• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-06 23:22:54 följande:

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Kram och god natt alla :)

Wee kul! Skönt att själva sprutandet gick bra! :)

Ja jag tror det gjorde lite så för mig, någon droppe bara så jag reflekterade inte så mycket över det. Men de kanske kom mer för dig, tror inte du behöver vara orolig. Du får fråga på måndag om du är orolig.

Men härligt att ni nu kommit till detta steg. :)
  • finee

Halfmoon, Kaosart och Regnbågsdröm - tack för ert lugnande stöd och er förståelse över att det är så lätt att nojja i den här processen vid alla olika steg. Hoppas, och tror, att det är lugnt med det lilla spill som blev igår. Det värsta som kan hända är att jag får i mig någon liten liten enhet extra. Något som likaväl hade kunnat hända genom att man råkat dra upp kolven i sprutan lite för långt.

Halfmoon - har inte heller hört om att kroppen tar över medicinerna. Sa de något om hur vanligt det är?

• Tess1984
    KaosArt skrev 2016-05-07 08:50:26 följande:

Okej, hur gamla är ni?

Vi är också oförklarligt barnlösa, har aldrig blivit gravid. Har försökt i snart två år. Vår första ivf, vi går i Falun. :) har ÄP på tisdag .

Jag har nyligen fyllt 32 och min sambo blir 35. Själv då? Vi kommer gå nere i Malmö.

Fattar inte varför det inte funkar när allt ser bra ut och gör allt rätt? Gråter över detta varje dag, orolig över att IVF inte ska funka, hatar denna ovissheten.

Hoppas vi snart får våra mirakel.

Lycka till på tisdag, kram
  • stajlish
    Tess1984 skrev 2016-05-06 20:25:11 följande:

Hej, får man hänga på? Vi drar igång med IVF nästa mens om det finns lediga platser, vi blev nekade förra månaden. Har troligtvis ägglossning nu och inväntar mens om cirka 14 dagar...Vi kommer köra det korta protokollet. ? all lycka och kärlek till er som kämpar.

Hej och välkommen! :)
  • finee

Jaha mina vänner, hur har ni det i värmen? Själv ska jag på (för mig alkoholfri) grillfest och har bäddat in menopuren i en vadderad läkerolask My precious..! Kommer lägga den i ett trångt fack i handväskan och se till att INTE skaka handväskan. Sen får jag väl smyga ifrån vid 22-tiden och injicera lite diskret :) hehe.

Hur gör ni? Törs nu spruta hemifrån? Eller vill ni helst vara i hemmets lugna vrå? Trevlig lördag!

• Marre22
    finee skrev 2016-05-07 15:23:38 följande:

Jaha mina vänner, hur har ni det i värmen? Själv ska jag på (för mig alkoholfri) grillfest och har bäddat in menopuren i en vadderad läkerolask My precious..! Kommer lägga den i ett trångt fack i handväskan och se till att INTE skaka handväskan. Sen får jag väl smyga ifrån vid 22-tiden och injicera lite diskret :) hehe.

Hur gör ni? Törs nu spruta hemifrån? Eller vill ni helst vara i hemmets lugna vrå? Trevlig lördag!

Gud så smart!

Det tipset ska jag ta till mig!

Går det inte att tillreda en spruta och ta med själva sprutan? Det trodde jag.

Jag kommer ha 2 eller 3 kvällsaktiviteter under min spruttid, så jag har funderat hur jag ska lösa det.
  • daisy80

bra där! Jag jobbar en del kvällar till 22 och fick ta med ovitrellen-sprutan till jobbet för den skulle tas kl 21 och dessutom ligga i kylen.. Lite smusslande så gick det bra! Och på Valborg var vi ute o kollade brasa osv, då tog jag med orgalutranen och smög in på en gata på stan, sambon spejade så ingen skulle se att jag stod där som nån sprutnarkoman i en gränd haha

• KaosArt
    Tess1984 skrev 2016-05-07 11:58:36 följande:

Jag har nyligen fyllt 32 och min sambo blir 35. Själv då? Vi kommer gå nere i Malmö.

Fattar inte varför det inte funkar när allt ser bra ut och gör allt rätt? Gråter över detta varje dag, orolig över att IVF inte ska funka, hatar denna ovissheten.

Hoppas vi snart får våra mirakel.

Lycka till på tisdag, kram

Jag är 28 och min sambo 29. När jag har också svårt att acceptera ovissheten. Men jag är helt säker på att det finns något problem men som de inte kan upptäcka i en vanlig utredning. På utredning gen kollar de ju inte kvalitén på ägg, kvalitén på slemhinna, de mäter ju bara och sådär. Sedan immunologiska problem är ju inte heller något de kollar. Sedan tror jag att alla kemikalier som vi utsätts för dagligen kan påverka fetiliteten. Men ja som sagt så är det främst ovissheten som är enormt påfrestande.

Ja är också väldigt orolig över om ivf ska fungera eller inte, ja man får som sagt hoppas på att vi får ett mirakel. :)

Tack! :)
  • KaosArt
    daisy80 skrev 2016-05-07 18:38:31 följande:

bra där! Jag jobbar en del kvällar till 22 och fick ta med ovitrellen-sprutan till jobbet för den skulle tas kl 21 och dessutom ligga i kylen.. Lite smusslande så gick det bra! Och på Valborg var vi ute o kollade brasa osv, då tog jag med orgalutranen och smög in på en gata på stan, sambon spejade så ingen skulle se att jag stod där som nån sprutnarkoman i en gränd haha

Haha måste sett suspekt ut ;) det är tur man kan se de komiska i det hela! ;):)
  • KaosArt

Har det bra här! Har dock tyvärr blivit bränd på axlar och rygg idag :/ hehe svider nu!

Vad härligt med grillfest! Smart idé, det är bra att du inte låter dig begränsas av det här.

Själv har jag ju haft lite jobbigt med sprutorna som jag skrivit så jag har sett till att vara hemma till 20 när det är dags. Har fungerat bra ändå, och har hela tiden tänk att det ju bara är en kort period så. :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj