• Sjöblomman

IVF med start i september 2016

Tatami skrev 2016-09-07 23:19:37 följande:
    Nej set blev bara ett embryo sist, inget till frysen. Så jag ska vänta en månad på nästa mens och då börja med sprutor igen OM allt ser bra ut på ultraljud innan och OM jag kan fixa läkarintyg från Sverige på att mitt prolaktinvärde inte är ett problem för att få mig gravid med ivf. Har dock utnyttjat mina biokemikunskaper och mailade labbet i Uppsala som tog proverna och frågade om deras analysmetod map makroprolaktin. Och idag fick jag svar, om att proverna jag tog i maj var analyserade på det gamla sättet, där man falskt kan få för högt värde. Men nu har de bytt analysmetod, så om jag tar ett nytt prov nu så kommer det vara mer rättvisande. Jätteskönt att veta, har oroat mig lite över det.

Åh vad skönt med spruta för dig äntligen! Även om jag själv är spruträdd så jag grät varje gång jag tog dem och höll på att svimma xD Men skönt för dig att det närmar sig nu :)
    Bra att du kan använda dina kunskaper. Har inte riktigt koll på vad det innebär? Varför måste du ha ett intyg?

Jag har inget problem med sprutor men nu ikväll stack jag fel, så det gjorde ont och jag fick blåmärke. Irriterande!
  • Sjöblomman
    Tatami skrev 2016-09-08 00:30:29 följande:
    Ja alltså det kan verkligen sticka till om man sticker fel :P Fast jag tyckte nog inte stickandet var så jobbigt, mer insprutandet. Men menopur var superlätt jämfört med orgalutranet. Tyckte inte om dem alls.
    Ja, orgalutran är hemskt. Men dem slipper jag den här gången.
  • Sjöblomman
    Tatami skrev 2016-09-08 00:28:30 följande:
    Alltså det är en lång historia. Ska försöka göra den kort :) I Danmark säger de att de har andra rutiner än i Sverige. Så man tar alltid prolaktinprov i en fertilitetsutredning även om man inte har några relaterade problem. Om det är minsta för högt så vill de att man ska gå och behandla det, och kolla upp hos endokrinolog, innan man får göra ivf. Kan gå fort, kan ta ett år, det är olika. I Sverige är det lite olika men enligt min gyn tar man inte rutinmässigt prolaktinprov innan alla ivf, utan endast om någon har problem med oregelbunden mens, utebliven ägglossning etc. Nu vill de i Danmark att jag ska skaffa svenskt läkarintyg på att det är ok att jag gör ivf trots något dör högs värden. Trots att jag redan betalt för ett paket med tre ivf. Och jag frågade specifikt innan jag betalade om jag skulle få görs alla tre utan att de strular om prolaktinet. (De avbröt mitt första ivf-försök i juni, efter fyra dagars sprutor, läkarna var oense). Jag har inte tid att vänta på en behandling av mitt prolaktin, som antagligen ändå inte kommer ge mig bättre chanser. Min ålder är ett större problem än mitt ngt förhöjda prolaktin.
    Oj, det låter inte kul alls! Vad irriterande! Hoppas det löser sig snabbt ändå.
  • Sjöblomman
    avin78 skrev 2016-09-07 23:42:26 följande:

Hej Allihopa !
    Jag är också på samma resan :)
    Jag har börjat spraya 30 augusti, och inte blöd till nu,
    16 sep börjar spruta( gonal menopur) ,
    Och 23 sep ultrajud,
    Jag har bokat akupunktur för 14 sep, att kanske hjälper( jag har läst mycket om , mest rekomendrar, men inte alla)
    Vad tycker ni om akupunktur? Jag använder levaxin 75 mg, jag har under activ thyroid, dem säger det hjälper obalans hormon också,
    Men jag är inte säker,
    Önskar lycka till alla

Lycka till!

Men du ska väl inte använda både gonal-F och Menopur? Det är väl antingen eller...
  • Sjöblomman
    avin78 skrev 2016-09-08 11:48:59 följande:
    Hej
    Jag fick råd fråm rmc att använda båda, 150 m av varje
    Oj! Det har jag aldrig hört förut. Alltid lär man sig något nytt...
  • Sjöblomman
    Tatami skrev 2016-09-09 21:35:38 följande:
    Haha tack :) Märks det att jag är lärare? ;)
    Är du lärare?
  • Sjöblomman
    Tatami skrev 2016-09-10 01:22:31 följande:
    Japp :) gymnasiet, matte och kemi. Och lite biologi ibland. Och lite data.
    Aha! Kul! Jag är också lärare, fast 1-6.
  • Sjöblomman
    Emmis84 skrev 2016-09-10 13:22:47 följande:

Någon som vet om dom har ICIS- beredskap? Så att man inte behöver göra om allt igen?

Nej, de har det inte i beredskap, man måste komma överrens med dem innan. Vi kräver ICSI varje gång, även fast spermierna är normala.
  • Sjöblomman
    Filli89 skrev 2016-09-10 15:13:12 följande:
    Där ja går provade de 50/50 första ET. Vanliga ivf befruktade endast ett ägg av 5 och alla icsi befruktades. Trots att mina ägg visat sig vara "bra" och även hans spermier. De kunde inte förklara vad det berodde på konstigt nog, men hans spermier kunde inte ta sig in i ägget skumt nog, på grund av att vi "slösde" så många ägg på vanlig ivf fick vi ett insatt och endast en till frysen av 11 embryo. Nu andra gången gjorde de själva valet att alla skulle köras på icsi vilket gav mkt bättre resultat, antal embryo i frysen. Så ja tror mer på icsi även om de säger att ägg och spermier ser bra ut.
    Ja men jag har aldrig hört att de plötligt gör ICSI. De har det antingen i beredskap som i ditt fall 50/50, eller som i mitt fall 100/100. Men som sagt, svårt att tro att de har det som beredskap. De vet ju inte hur befruktningen har gått förrän dagen efter.
Svar på tråden IVF med start i september 2016