• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (Ez)

Självklart inte, stjäl vi ska det vara dyra grejer.

• Ascendere
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 19:19:29 följande:

Fast denna tråd handlar inte om snattare. Hade du läst tråden hade du sett det.

Jo, den handlar om snattare.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 19:56:54 följande:

Nej, men du kopplar ihop svinnet med bananer. Bananer som butiken ger bort. Och gör kopplingen att det kostar mer för konsumenterna. 

Pratar du om annat svinn, så är du OT. Likaså om du snackar om snatteri.

Ja, beställer butiken för mycket bananer som de inte får sålt till ordinarie pris så uppstår ett svinn. Lär sig butiken beställa rätt mängd bananer så behöver de inte ge bort/slänga bananer. Upprepas missarna med beställningar så måste butiken ta igen denna kostnad på annat sätt. T ex genom att öka priserna på bananer eller andra varor.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 20:11:01 följande:
    Ja, beställer butiken för mycket bananer som de inte får sålt till ordinarie pris så uppstår ett svinn. Lär sig butiken beställa rätt mängd bananer så behöver de inte ge bort/slänga bananer. Upprepas missarna med beställningar så måste butiken ta igen denna kostnad på annat sätt. T ex genom att öka priserna på bananer eller andra varor.
    Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 
  • Anonym (Lena)
    Ascendere skrev 2016-07-16 20:10:45 följande:
    Jo, den handlar om snattare.
    Dåligt försök att provocera.
  • Hbsson

Min son har fått lära sig att man varken öppnar eller äter saker innan man betalat för sig. Punkt slut. Sunt förnuft tycker jag. Det är ju inte ditt.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Alla avdelningar jag har arbetat på har velat ha varor alla öppettimmar så jo, nog vill de ha bananer kvar på kvällen så de finns när man öppnar igen på morgonen. Vad handlar du i för konstiga butiker som får fruktleveranser innan öppning varje dag?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 21:12:38 följande:

Alla avdelningar jag har arbetat på har velat ha varor alla öppettimmar så jo, nog vill de ha bananer kvar på kvällen så de finns när man öppnar igen på morgonen. Vad handlar du i för konstiga butiker som får fruktleveranser innan öppning varje dag?

Problem med läsförståelsen...? :)
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar är att butiker inte tjänar på att ge bort bananer.

Att ge bort bananer blir en marknadsförings-/goowillkostnad.

Dessutom brukar butiker inte ha fruktleveranser varje dag. De måste planera sina inköp och exponering av frukt. Först-in-först-ut-metoden.

Läs på lite om ekonomi och hur butiker jobbar för att få lönsamhet.
  • pyssel
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 13:47:17 följande:

Vem i denna tråd matar sina barn från hyllorna?

Det är ju tydligen norm med barn som gapar i affärer och norm att tysta dem med frukt vare sig den är fri eller desperat "måste" tas, och betalas för sedan i bästa fall. För så besvärliga barn är visst norm att ha själv, eller att andra har. Så det avviker visst inte, det är numera norm att mata barn i affären för annars får de utbrott.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?