• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 22:07:23 följande:
    Ja, jag har ganska bra minne.

Vi har gjort IVF i två år.
    IVF 1 okt 2014: 1 in
    IVF 2 jan 2015: 1 in, 2 till frysen
    FET 1 mars 2015: 1 in
    FET 2 april 2015: 1 in
    IVF 3 sep 2015: 2 in, 3 till frysen, MF v 6
    FET 3 nov 2015: 2 in
    FET 4 jan 2016: 1 in
    IVF 4 mars 2016: 2 in

Så ser det ut, bara lyckats en gång. Får ut runt 15 ägg varje gång. De ser perfekta ut säger dem, men uppenbarligen är de inte perfekta eftersom det inte fungerar.
    Tufft... Är många av era ägg mogna också? Och befruktade? Eller bara få? Det är ju rätt vanligt att ett par ägg ryker på vägen. Men har man många befruktade och dessutom får till frysen som ni, så tycker man ju att det borde gå någon gång Det måste vara er tur nu! September är en bra månad! Det bestämmer vi nu!
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-04 22:41:30 följande:
    Tufft... Är många av era ägg mogna också? Och befruktade? Eller bara få? Det är ju rätt vanligt att ett par ägg ryker på vägen. Men har man många befruktade och dessutom får till frysen som ni, så tycker man ju att det borde gå någon gång Det måste vara er tur nu! September är en bra månad! Det bestämmer vi nu!
    Ja... Runt 10 blir befruktade, men vi gör ICSI så det hjälper väl till också.
    De tycker som sagt att allt är toppen och att det bara är en tidsfråga.
    Såklart blir man glad över det men samtidigt är det så psykiskt påfrestande att inte vet om och när det sker. Visste man att det tar sig om två år, så är det ju bara att hänga i.
    Sen är det ju så klart en kostnadsfråga också, vi är uppe i 220 000 nu...
  • Akira Öken

September är absolut en bra månad!

Tack för förklaringen Sjöblomman! :) Kommer nog att behövas fler. 

Ni som har gjort flera försök, hur håller ni modet uppe? Får ni något stöd?

• Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 23:18:54 följande:
    Ja... Runt 10 blir befruktade, men vi gör ICSI så det hjälper väl till också.
    De tycker som sagt att allt är toppen och att det bara är en tidsfråga.
    Såklart blir man glad över det men samtidigt är det så psykiskt påfrestande att inte vet om och när det sker. Visste man att det tar sig om två år, så är det ju bara att hänga i.
    Sen är det ju så klart en kostnadsfråga också, vi är uppe i 220 000 nu...
    Jag förstår precis. Det är tungt och tufft. Men på något märkligt vis så orkar man ändå.. Man står ut för att man hoppas så förbannat. Det måste vara vår tur nu <3

Och det var väl egentligen svaret till frågan här precis i inlägget ovan också. Man orkar för att man längtar. Och hoppas. Ibland vill man bara lägga sig ner och dö... Vi får inget stöd nu, men får väl se om vi kommer begära det senare om det fortsätter gå dåligt.. Hoppas slippa..
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-04 21:51:35 följande:

Hej Regnbågsdröm, Sjöblomman och FruA78! Vad roligt att det finns några som ska gå igenom en liknande process som vi!

Vi går på Karolinska i Huddinge och det är första gången för oss. Jag är inte så bevandrad inom området, även om jag har läst en del. Har exempelvis inte koll på alla förkortningar. FET? 

Hej!

Min remiss skickades för IVF 30/5 och jag fick brev i juni eller juli att jag står i kö och att väntetiden är mellan 6-8 månader. När skickades din remiss och när fick du gå på första besök? :) 

• Akira Öken
    Tiiffany skrev 2016-08-05 10:11:55 följande:

Hej!

Min remiss skickades för IVF 30/5 och jag fick brev i juni eller juli att jag står i kö och att väntetiden är mellan 6-8 månader. När skickades din remiss och när fick du gå på första besök? :) 

Hej Tiffany! Gå inte på det där om att det är kö. Ivf ingår i vårdgarantin och ni har rätt att få hjälp inom tre månader. De är egentligen skyldiga att informera om det. Du hör av dig till mottagningen eller kansliet för vårdgaranti för att åberopa vårdgarantin. Har mottagningen kö och saknar möjlighet att hjälpa er ska de ombesörja behandling hos annan vårdgivare.
  • Sjöblomman
    Akira Öken skrev 2016-08-05 02:15:44 följande:

September är absolut en bra månad!

Tack för förklaringen Sjöblomman! :) Kommer nog att behövas fler. 

Ni som har gjort flera försök, hur håller ni modet uppe? Får ni något stöd?

Varsågod! Hjälper gärna till.

Ja, det är tufft. Och väldigt väldigt olika hur man hanterar det och vilket stöd som är bäst. Klinikerna erbjuder ofta kontakt med kurator/psykolog, vi har inte använt det än men vi pratar väldigt mycket med varandra och nästan alla i vår omgivning vet om vår IVF. Så det blir som terapi där också.

Vi ser också till att ha roliga saker inplanerade så att det bryter tankemönstret en liten stund i alla fall, för man lever ju med sin barnlängtan och kämpandet 24/7.

Å andra sidan har vi inget alternativ, antingen IVF eller lägga ner barndrömmen och det finns inte för oss.

Det är tufft! Och jag tror att man måste ha gått igenom det för att förstå. Därför är det skönt med såna här forum.
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 12:24:19 följande:
    Hej Tiffany! Gå inte på det där om att det är kö. Ivf ingår i vårdgarantin och ni har rätt att få hjälp inom tre månader. De är egentligen skyldiga att informera om det. Du hör av dig till mottagningen eller kansliet för vårdgaranti för att åberopa vårdgarantin. Har mottagningen kö och saknar möjlighet att hjälpa er ska de ombesörja behandling hos annan vårdgivare.

Hej!

Jag står i kö i Huddinge. Hur gjorde du? När skickades remissen och när fick du ditt första möte med dem? 

• Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-05 10:11:55 följande:

Hej!

Åberopa vårdgarantin genast!
  • Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-05 12:36:35 följande:

Hej!

Jag står i kö i Huddinge. Hur gjorde du? När skickades remissen och när fick du ditt första möte med dem? 

Men om du står i kö i Huddinge så stod det på pappret som ni fick hem gällande kötid. Längst ner står det att ni har rätt att använda er av vårdgarantin och att du då ringer till Vårdgarantikansliet på tel:08-123 134 00, 7:00-12:00.
Svar på tråden IVF med start i september 2016