• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-09 17:21:02 följande:
    Grattis till ruvarstatus eller vad man ska säga!

Vad var det som gjorde ont?

Jag har en jättekänslig livmodertapp som skriker när man försöker gå in med något där, så jag är också orolig för insättning...
    Insättning ska inte göra ont. Det känns knappt. En vanlig gynundersökning känns mer. Så gör det ont är det troligtvis något de kommer åt som de inte ska komma åt, så att säga. Så oroa dig verkligen inte över det!
  • Marre22
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-09 17:25:15 följande:

Insättning ska inte göra ont. Det känns knappt. En vanlig gynundersökning känns mer. Så gör det ont är det troligtvis något de kommer åt som de inte ska komma åt, så att säga. Så oroa dig verkligen inte över det!

Men de ska väl in med en liten slang genom tappen, och det är det min tapp inte grejar, den är deformerad och en av anledning till att vi provar IVF.
  • FruA78
    Marre22 skrev 2016-05-09 17:21:02 följande:
    Grattis till ruvarstatus eller vad man ska säga!

Vad var det som gjorde ont?

Jag har en jättekänslig livmodertapp som skriker när man försöker gå in med något där, så jag är också orolig för insättning...
    Tack så mycket!

Jag har också jättekänslig livmodertapp. Det var så att hon inte fick in kateter först och jag började krampa men sedan när den väl var inne så gjorde det mindre ont. Du behöver inte vara orolig, det var under en kort period och det kommer du att klara av :) De sa att de inte brukar göra ont , men det gäller tydligen inte alla. Läkaren sa att om vi behöver göra om det igen så ska jag säga till innan för det finns en mindre kateter att använda. Säg till läkaren innan att de ska använda den mindre katetern.
  • finee

Vilken aktivitet vi har här i tråden! Härligt!

Kaosart - insättning imorgon, hur känns det? Snart ruvare Och grattis till er som nyss blivit ruvare - malre, daisy80 och fru78. Fru78 - låter MYCKET lovande för dig gällande möjligheten att få blastiseskimåer Håller tummarna :)

Grodan26 - SKÖNT att mensen kom, sällan har den väl varit så välkommen. I grevens tid, på håret - du klarade det precis Kag undrar också kring vanligaste äggplockdagen vid kort protokoll. Tror det brukar vara cykeldag 13-15. Typ som vanlig ÄL, men det är ju så individuellt.

Kvinna84 - förstår att 6 ägg känns få när du jämför med de 12 du fick sist, självklart. Men tänker att det ändå finns en väldigt god chans att något av alla 6 är av fin kvalitet. Jobbigt att du fick ont

Fruholmli och manna86 - välkomna hit!

Själv har jag idag på sprutdag tre börjat känna en liiiite lite "tung" känsla äver äggstockarna. Gör inte ont, men lite tungt. Typ som jag brukar ha vid ÄL. Och sedan har jag börjat få äl-flytningar också, vilket känns konstigt eftersom det är för tidigt än vad jag är av med. Mensen tog slut en dag tidigare än vanligt, konstigt. Men det kanske blir så av hormonerna? Hur var det för er andra (jag gör kort protokoll)?

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-09 17:37:26 följande:
    Men de ska väl in med en liten slang genom tappen, och det är det min tapp inte grejar, den är deformerad och en av anledning till att vi provar IVF.
    Jo fast det känns verkligen inte. Men visst, om det är något du har särskilt problem med så kanske det känns på dig då. Men det är inte meningen att det ska göra det.
  • Marre22
    grodan26 skrev 2016-05-09 17:24:27 följande:

Ni som gjort korta protokollet, vilken dag har ni haft äggplock på? 

Har ni fått höra vilken dag som är vanligast att det blir på? 

Försöker att planera så gott det går kring detta med jobb och allt.. 

Jag är också nyfiken på det!
  • provi87

Oj vad det händer grejer!! Ska vi uppdatera listan med ET-dag och testdatum eller hur känner ni?  

• malre

Grattis! Hoppas på många eskimåer för er

FruA78 skrev 2016-05-09 17:18:15 följande:

Nu ruvar även jag :) Allt såg bra ut och fick ett fint 8-celligt embryo insatt. Men det gjorde verkligen jätteont, höll på att svimma. Det som gick så bra med äggplocket. Men jag är lycklig nu att allt gått bra och att jag äntligen fått upp hoppet igen. Efter tre misslyckade inseminationer så försvann hoppet fram tills idag.

Fick reda på hur det gått med resten av äggen. Av 13 ägg var 10 mogna och 9 befruktades. Ett sattes in idag och 7 kommer att fortsätta att odlas till dag 5 för ev. frysning. Så det kanske kan bli någon blastocyst till frysen :)

• malre

Jag gjorde på dag 11 första gången och på dag 10 den här gången

Marre22 skrev 2016-05-09 19:16:08 följande:

Jag är också nyfiken på det!

• manna86
    malre skrev 2016-05-09 20:08:18 följande:

Jag gjorde på dag 11 första gången och på dag 10 den här gången

Jag blev informerad att det vanligtvis sker på dag 11-13 efter injektionsstart men att det kanske skilja sig åt beroende på hur storleken på blåsorna utvecklas (och att de helst inte lägger det på en helgdag). Fick definitivt besked på sista ul och det blev äp dag 13 (mensdag 15)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj