• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (Fd kassörska)

Jag tycker det alltid varit konstigt att lära sina barn att man får ta saker som man ännu inte äger i affärer. Vare sig det faktiskt är bjudfrukt eller någon som tar egna initiativ med ostbullar, kakpaket eller lösviktsgodis och ibland ha för avsikt att betala för sig, men inte alltid.

Jag kommer vid eventuella kriser ta något lämpligt, betala för det, äta/dricka det utanför kassorna och sedan gå in igen.

På så sätt hoppas jag att mina barn förstår att det är viktigt att betala för sig och att man inte alltid kan få som man vill på stört.

Jag har själv jobbat i butik och det är så mycket man får slänga för att kunder beter sig konstigt/ illa/ obetänksamt.

Folk som tar wienerbröd med händerna för att sedan ångra sig, river ut alla jordgubbarna för att plocka de bästa (mosar massor i processen), smakar på lösviktsgodiset, ångrar en kyl/frysvara och slänger in den i närmsta hylla, börjar äta varor i butiken för att sedan inse att de saknar pengar osv osv i oändligheten.

• Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:06:45 följande:

Alla affärer jag har varit fruktansvarig i har hellre 3 bananer än inga... Varför tror du att det är bättre att vara helt utan bananer?

Haha du driver ju med oss :)
  • Anonym (suck)
    Anonym (Fd kassörska) skrev 2016-07-16 23:58:30 följande:
    Jag tycker det alltid varit konstigt att lära sina barn att man får ta saker som man ännu inte äger i affärer. Vare sig det faktiskt är bjudfrukt eller någon som tar egna initiativ med ostbullar, kakpaket eller lösviktsgodis och ibland ha för avsikt att betala för sig, men inte alltid.
    Det är väl inte märkligt att lära barnen att man får ta frukt i affären när man faktiskt får ta frukt i affären. Skall man lära dem att "den frukten är inte till er, det är bara andra barn som får äta"? Viktigare i så fall att lära ut att man bara får ta just det som bjuds, tex provsmaka när det ibland är möjligt, och att allt annat måste man betala för.
  • Anonym (trams)

Vet knappt varför jag läser detta herregud vad folk det finns. Helt ärligt vem bryr sig om dom tar en banan hur kan man ens tänka på det mer än 10 sekunder ? Och ja jag har provsmakat naturgodis på min lokala ICA. Helt ärligt så skulle jag tycka att det är snålt och töntigt om nån sa något. Samma om nån tar en banan till sin unge. alla som pratar om att det blir dyrt på ica kan ju tänka på vilka överpriser dom tar och hur äckliga löner cheferna har. Vi är redan blåsta 110% :) Om man ska tänka på den ekonomiska biten..

• Anonym (Norden)

Jag bor inte i Sverige (dock i norden) och har aldrig hört talas om att affärerna bjuder barn på frukt. Inga lappar eller gratiskorgar finns här, och jag tror inte det förekommer så ofta att folk kommer med tompapper/bananskal till kassan.. Jag har i allafall aldrig sett det hända. Intressant fenomen. Har för den delen heller aldrig sett en förälder ta frukt och ge till sitt barn i affären, även om det kanske förekommer ibland.

• Anonym (Marknadsföraren)
    Anonym (Norden) skrev 2016-07-17 02:21:26 följande:

Jag bor inte i Sverige (dock i norden) och har aldrig hört talas om att affärerna bjuder barn på frukt. Inga lappar eller gratiskorgar finns här, och jag tror inte det förekommer så ofta att folk kommer med tompapper/bananskal till kassan.. Jag har i allafall aldrig sett det hända. Intressant fenomen. Har för den delen heller aldrig sett en förälder ta frukt och ge till sitt barn i affären, även om det kanske förekommer ibland.

Det kommer säkert dit du bor också förr eller senare. Sverige är kända som early-adopter-land och har flera gånger använts som testmarknad för nya produkter (främst inom teknologi men även annat). Kedjor i USA och Australien som tidigt hakat på gratisfrukten har åtnjutit mycket god publicitet; där konceptet är nytt kan man fortfarande skapa goodwill.

Då jag extraarbetade i butik hände det aldrig att folk kom med tompapper, och jag har själv aldrig gjort det - men hade det hänt när jag satt i kassan hade jag inte tyckt det var särskilt uppseendeväckande så länge folk faktiskt betalade för sig. Det räknas inte som snatteri förrän man passerar kassan utan att betala, så jag förstår inte varför folk orkar bli så upprörda över detta icke-brott. Riktigt snatteri är förstås aldrig okej.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-16 16:27:23 följande:
    Vad duktig du är! Klapp klapp.
    Tack Har aldrig tänkt att jag var duktig men hej, så ser man den här tråden med föräldrar som inte kan handla utan att muta gallskrikande barn med kex innan dom ens har betalat det.. Så kanske förtjänar en klapp ändå
  • Anonym (mor)
    Anonym (trams) skrev 2016-07-17 01:46:45 följande:

Vet knappt varför jag läser detta herregud vad folk det finns. Helt ärligt vem bryr sig om dom tar en banan hur kan man ens tänka på det mer än 10 sekunder ? Och ja jag har provsmakat naturgodis på min lokala ICA. Helt ärligt så skulle jag tycka att det är snålt och töntigt om nån sa något. Samma om nån tar en banan till sin unge. alla som pratar om att det blir dyrt på ica kan ju tänka på vilka överpriser dom tar och hur äckliga löner cheferna har. Vi är redan blåsta 110% :) Om man ska tänka på den ekonomiska biten..

Jo men snatteri är ju olagligt oavsett vad man tycker om ICA! (håller med dig rörande ICA. Trots att ICA-cheferna tjänar pengar in absurdum så är det nästan regel att de försöker blåsa en på extrapriser som liksom "inte hunnit läggas in i kassa-systemet") Men det är OT.
  • TeresB
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 13:47:17 följande:

Vem i denna tråd matar sina barn från hyllorna?

Måste erkänna att jag ibland gör det. Går vi on för att handla allmän och han blir törstig kan jag öppna varan och ge honom. Men klart man betalar varan. Vad det gäller frukt har vi lite blandat där vi bor. Vissa har bjudfrukt. Där kan man ju ta om behov och önskan finns. Som förälder försöker man väl planera inköp för allas skull ( barnets, sin egen o allmänheten) men ibland fallerar det.

Borde ju inte vara jordens undergång att barnet sitter i vagnen och klämmer ett paket russin?

Som man sen betalar för såklart...
  • Anonym (mor)
    TeresB skrev 2016-07-17 07:56:33 följande:
    Måste erkänna att jag ibland gör det. Går vi on för att handla allmän och han blir törstig kan jag öppna varan och ge honom. Men klart man betalar varan. Vad det gäller frukt har vi lite blandat där vi bor. Vissa har bjudfrukt. Där kan man ju ta om behov och önskan finns. Som förälder försöker man väl planera inköp för allas skull ( barnets, sin egen o allmänheten) men ibland fallerar det.

Borde ju inte vara jordens undergång att barnet sitter i vagnen och klämmer ett paket russin?

Som man sen betalar för såklart...
    Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men jag tror att det scenario du beskriver är rätt vanligt? och helt legitimt tycker jag. När det gäller frukt så gäller det att väga frukten innan man ger sitt barn den om det är lösvikt och det gör ju varje vettig förälder.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?