• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 21:46:02 följande:

Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.

Förhoppningsvis så avviker denna målgrupp lite från sin strikta inköpslista om barnen får banan och kan sitta lugnt och stilla i vagnen. Marknadsföringsgrepp, ja visst. Kostnad för osålda/bortskänkta bananer, ja visst, i hopp om merförsäljning. Marknadsföring kostar. Svinn kostar. Personal kostar. Städning kostar osv. Butiker är kostnadsmedvetna och vill gärna tjäna pengar som alla andra.

Jag tvivlar inte på att du är en marknadsförare. De brukar glömma bort ekonomin...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 21:46:02 följande:

Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.

Det står inget om gratisbananer inlänken men väl detta: "Är några varor tagna ur en hylla, väljer 80 procent en vara från denna." samt "Bananer står för 20 procent av fruktförsäljningen. Därför är det viktigt att de ser fräscha ut. Samma sak gäller tomater.".

Så inget bekräftar ditt påstående.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 22:10:43 följande:

Herregud, kan du inte läsa?

Var har jag skrivit att man vill ha noll bananer kvar? 

Om du inte fattar vad jag menar, så kan jag inte hjälpa dig.

Jag har en mycket god läsförståelse men du verkar inte veta själv vad du menade med det du skrev. Det förvånar mig inte. Men du fick möjlighet att förklara dig men klarade inte av det. Som väntat. ;)
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:15:52 följande:
    Jag har en mycket god läsförståelse men du verkar inte veta själv vad du menade med det du skrev. Det förvånar mig inte. Men du fick möjlighet att förklara dig men klarade inte av det. Som väntat. ;)
    Det kom ju en förklaring:
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-16 21:59:26 följande:
    De bill inte ha BARA 3 banner kvar. Givetvis vill de ha hyfsat välfyllt även på slutet. Den sista kunden ska också kunna välja vad den vill köpa och inte känna att det är dålig kvalité och dåligt utbud i affären.
    Så för att behålla sina kunder och ett gott rykte så behöver det alltid finnas ett relativt stort överskott.

Det som sägs är alltså att det är bättre med många bananer än bara 3 stycken. Ingen har sagt att det är bäst när det är tomt.
  • Anonym (Marknadsföraren)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 22:12:43 följande:
    Förhoppningsvis så avviker denna målgrupp lite från sin strikta inköpslista om barnen får banan och kan sitta lugnt och stilla i vagnen. Marknadsföringsgrepp, ja visst. Kostnad för osålda/bortskänkta bananer, ja visst, i hopp om merförsäljning. Marknadsföring kostar. Svinn kostar. Personal kostar. Städning kostar osv. Butiker är kostnadsmedvetna och vill gärna tjäna pengar som alla andra.

Jag tvivlar inte på att du är en marknadsförare. De brukar glömma bort ekonomin...
    Haha, eller hur. Experten i artikeln har säkert också fel

Jag visste en del men inte allt som stod i artikeln sedan innan, eftersom jag under studietiden på Handels jobbade extra i en matbutik och utförde ett projektarbete i butiken om hur man kunde förbättra försäljningen genom att bl.a. ändra om i placeringen av varor. Detta projektarbete togs emot mycket väl av butiken, och butiksägaren tog upp det på ett regionmöte för vidare implementation. Detta var x antal år sedan dock, då gratis bananer ännu inte var ett känt koncept.

Jag kan lova dig att det inte handlar om "svinn" i form av bananer som ändå skulle förblivit osålda (vilket förklarar varför många butiker idag gärna ger bort vilken frukt som helst), utan att man som butiksägare gärna ger mindre än en % i "rabatt" (=kostnaden för frukten) om man på så vis kan köpa sig mer av kundens tid i butiken. De vill som du själv skriver gärna tjäna pengar som alla andra - och de tjänar mer med gratis-frukt-konceptet. Annars skulle de inte gjort det, simple as that! Men det vet du ju redan om du är ekonom...
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 22:06:57 följande:

Precis. Därför har butikerna ett visst svinn. (Ekonomen) påstår motsatsen.

Nu är du ute och cyklar? svinnet kostar om man inte kan planera sina inköp och exponering. Läs om mina inlägg och läs rätt.
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:13:33 följande:
    Det står inget om gratisbananer inlänken men väl detta: "Är några varor tagna ur en hylla, väljer 80 procent en vara från denna." samt "Bananer står för 20 procent av fruktförsäljningen. Därför är det viktigt att de ser fräscha ut. Samma sak gäller tomater.".

Så inget bekräftar ditt påstående.
    Då missade du stycket precis innan meningen du citerade om bananer. Men jag kan hjälpa dig genom att klippa in citatet:

"Vuxna par handlar mest. Vuxna med barn håller sig däremot mest strikt till inköpslistan. Därför kan det vara smart för butiken att "hjälpa" föräldrar med barn. Till exempel genom att de får ta en gratis banan för att hålla uppe blodsockerhalten."
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 22:33:46 följande:

Då missade du stycket precis innan meningen du citerade om bananer. Men jag kan hjälpa dig genom att klippa in citatet:

"Vuxna par handlar mest. Vuxna med barn håller sig däremot mest strikt till inköpslistan. Därför kan det vara smart för butiken att "hjälpa" föräldrar med barn. Till exempel genom att de får ta en gratis banan för att hålla uppe blodsockerhalten."

Men där bekräftas ju att vuxna par är bästa kundgruppen även om man kan få vissa föräldrar att dröja sig kvar i butiken genom en gratis banan till barnen. Det står inget om att bananerna ska vara gula och ekologiska.. Nope, barnfamiljer tjänar man inte mest på.
  • mammalovis

Vi handlar oftast på närbelägna Ica som har bjudbananer. Oftast handlar jag utan barnen, då det är smidigast. Hemma undviker vi att ge barnen bananer och annat som är stoppande mer än enstaka gång per vecka, så de är väl lite extra glada i bananerna. På vägen hem från öppna förskolan passerar vi Ica, men jag går ju inte in och handlar för att barnen ska få en banan när de tjatar, utan för att vi behöver något annat.

Jag skulle aldrig få för mig att ta frukt på annat ställe än ur bjudkorgen till barnen heller. Är de slut får de helt enkelt vara utan, även om det blir gnöl. Skulle någon jobba i fruktdisken kan jag väl fråga, men inte att jag letar upp någon. Däremot var det väl en vettig övning som någon annan skrev att barnet får sköta frågandet, om det nu ska få.

Sambon har frågat vid flera tillfällen när det varit slut och blivit uppmanad att ta bland de vanliga, så han gör oftast så när de är slut, för mig känns det fel, men det får stå för honom.

Att öppna någon annan vara till barnen finns inte på kartan, så lång tid tar det inte att handla, än att barnet kan vänta. Däremot har jag fått pausa för att amma en relativt nyfödd bebis för att överhuvudtaget få med mig hem det vi behövde.

Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:39:43 följande:
    Men där bekräftas ju att vuxna par är bästa kundgruppen även om man kan få vissa föräldrar att dröja sig kvar i butiken genom en gratis banan till barnen. Det står inget om att bananerna ska vara gula och ekologiska.. Nope, barnfamiljer tjänar man inte mest på.
    Nu har jag ju inte påstått någonstans att butikerna tjänar mest på barnfamiljer, så det var inte det påståendet som skulle substantieras, utan att butikerna tjänar på att ge bort en frukt (ekologisk eller inte) till hungriga barn eftersom föräldern då spenderar mer i butiken. Merförsäljning. Det var ju det här med läsförståelsen...

Barnfamiljer som målgrupp är en guldgruva för livsmedelsbutikerna. Det är därför de så ofta använder t.ex. blöjor som lockvaror.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?