet var obefogad - för han har väl alltid funnits hos er?! Man har liksom svårt att föreställa sig ett liv där det lilla knytet inte funnits och de känslorna kommer ganska omgående. Att hålla dem är som den naturligaste saken i världen och man lär sig snabbt deras signaler.

Inför bebisens ankomst behöver du inte vara nervös, han finns redan hos dig!
    Tack för fina ord! Ja så är det ju. Men jag har haft svårt under hela graviditeten haft svårt att knyta an och känna att det är någon. Just nu känns det för sjukt att det faktiskt kommer komma ut en bebis imorgon. Men jag hoppas att det kommer känns som att vi haft honom länge när han väl kommer ut :)
    Gå från att ej ha barn till att ha barn. Det känns som livets största skiljevägg - kanske är det därför det känns så oöverstigligt och svårt? Idag är vi ett par, imorgon har vi barn.
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-16 13:23:11 följande:
    Jag fattar inte ens hetsen med att knyta an till en graviditet. Det viktiga är ju människan som kommer att lyftas från din livmoder! Jag har aldrig kunnat knyta an till ett foster och jag har iaf två barn som jag idag inte har något problem att älska.

Man knyter an till barnet ändå, hur man än kände för den växande livmodern!
    Jag har förstått att fler känner som jag, skulle nog behövt någon att dela det med tidigare i graviditeten då jag tyckt det varit jobbigt med alla som tycker det är så fantastiskt och roligt när jag själv inte känt så mycket..
    Tror det är anknytningspersonen från min egen familj också.. Hittar kanske inte känslorna, då jag inte riktigt känt det sedan tidiga tonåren.

Imorgon är det dags! Jag skriver när vi är ute på andra sidan :) Håll tummarna för att allt går bra!
  • LisenB
    8airam8 skrev 2016-10-18 21:34:11 följande:

Hej. Jag vill bara klaga lite. Jag hade BF den 14 oktober, men det är stiltje på värkar. Tryck nedåt, sammandragningar, bra fart på bebisen, men ingen förlossning i antågande. Första barnet kom tio dagar efter BF och andra barnet sexton dagar efter, så jag var beredd på det här. Mensamtidigt hoppades jag att trean skulle komma lite tidigare. Någon mer som passerat sitt datum?

I måndags kom han till oss! Vår Tage :) Vi är kvar på sjukhuset, det är lugnt och skönt här. Kanske åker hem idag kanske imorgon. Har inte pratat med bm idag än. :) alla mår va och det gick bra med snittet.
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-19 13:20:39 följande:
    Dag 2 alltså; hur mår DU? Jag fick tredagarsgråten på dag 2 pga yttre stress jag inte kunde påverka (pappan till stora tjejen....). Visst är det lite skillnad på att ta ett fysiskt barn till sig jämfört en mage?!
    Inga speciella humörsvängningar men gråt när det ska ammas. Han tar jättebra men der sticker och svider så! Der har blivit bättre nu när han faktiskt får i sig något. Nu är det inte lika hårt sugande gissar jag. Brösten gör ont men jag hoppas det snart reder upp sig och blir mindre i brösten. När brukar det ske tror ni?
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-22 09:10:36 följande:
    Brösten är svullna i kanske en vecka, det är lite olika från person till person. Det är vävnaderna runt mjölkgångarna som blir svullna av att produktionen kommer igång så det kommer inte gå ned av att amma eller mjölka ur. Det lägger sig av sig själv och det bästa man kan göra är att duscha varmt. Ibland kan det lindra att handmjölka lite i duschen för då släpper lite av trycket på svullnaden.

Det blir bättre :)
    Åh tack för ditt svar! Det är så ansträngande detta! Blodiga bröstvårtor och bröst som är superkänsliga och som knöliga ballonger.
    Jag har köpt vårtnapp nu så jag hoppas de läker snart. Bara det inte hade gjort så ont att amma så hade det såklart inte varit så jobbigt. Jag går ju runt topless för att lufta så blir ju inte så mycket rörelse heller.
    Jag hoppas på att det bara är några dagar kvar av detta då! Han är 5 dagar idag :)
  • LisenB

Hur går det för er alla? Idag är pojken 10 dagar. Allt är oregelbundet och jag sover kanske sammanlagt 4 h per natt om jag har tur.. Hur sover era bebisar? Hur ammar de? På måndag börjar min man jobba igen.. Hur ska det gå?! :)

• LisenB

... Jag känner efter att träffat en femmånaders och en treåring nu dessa dagar att jag vill inte ens veta att det kommer fortsätta. Jag tycker att det är jobbigt nu och vill inte veta att detta kommer pågå i månader och år.. Jag vet - det är så det är att ha barn. Men tanken att "vad har vi gjort" blir starkare...

• LisenB
    Carina86 skrev 2016-11-02 20:25:15 följande:
    Åh det blir bättre, jag lovar, lovar, lovar! Jag tyckte att de första tre månaderna var svinjobbiga, men det blir verkligen bättre (och roligare!) när de blir större. Sen får de lite faser emellanåt när det blir jobbigt igen, men de blir lättare och kortare och mindre frekventa ju äldre de blir. Betänk att det kan ju faktiskt bli bra också, det är långt ifrån alla som inte får sova en hel natt på x antal år. Sen runt 3 år så kan de äta, klä på sig själva, leka med kompisar och på det stora hela sköta sig själva hyfsat bra. Det gyllene mantrat med barn är "Inget varar för evigt". Tatuera det på hornhinnan!
    Tack så himla mycket!! Även fast man på något sätt vet hur det är så vill och behöver man höra det där. Det är jobbigt nu men man hoppas ju att man får tillbaka mer och mer :)
  • LisenB
    Carina86 skrev 2016-11-11 12:45:13 följande:
    Varsågod Det är verkligen jättesvårt att ha perspektiv när man är mitt uppe i eländet. Nu har det gått några dagar, hur mår ni?
    Ja det rullar på.. Ganska stressiga och hjärndöda dagar. Timmar går och jag sitter mest och eller stressar i mig mat medan han skriker eller måste ammas/hållas i...
    Nätterna har blivit värre då han inte sover i 1-3h nu utan knappt alls. Magen sol börjat spöka. Fasar så för att han inte ska sova..
    Då är man sugen på att börja med ersättning också eller pumpa ut så man kan dela på nätterna...
  • LisenB
    Sabinac skrev 2016-12-13 18:18:36 följande:

Tänkte tipsa om hemsida som jag precis fått höra om : rullavagn.nu

För oss föräldralediga som söker lite sällskap. :)

Kanske någon från Örebro som är intresserad av en promenad eller liknande?

Har du hittat någon i Örebro? Jag bor där ;)
  • LisenB

Min son sov katastrof 0-2 månader och har sovit bra nu 2-4 månader men har nu (4,5mån) igen börjat vara orolig på natten. Någon av era som har fått kris nu vid 5 månader?
    Jag ammar men han får en flaska ersättning vid läggdags efter amning, då sover han bättre. Vi har börjat med små pytte smakportioner. Hur har ni gjort? Jag börjar jobba om två månader.
    Så snart är det bara att börja trappa ner amningen. På något sätt är jag nervös över det. Kanske för att det är smidigt att amma? Eller för att jag vet hur detta funkar men man vet ju inte hur det kommer bli. Kanske sinar min mjölk helt? Tänkte fortsätta amma 1-2 ggr per dygn.

Svar på tråden BF Oktober 2016