• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (mor)

När vi hade små barn så fanns det aldrig gratis bananer till barnen i ngn butik öht och att vi skulle snatta!! en dylik eller en annan frukt till barnen är absurd. Jag blir faktiskt varm i hjärtat när jag kommer till en butik där de har dukat upp med gratisbananer till ungarna och det är inte alls några sekunda som ngn här ovan vill göra gällande. Inte här i stan i alla fall.

• Jennie med ie

Nej det gör jag inte, har aldrig gjort.

Skulle det vara typ akut krisläge med blodsockret eller så hade jag nog frågat eller valt något som inte ska vägas (nåt med streckod) men när vi varit iväg såpass länge att det funnits risk att sonen behövde ha något i sig så har vi helt enkelt förberett för det. Likadant som jag gör med mig själv.

• Anonym (Ekonom)

Allt som "försvinner" i och från butiken får alla konsument betala för. Butiker tar höjd för detta när de sätter priserna på sina varor. Om en del människor tänkte lite länge än näsan så behövde butikerna inte ta höjd för svinnet.

• Mooomin
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 17:38:15 följande:

Allt som "försvinner" i och från butiken får alla konsument betala för. Butiker tar höjd för detta när de sätter priserna på sina varor. Om en del människor tänkte lite länge än näsan så behövde butikerna inte ta höjd för svinnet.

Har du läst i tråden öht?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 17:38:15 följande:

Ja, och vi får betala för allt som inte säljs också, samt allt som säljs för halva priset med förlust. Så är det så att det finns bananer kvar när butiken stänger på kvällen, så spelar det ingen roll om de slängs eller delas ut. 

Så du har rätt, ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker Flört
  • nevermind

Det är såna som tror att de äger världen för att de har barn. En före detta kompis till mig ville ta en vanlig banan när "barn-bananerna" var slut men jag sa ifrån. Det är ju klockren stöld!
    Affärerna borde kanske ha en medarbetare där...

• UselFantasi

Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att ta en annan frukt utanför bjudkorgen om den är tom när vi kommer till affären, ens om ungarna gnölar. Då får de vänta tills vi kommer hem, eller så köper vi frukt och betalar i kassan så får de äta på hemvägen.

• Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-16 17:43:40 följande:

Har du läst i tråden öht?

Nej. Jag gjorde bara ett inlägg som man kan göra i ett diskussionsforum.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 19:03:43 följande:
    Nej. Jag gjorde bara ett inlägg som man kan göra i ett diskussionsforum.
    Tack, det förklarar saken.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 17:49:59 följande:

Ja, och vi får betala för allt som inte säljs också, samt allt som säljs för halva priset med förlust. Så är det så att det finns bananer kvar när butiken stänger på kvällen, så spelar det ingen roll om de slängs eller delas ut. 

Så du har rätt, ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker 

Ja, om butikerna ofta beställer fel mängd varor så blir det så. Men har butikerna bra rutiner, lång erfarenhet och bra statistik så blir det inte lika mycket svinn. Men det kommer alltid finnas folk som anser sig ha andra rättigheter och som man måste ta hänsyn till vid prissättning.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?