• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt

S1981, finee, sanlu87, Kvinna84a och stajlish- Tack tjejer! :)

Ja det känns skönt nu, känner mig lugn. Jag förtjänar verkligen att känna såhär, tycker jag :) sånt kaos jag har haft i huvudet de senaste veckorna.

Finee- wiho, nu är det äntligen slut med sprutor för dig. Vilodag idag och imorgon är det tajm! ;) du får tänka på mig när du ligger där på plocket att här låg kaosart för en vecka sedan. Hehe, närå.

Stajlish - ja jag förstår att det går långsammare när man gör om allt, speciellt på långt protokoll. Men nu när du börjar med sprutorna så kanske det går lite snabbare. Jag tänker att då "gör " man ju lite mer. Prover och ul och sådär, :)

• Närärdetvårtur
    KaosArt skrev 2016-05-16 18:18:37 följande:
    Nu mår jag bra! Känner mig lugn och hyfsat bra fysisk nu för första gånger på några veckor, så skönt! Men känner inte av ruvningen hitills, har inte fått någon biverkning av lutinus än heller. Antar att det är vanligt att inte känna av något så hör tidigt så jag försöker hålla mig lugn :)

Vill inte skrämma upp dig men mitt äggplock var verkligen inte kul, jag hade jätte ont. Men bara under själva pocket, efter gick det över fort. Det var själv bedövningen som gjorde ont för mig. Men sedan har ju många här inne haft jätte bra upplevelser av sina äggplock, så det är nog vanligare att der går bra än att det går som för mig. Det kommer gå bra för dig! Jag var hemma dagen efter, för jag behövde också vila psykiskt. Men vissa får lite ont i magen, vilket inte är så konstigt när man blivit stucken. Så du kanske ska planera att vara hemma för säkerhetens skull.
    Jag är inställd på att det kan göra väldigt ont med äggplocket, tänker att det är lika bra att va beredd på det värsta så slipper det bli en chock sedan . Ska se till att va ledig dagen efter, precis som du säger - kan ju va skönt psykist oxå. UL om ett par timmar, håller tummarna för att det finns lite fina äggblåsor och att jag kan få en indikation för när äggplocket kan ske!
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-17 07:04:41 följande:

S1981, finee, sanlu87, Kvinna84a och stajlish- Tack tjejer! :)

Ja det känns skönt nu, känner mig lugn. Jag förtjänar verkligen att känna såhär, tycker jag :) sånt kaos jag har haft i huvudet de senaste veckorna.

Finee- wiho, nu är det äntligen slut med sprutor för dig. Vilodag idag och imorgon är det tajm! ;) du får tänka på mig när du ligger där på plocket att här låg kaosart för en vecka sedan. Hehe, närå.

Stajlish - ja jag förstår att det går långsammare när man gör om allt, speciellt på långt protokoll. Men nu när du börjar med sprutorna så kanske det går lite snabbare. Jag tänker att då "gör " man ju lite mer. Prover och ul och sådär, :)

Härligt att du hittat ett lugn. Det förtjänar du verkligen efter dessa veckor!

Ja, men precis.. det tror jag med! Man vill ju bara komma framååååååt... men all denna ovisshet hela tiden alltså.. ja det är en berg o dalbana detta. Man vet inte om man ska skratta eller gråta stundtals! Men det enda man får tänka är att allt, precis allt kommer ju va värt det när man väl har sin älskade unge i famnen!
  • provi87

Baaaah RD 13 och två dagar till test. Jag börjar känna att jag inte kommer våga testa, då försvinner ju hoppet. Kan jag bara skippa det? :) Det känns så omöjligt att det ska ha tagit sig.. 

• Emmahedblom

VUL idag, hade 14 äggblåsor som var mellan 10-14mm och många runt 9. Väntar på samtal nu och se hur vi ska gå vidare, då jag är på gränsen till överstimulerad..

• stajlish
    provi87 skrev 2016-05-17 12:27:18 följande:

Baaaah RD 13 och två dagar till test. Jag börjar känna att jag inte kommer våga testa, då försvinner ju hoppet. Kan jag bara skippa det? :) Det känns så omöjligt att det ska ha tagit sig.. 

Usch, den ovissheten..hoppfull blandat med ja vet inte vad.. skräckblandad förtjusning kan man kalla det :D Haha, ja... skippa det!? ;P Inget är omöjligt... o de är så svårt balansgång.. man vill va hoppfull men man vill inte va för hoppfull ifall det är negativt.. för då blir nederlaget ännu större.. om du förstår vad jag menar, inte lätt de där alltså! Men jag ska hålla alla tummar och tår för er att det är positivt! <3 Tycker det är bra jobbat att du lyckas hålla dig från att tjuvtesta!
  • S1981

Ringde kliniken nyss och fick veta att endast 1 ägg befruktats normalt hittills. Håller såklart tummarna för de enda ägget och att det ska dela sig fint tills på torsdag. Men samtidigt har jag redan börjat ställa in mig på att köra igång med ny behandling så fort det går.. Suck. Undrar mest om det kommer att räknas som ett av de tre försöken vi har på oss om ägget inte går att återföra?

• provi87
    S1981 skrev 2016-05-17 14:58:30 följande:

Ringde kliniken nyss och fick veta att endast 1 ägg befruktats normalt hittills. Håller såklart tummarna för de enda ägget och att det ska dela sig fint tills på torsdag. Men samtidigt har jag redan börjat ställa in mig på att köra igång med ny behandling så fort det går.. Suck. Undrar mest om det kommer att räknas som ett av de tre försöken vi har på oss om ägget inte går att återföra?

Vad tråkigt att höra, jag fick ju samma besked men fick till slut det enda ägget tillbaka och de sa att det var ett normalt resultat.. Jag har också ställt in mig mentalt på en till behandling i höst. Men det finns ju fortfarande en god chans för ditt guldägg nu så vi håller alla tummarna för att det delar sig normalt! 
    Tycker inte det borde räknas som en av de tre behandlingarna men det vet säkert någon annan här hur det funkar. 
  • S1981
    provi87 skrev 2016-05-17 15:22:47 följande:
    Vad tråkigt att höra, jag fick ju samma besked men fick till slut det enda ägget tillbaka och de sa att det var ett normalt resultat.. Jag har också ställt in mig mentalt på en till behandling i höst. Men det finns ju fortfarande en god chans för ditt guldägg nu så vi håller alla tummarna för att det delar sig normalt! 
    Tycker inte det borde räknas som en av de tre behandlingarna men det vet säkert någon annan här hur det funkar. 
    Tack för peppen! Känns ändå ok i och med att det är vårt första försök. Allt är ju inte kört än :) man får försöka se det positivt trots allt. Jäkligt dålig timing med sista tentan för terminen nu i samma veva.. Svårt att koncentrera sig på pluggande när allt är lite kaos i skallen. Men jag räknar ändå med att bli förälder inom en inte allt för avlägsen framtid! Kosta vad det kosta vill :)
  • halfmoon
    S1981 skrev 2016-05-17 14:58:30 följande:

Håller tummarna för ägget! Var i samma tankar som dig i helgen efter att endast två av våra nio ägg blev befruktade. I Malmö räknas äggplock som ett försök oavsett om där blir återföring eller ej. Hoppas du går på ett ställe med bättre villkor.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj