• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • TeresB
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:39:43 följande:

Men där bekräftas ju att vuxna par är bästa kundgruppen även om man kan få vissa föräldrar att dröja sig kvar i butiken genom en gratis banan till barnen. Det står inget om att bananerna ska vara gula och ekologiska.. Nope, barnfamiljer tjänar man inte mest på.

Nu är jag ingen expert, men som vuxet par spenderade vi avsevärt mindre i en matbutik än nu som 2 barns familj. Skulle säga att vi nu handlar för 1500-2000kr i veckan nu.
  • Anonym (b)

Nej det gör jag inte. Märkligt att det skulle kunna bli ett så "akut" läge med ett barn. (För det handlar förmodligen inte om diabetiker där föräldrarna missat ta med sötsak utan bara om brist på planering och att man vill slippa gnäll. Men för den delen finns det tydligen personer som tycker det är OK att halsa en läskflaska och liknande i affärer också med förevändningen att man är törstig och senare betalar (eller inte betalar, jag har sett tomma burkar i affärer ibland).

Handlar väl om vad man lärt sig hemifrån är OK. Min man (sydamerikan) tog förr utan att reagera över att det skulle vara fel ett par vindruvor i affären (för hur skulle han annars veta om de var goda så att han ville köpa?) t ex, och han fortsätter göra det hos "orientaliska" frukthandlare.

Uppfostran påverkar. När mina barn var mindre hände det att de stoppat en godis i munnen på lösgodisavdelning. När de fått spotta ut i servett, gå tillbaka till kassa med kladdig godis för att erbjuda betalning skämdes de och fortsatte inte med detta. Personalen hade förstås ingen lust att väga en kladdig godisbit och log och sade att vi slapp betala men det pedagogiska i det hela fungerade. Hade jag ryckt på axlarna hade jag sänt andra signaler till barnen om vad som är OK.

• Anonym (b)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-17 08:02:41 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men jag tror att det scenario du beskriver är rätt vanligt? och helt legitimt tycker jag. När det gäller frukt så gäller det att väga frukten innan man ger sitt barn den om det är lösvikt och det gör ju varje vettig förälder.
    Och jag tycker att "varje vettig förälder" låter bli varor som inte är betalda. Omedelbar behovstillfredsställelse på alla plan är varken nödvändigt eller nyttigt för barn över spädbarnsålder.
  • yllass
    taquine skrev 2016-07-16 12:23:45 följande:

Alltså vad är det med dagens småbarnsföräldrar? Kan ni inte utfodra era avkommor innan affärsbesök?  Att trycka i ungen en snattad banan verkar väldigt viktigt för vissa .Herregud  
    Men gratis är ju gott;)

Goodness me
    Word. Hur gjorde man förr egentligen? Lät barnet vänta tills man betalt? OJ vad hemskt för barnet att vänta.... Neeeee det går ju inte!!!
  • pyssel
    Anonym (b) skrev 2016-07-17 10:16:00 följande:

Och jag tycker att "varje vettig förälder" låter bli varor som inte är betalda. Omedelbar behovstillfredsställelse på alla plan är varken nödvändigt eller nyttigt för barn över spädbarnsålder.

Exakt.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Jaja)

Många affärer har numer skyltar där det står att de bjuder barn på en banan eller ett äpple istället för att ha en korg som ska fyllas på. Lätt att missa om det inte gäller en själv. Jag har inte varit på en enda stormarknad som inte haft något system med bjudfrukt till barnen. Om de bjuder kan mitt barn förstås få en frukt, om inte så stjäl jag förstås inte.

• Anonym (abcd)

Mina barn vill sällan ha, igår såg jag en mamma som propsade på dina barn banan hon skalade innan och barnet ville inte ha lite komiskt!

• Anonym (mor)
    Hoppsan. Nu avsåg jag t ex en frukt till en liten hungrig unge som man kanske nödgas ta med sig på affären efter dagis T EX eller om ens lilla tvååring plötsligt blir jättetörstig och man har lite kvar att handla T EX! Jag menar inte att man ska öppna en chokladkaka till sin sexåring som gnäller efter godis. Det kan man iofs också göra bara man betalar men hur vettigt det är kan man ju diskutera och jag har aldrig sett det hända men jag är ju inte ute och handlar 24/7
  • Dorian Ertymexx
    Jätteword!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Blähää)
    yllass skrev 2016-07-17 10:42:50 följande:

Word. Hur gjorde man förr egentligen? Lät barnet vänta tills man betalt? OJ vad hemskt för barnet att vänta.... Neeeee det går ju inte!!!

Men lägg av!? Låt folk ta en bjudbanan om det finns. Eller om man scannar varor och öppnar en vatteflaska till sitt törstiga barn. Vad löjlig du är. Såna som dig låter bara bittra..
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?