• Anonym (Gravid)

Han fattar verkligen inte

Jag vet varken ut eller in och gråter hela tiden. Känns orättvist att JAG straffas när vi båda har skapat barnet. Har läst lite här de senaste dagarna och det verkar som att många blir gravida trots att dom skyddar sig. Jag har tänkt så att jag äter mina p-piller. Blir jag gravid ändå får jag ta konsekvenserna av det och för mig innebär det inte att göra en abort.

Nu är det som det är och läget är katastrof.

Jag har blivit gravid med en man jag har varit tillsammans med i 3 månader.

Vi har känt varandra längre än så och till skillnad från andra förhållanden jag haft känns det så bra med honom. När vi borstar tänderna ihop och jag ser oss i spegeln föreställer jag oss som gamla. Jag vill bli gammal tillsammans med honom.

Jag gjorde ett test i lördags som var positivt. Kände att visst är det tidigt men tillsammans klarar vi det.

När han fick veta det sa han att det är ju lätt fixat och menade då att jag skulle göra abort. Sa att jag var tveksam till det för det här kan va min sista och enda chans till fler barn men han förstår inte det. För honom är det som någon åkomma du kan bota genom att ta medicin.

För mig är det inte så lätt och jag känner mig helt förstörd. Vet inte vad jag ska göra men när jag tänker abort får jag ångest och panik. Jag vill inte det!

Igår frågade han hur jag skulle göra. Sa att jag inte visste men att jag vill inte göra honom besviken samtidigt som jag är så rädd att en abort bränner min sista chans till ett barn.

Han säger att jag ska tänka på barnet och att mina känslor är ovesäntliga i sammanhanget. Tänka på barnet? Jag tycker faktiskt att jag gör det med. Jag är rätt glad över att min mamma valde att behålla mig även om det innebar att hon och pappa gick skilda vägar när jag var 9 månader.

Men det är inte lätt att tänka helt klart när kroppen är påverkad av hormoner och när man från morgon till kväll känner symptom. När man kräks, bara måste ha gröna äpplen och när man hetsäter inlagda rödbetor.

Han vill ha barn någon gång och har sparat en massa bebissaker. Han säger att vi kan skaffa barn senare när vi varit tillsammans längre. Nej, det kanske vi inte kan. Jag kommer aldrig att bli godkänd för äggdonation eller adoption. Jag vill inte vara i ett förhållande med någon jag föraktar. Det enda jag ser när jag tittar på honom nu är någon som kräver att jag väljer bort det jag drömmer om och längtar efter.

Han försöker få mig på bättre humör genom att spela pajas, skoja och busa. Jag kan inte ens le. Känner bara att jag är omgiven av mörker och tunga dystra känslor. Jag har inte något att le åt nu. Jag vill få gråta utan att han försöker muntra upp mig för det lyckas inte.

Behåller jag barnet påverkas våra liv lika mycket. Gör jag abort påverkas jag. Kan jag inte bli gravid senare kan han gå vidare med en ny partner och jag blir ensam och ännu mer bitter. Det är jag som måste hantera sorg och depression efter en abort.

Det är inte rättvist! Vi skapade det här tillsammans. Varför ska bara jag påverkas av det?

Han hakar upp sig på att vi varit tillsammans i kort tid. Men vi dejtade lång tid innan för att vara säkra på att vi verkligen ville ha varandra så att vi inte drar in våra barn i en relation som kanske går i kras. Nu lär det bli så ändå.

Är så ledsen och behöver få skriva av mig.

• Svar på tråden Han fattar verkligen inte
  • Anonym (Hi)

Och ts, om han vägrat kondom så får han faktiskt skylla sig själv. Tycker han låter oerhört oansvarig.

• LFF
    Anonym (Undrar jag med.) skrev 2016-04-13 08:39:50 följande:
    Har läst MÅNGA såna trådar på FL..

Verkar ju vara jättevanligt och jag har svårt att tro att kondomer /piller/sprutor osv är 99% säkra med tanke på hur många "svåra" lyckas bli gravida?!!

Hon har jättesvårt att bli gravid av vissa anledningar, vips 1-3 månader i ett nytt förhållande så blir hon gravid???

Eller som detta, hon äter P-medel OCH HAR svårt att bli gravid och vips.. Oj då.. Gravid...
    Och hur många trådar har du läst där det gått vägen med p-pillren? Där de fungerat bra? Jo, noll och ingen alls eftersom när det fungerar som det ska så skriver man inte om det! Samma sak med vissa produkter, man läser bara negativt om dem eftersom det bara är de som har problem som ställer frågor etc och sen tror folk att produkten är skit.
  • EnAnonumius
    Anonym (Gravid) skrev 2016-04-13 08:00:35 följande:
    Nej. Behåller jag barnet känner han att vi måste bo ihop för han vill inte ha ett till barn vv. Och jag vill inte att vi ska bo ihop av den anledningen utan för att vi känner att vi verkligen vill. Vi pratade om att bli sambos under semestern så den sista den här månaden skulle jag säga upp min lägenhet.
    Jag har tagit bort en äggledare och äggstock pga sammanväxningar. Den jag har kvar är ganska intrasslad den med och det är oklart hur länge den hänger med. Diskuterade nedfrysning i februari men provsvar visade att äggen var av ganska låg kvalitet och få till antal så chanserna att lyckas med mina egna ägg vid en IVF är små. Då lät man den ena äggledaren vara kvar och jag skulle eventuellt försättas i konstgjort klimakterie för att svälta ut endometriosen. Tills dess skulle jag ha preventivmedel som förhindrar ägglossning och skjuta upp mensen för att undvika fler härdar men nu hann vi inte så långt.
    Så för mig är det inte så lätt som att bara ta några piller och glömma att det här har hänt.
    Jag anser att denna information är ju viktig att ge till din "kille" med.
    Så kanske han förstår varför det inte bara är att "ta abort" och "prova igen senare".

Om han nu inte "vill förstå" så kan du sätta dig ned och fundera på om han verkligen är egentligen i grund och botten "rätt man att bli gammal med".

För även om det finns vissa åkommor som är könsrelaterade så kan man ändå försöka förstå den andres smärta och inte vara en fullblods empatilös idiot och avskriva det som "jag tror inte på att det finns något sånt" och "men det är ju bara hitte på" eller vad nu försöker avskriva det som. (Ja det finns både män och kvinnor som är sådana men nu svara jag i analogt med att TS är en kvinna).
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (känn efter själv)
    Anonym (ja) skrev 2016-04-13 08:07:19 följande:
    Har man sex så får man va medveten om konsekvenserna. Killar vet att tjejen kan bli gravid (även om man skyddar sig) och att valet att behålla eller inte helt är upp till henne. Så det finns alltid en risk att man kan bli i alla fall ekonomiskt ansvarig för ett barn som man kanske inte vill ha.

Tjejer vet om att man kan bli gravid om man har sex och att valet att behålla eller inte är deras. Gör man abort är det hon som måste gå igenom det, både känslomässigt och fysiskt. Behåller man så tar man risken att kanske bli ensam med barnet.
    Så klockrent skrivet. 

När jag läser det du skriver TS tycker jag det känns som att du verkligen vill behålla barnet och det hade jag nog också velat om jag var du. Jag tycker att du ska behålla det om du känner att det är rätt.

Är han en bra pappa kommer han också ta sitt ansvar gentemot barnet. Att få ett barn är något killen får ta när man har sex, som anonym(ja) skriver. Sen kanske han föraktar dig för beslutet men det är en risk som du får ta, det i sig behöver inte betyda att han blir en dålig pappa.

Det verkar, på det du skriver i kommentarerna, som att han är villig att ta sitt ansvar trots att han inte vill ha barnet vilket visar att han är en bra kille. Att du sen "tvingar" honom till det gör du pga din rädsla för att inte kunna få fler barn vilket jag tycker är förståeligt. Jag skriver "tvingar" inom apostrof för det har du egentligen inte gjort för du har ju inte valt att bli gravid. Han kan inte förvänta sig att du gör abort, det är faktiskt ett beslut du måste leva med resten av livet.

Sen tycker jag inte att man ska ta så lätt på abort som många verkar göra. Jag är för abort men tycker att det har blivit något många tar för lätt på. Det är trots allt början till ett liv. Men det är en annan diskussion kanske.
  • Randig

I ditt all hade jag sagt att du ska/bör behålla. Han får bara gilla läget.

Går ni skilda vägar i framtiden så betyder inte det att barnet kommer få lida. Det är ju hur vanligt som helst idag med vv boende bland barn. 

Mina egna föräldrar gick isär när jag var typ 2,5 år. Pappa hade oss dock bara varannan helg, men det gick super och jag anser att det blev folk av mig och min bror ändå:) he he.

• Anonym (själv)

Även om ni fortsätter vara tillsammans så ska du veta att det är verkligen inte kul att vara gravid med en man som ger negativ energi. Som ger en känslan av att han ej vill detta. Jag är det och det har gjort att jag många gånger frågst mig själv varför jag inte gjorde abort...

Så mitt råd till dig är känns efter vad DU vill. Vill du ha det här barnet? Klarar du av det ekonomiskt? Om du blir sjuk som gravid eller barnet föds sjukt, klarar du av det? Helt enkelt tänk efter om du klarar av det själv och gör du det o fortfarande vill så kör på.

• Anonym (B)

Med tanke på din hälsa- BEHÅLL!

• Anonym (Secundia)

Jag brukar normalt förespråka abort om man inte är överens och kvinnan är tidigt gravid.

Men utifrån det du skriver om din kropp så är det rätt fantastiskt att detta har hänt du vill ha barnet och det är ytterst osäkert om det kommer fler chanser, så jag tror jag hade kapitulerat inför ödet om jag vore du.

Detta kanske var meningen?

• Anonym (Secundia)
    Anonym (ditt val) skrev 2016-04-14 20:51:15 följande:
    Brukar du normalt förespråka det? Du tycker inte det är bättre att förespråka att kvinnan får bestämma över sin egen kropp? Ta ett eget beslut?

Hur ska en kvinna göra när alla förespråkar olika runt omkring henne och alla tycker olika och hon får skit vad hon än väljer från något håll?
    Jag anser helt enkelt att det är det vettigaste beslutet för många kvinnor i den situationen, eftersom de blivit gravida med omogna och icke ansvarstagande samt ibland direkt olämpliga eller våldsamma män som antingen inte vill vara pappor eller heller inte skulle bli bra sådana även om de ville.

Framtidens män blir de som vi föder fram, så att välja en bra far till sitt barn är ett av de viktigaste jobben en kvinna har, om vi ska få ett stabilt och säkert samhälle.

Ansvarstagande har en vidare betydelse för mig än att gälla varje enskilt foster men många kvinnor kan inte se sin egen roll i det större sammanhanget. Och oavsett vad så gör alla som de vill, men ber man om åsikter så får man det.
  • Anonym (hj)
    Anonym (Jossan) skrev 2016-04-13 08:19:04 följande:
    Jag förundras att det är så enkelt att bli gravid på p-piller bara. Det är ju inte ett så speciellt bra skydd. Samtidigt som man proppar i sig hormoner.... Kanske man skulle gå ut mer med den informationen? Här på fl- dyker det upp en ny tråd mer eller mindre varje dag om att man blivit gravid trots p-piller.

Sedan reflekterar jag över ts som påstår att hon har svårt att bli gravid, uppenbarligen har hon ju inte det. Endast tre månader och p-piller....och gravid! Det skulle jag vilja säga att man har enkelt för att bli gravid, eller vad säger du? 
    Fast så kan du ju inte resonera. Om det dyker upp EN ny tråd mer eller mindre varje dag på FL om kvinnor som blivit gravida trots p-piller, så är det ju en försvinnande liten del om man sätter i relation till hur många kvinnor som tar p-piller totalt i Sverige och som inte blir gravida.

Dessutom är FL ett forum som delvis behandlar sådana frågor. FL är alltså inte representativt för resten av Sveriges befolkning. Lite som att en läkare skulle dra slutsatsen att "idag träffade jag tio sjuka personer - inte klokt vad alla är sjuka!".
Svar på tråden Han fattar verkligen inte