• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 15:05:03 följande:
    Du tror inte att kundvagnar och golv hade varit mer lättstädade om de inte hade kletats in med diverse gratis-tugg?
    ...eller snor... eller dräggel.... eller både och...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • PixieP
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 13:09:19 följande:

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.

Vi har alltså gått ifrån att diskutera om det är rätt att äta/dricka i affären till att diskutera städningen...
    Mooomin skrev 2016-07-20 13:12:14 följande:

Men kundvagnarna måste ju torkas vilket som, samma med golven..?

och igen...

Du tror inte att kundvagnar och golv hade varit mer lättstädade om de inte hade kletats in med diverse gratis-tugg?

Och plötsligt har problemet gått från att beröra folk som äcklas av andras händer på varorna till städningen av butiken. Den enda som kan vara intresserad av denna diskussion är ju städfirman/städarna på butikerna.

Det är jag inte ett dugg intresserad av. De får betalt för att göra ett jobb. Får de större belastning pga smakprov och gratisfrukt får de väl begära mer betalt.
  • Mooomin

Nej, jag har i min ungdom jobbat i affär och det blir kladdigt och smutsigt ändå.. Golvet körs med maskin så det blir rent rätt lätt ändå.
  • Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-20 15:52:07 följande:

Nej, jag har i min ungdom jobbat i affär och det blir kladdigt och smutsigt ändå.. Golvet körs med maskin så det blir rent rätt lätt ändå.

Och du tror seriöst att det inte behövs något extra av något för att rengöra ett kladdigt golv mot ett smutsigt golv? Inga extra starka medel eller kraftigare maskiner eller borstar/trasor till maskinen?

Jag har i min ungdom städat trappuppgångar och där kan jag lova att det fanns massa olika "smuts" som krävde olika mycket energi och/eller medel.

Som någon skrev tidigare; denna tråd har spårat ur. Jag släpper denna tråd nu och går vidare till andra intressanta trådar. Ha ett bra liv alla med eller utan gratisbananer.
  • lollys
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-20 15:06:10 följande:
    ...eller snor... eller dräggel.... eller både och...
    Du, låtsas att barnen du ogillar är invandrare. Då hade du nog gärna stått ut med dregel, snor och allmän oreda. 
  • PixieP
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 17:09:49 följande:
    Och du tror seriöst att det inte behövs något extra av något för att rengöra ett kladdigt golv mot ett smutsigt golv? Inga extra starka medel eller kraftigare maskiner eller borstar/trasor till maskinen? Jag har i min ungdom städat trappuppgångar och där kan jag lova att det fanns massa olika "smuts" som krävde olika mycket energi och/eller medel. Som någon skrev tidigare; denna tråd har spårat ur. Jag släpper denna tråd nu och går vidare till andra intressanta trådar. Ha ett bra liv alla med eller utan gratisbananer.

MEN... IGEN! Vad har vi konsumenter med detta att göra? Du verkar bara vara riktigt pissed off på att din närlivs inte erbjuder dig något gratis. Låt mig gissa - du har aldrig vågat provsmaka någon ost eller liknande vid charken, right?

Hoppa av din höga häst nu. Sluta jiddra om städning.
  • Anonym (Hallå)
    lollys skrev 2016-07-20 17:56:41 följande:

Du, låtsas att barnen du ogillar är invandrare. Då hade du nog gärna stått ut med dregel, snor och allmän oreda. 

Löjlig kommentar...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 13:09:19 följande:

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.

Fast vet du, jag tror inte att det blir så mycket extra kostnad för just det där du nämner. Du börjar överdriva så det blir lite löjligt...

Och när det gäller kladd och städning så tror jag inte heller att det är så farligt. Jag har inte sett någon kladda med banan i de affärer jag varit i iaf. Skalen slängs i papperskorgar, de flesta småbarnsföräldrar torkar av vagnar med våtservetter vid behov, och påfyllning sker i samband med att bananhyllan fixas till, tar max 5 s extra.

Andra bjudsaker tar mycket längre tid, allt bröd som sköts upp, och apelsiner, meloner och annan frukt som skivas, ost skärs i kuber och skinka och salami skärs. Allt detta tar MYCKET längre tid, kräver mycket mer rengöring efteråt, och kostar betydligt mer än några bananer.

Och något annat som kostar är ju alla extrapriser. Zoegas, 2 för 49 istället för 38kr styck, o.dyl. Givetvis går inte affärerna back på detta, utan det tas höjd för allt. Alla vi kunder 'hjälper till' att betala för allt. Så är det bara! Och affärerna gör sitt bästa för att locka kunder, och för att sedan ta hand om dessa kunder och få dem att bli lojala och spendera extra. Det här är en hel vetenskap. Allt är noggrant beräknat av affärerna. Varenda hyllplats, placering, prismärkning, skyltning, reklam, bjudbananer, provsmakning, rubbet... Inget lämnas till slumpen.

Men det är klart, om ni blir tillräckligt många som klagar tillräckligt på bjudbananer så kanske ni kan övertyga någon affär om att er köpkraft är så stor att de skulle tjäna på att ta bort bjudbananer för att få behålla er som kunder... Vi får väl se :)
  • gästsvar
    Anonym (suck) skrev 2016-07-18 14:07:01 följande:
    Nej, ett barn som gnäller för att det är hungrigt eller törstigt kommer inte gnälla mindre nästa gång det är i samma situation för att man låter bli att ge det mat eller dricka. Vi talar då om små barn såklart.
    Varför stör det dig om någon öppnar ett paket kex i affären och betalar vid utgången? Hur kan det spela dig någon roll? Hur viktigt är det egentligen att man skall vara "uppfostrad" att inte våga göra sånt när det behövs? Är det viktigt för dig att alla äter upp allt på tallriken vid måltider också, som god uppfostran?
    Nej, jag tvingar ingen att äta upp allt på tallriken med tanke på ätstörningar och annat, men det är en annan diskussion och heller inte det tråden handlar om.

Men, ja jag kanske är konstig som blivit upplärd att varan är affärens tills jag betalat och då är den min. Undantaget är ju gratisvaror som är tydligt utmärkta. 

Och jo, jag har erfarenhet av att barn kan lära sig att vänta, att det inte hjälper att gnälla. Undantag kan vara riktigt små barn (dvs under året) men då har man väl med sig ngt som förälder el så får man stå ut en kort stund tills man handlat.
  • Anonym (Hallå)
    gästsvar skrev 2016-07-21 10:36:59 följande:

Nej, jag tvingar ingen att äta upp allt på tallriken med tanke på ätstörningar och annat, men det är en annan diskussion och heller inte det tråden handlar om.

Men, ja jag kanske är konstig som blivit upplärd att varan är affärens tills jag betalat och då är den min. Undantaget är ju gratisvaror som är tydligt utmärkta. 

Och jo, jag har erfarenhet av att barn kan lära sig att vänta, att det inte hjälper att gnälla. Undantag kan vara riktigt små barn (dvs under året) men då har man väl med sig ngt som förälder el så får man stå ut en kort stund tills man handlat.

Eller så tar man en banan som är gratis för barnet... :)
  • Anonym (Marknadsföraren)

Kan idag presentera vad jag faktiskt gör när det inte finns bjudfrukt, då jag precis varit i en för mig okänd Coop-butik. När barnet frågar efter banan, efter att ha sett den stängda påsen med ekobananer jag lagt i påsen, gick jag och kollade om det fanns någon bjudbananlåda, men det fanns inte. Orkade inte fråga personalen, så jag gick och betalade för vad jag köpt och åkte hem i stället. Tar självklart ingen frukt utan att fråga.

Däremot är jag tacksam över att vår lokala Coop har både bjudbananer och ett ständigt pågående 2x1,5L-mjölk för 20kr-erbjudande, så jag handlar hellre där!

Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?