• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • Filli89
    miamarina84 skrev 2016-08-13 11:12:34 följande:

Jag kör oxå äggplock på måndag (vårt första försök). På onsdag igen kommer vi tillbaka för insättning av ett två dagars. Lycka till för er :) vad ska du ha trombyl till?

Vad spännande!! Då ligger vi lika minus en, två dagar beroende på när de sätter in mitt. Vetu vf de bestämt i för väg hur många dagars de sätter in på er? Jag trodde det avgjordes beroende på antal embryo och om det finns tillräckligt med många så man vågar odla vidare?

. Jag talade med min läkare denna gång om att få tillbaka två faktist och hon sa att hon skulle fundera eftersom detta är min fjärde ivf och jag innerst inne känner att fet inte fungerar för mig, så hon sa att hon inte vågar denna gång för ja är ung och blir ju gravid även om de blir MF men att hon skulle försöka sätta tillbaka färskt 5 dagars och att ifall de inte blev nått denna gång skulle ja få två vid nästa färskt. Känns lite så där men vad gör man inte för att få åtminstone ett barn.
  • FruA78
    Filli89 skrev 2016-08-13 11:22:34 följande:
    Haha under mina år av Härjeri bl.a här på FL så har jag läst om många som fått det för att motverka MF, de får de även i Athen och massa andra starka mediciner även när de gäller imunförsvaret. Så eftersom ja fått två MF bad jag om att få testa det, kanske är det så att mitt blod koagulerar fort i livmodern. Hursomhelst så tyckte hon att de inte skadar att testa och de va skönt för de är inte alla som är villiga o testa.
    Vilken klink går du på? Från vilken dag ska du börja med Trombol? Håller tummarna att det hjälper med Trombol.
  • Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-13 09:20:16 följande:

Gör ÄP jätteont?

Det är som sagt väldigt olika! För min del har inte plocket gjort ont, då jag vid minsta känning fått mer morfin.
    Dock är jag väldigt smärtkänslig så jag har haft väldigt ont 4-6 timmar efter och ett dygn framåt. Därför rekommenderar jag att man inte är ensam hemma efter första plocket, man kan behöva hjälp med smärtlindring och framförallt stöd.
    Jag har gjort så att jag bett om att få extra citodon med hem och det har inte varit något problem.
    För de flesta går det dock alldeles utmärkt!
  • Sjöblomman
    Filli89 skrev 2016-08-13 11:19:30 följande:
    Ja det är skönt att det hela snart är "över" sen kommer den hemska ruvningen haha. De bestämmer odlingen på måndag ja för o se om det finns tillräckligt med embryo som lever vidare för att våga odla till dag fem, isf blir insättning senast dag fredag. Vår klinken har inte öppet på helger df brukar de säga att tisdagar inte är en bra dag att börja sprutorna på.

Vad skönt att det börjar närma sig för alla snart. Hoppas hoppas denna gång. Föresten kör de bara långa protokollet på er klinken lr?
    För min del är ruvningen den bästa tiden. Känner mig så gravid och hoppfulldå. Men jag har förstått att det är den värsta tiden för många.

Nej, de kör både korta och långa. Första två försöken gjorde vi korta och sen två långa (med några FET emellan).
    Det har gett samma resultat för mig, ca 15 ägg ut och runt 10 befruktade som fortsätter dela sig.
    Jag mår bättre av det långa som så därför kör vi den metoden.
  • Sjöblomman
    Filli89 skrev 2016-08-13 11:27:39 följande:
    Vad spännande!! Då ligger vi lika minus en, två dagar beroende på när de sätter in mitt. Vetu vf de bestämt i för väg hur många dagars de sätter in på er? Jag trodde det avgjordes beroende på antal embryo och om det finns tillräckligt med många så man vågar odla vidare?

. Jag talade med min läkare denna gång om att få tillbaka två faktist och hon sa att hon skulle fundera eftersom detta är min fjärde ivf och jag innerst inne känner att fet inte fungerar för mig, så hon sa att hon inte vågar denna gång för ja är ung och blir ju gravid även om de blir MF men att hon skulle försöka sätta tillbaka färskt 5 dagars och att ifall de inte blev nått denna gång skulle ja få två vid nästa färskt. Känns lite så där men vad gör man inte för att få åtminstone ett barn.
    Vi får två tillbaka varje gång nu. Har fått det sedan två misslyckade IVF och två misslyckade FET.
    Dock har jag bara blivit gravid en gång och det var vid första försöket med två för ett år sedan.
  • Filli89
    FruA78 skrev 2016-08-13 11:33:27 följande:

Vilken klink går du på? Från vilken dag ska du börja med Trombol? Håller tummarna att det hjälper med Trombol.

. Jag går på ivf klinken Stockholm (st Göran) de har ett par kliniker runt om i Sthlm (Falun, Umeå, Öresund, o Stockholm,) Ja jag hoppas oxå den gör någon nytta (trombylen), de finns som sagt inga studier på att de ger effekt men har ju inget att förlora känner ja. Man börjar med trombyl samtidigt som lutinus dvs samma dag som äp!
  • Filli89
    Tiiffany skrev 2016-08-13 09:20:16 följande:

Gör ÄP jätteont?

Jag har gjort äp två gånger ena utomlands, ja vet helt ärligt inte vad de höll på med. Jag var nedsövd under själva ingreppet, sen vaknade jag med världens mensvärk, visste inte vart ja skulle ta vägen (har endometrios) så ja kan utså mensvärk men det där var något annat dessutom tog de ett tag tills de att ja fick morfin.

I Sverige kände ja knappt nått, när ja kände lite lite stick höjde de dosen på morfinet, och du får lugnande innan oxå. De ända va att ja kände mig lite virrig efter, hade inte så jätte ont jämfört med gången innan så df tycker ja de knappt kändes men du måste hem o vila och inget bil körningen så någon måste hämta dig lr åka med dig. Lycka till!!
  • FruA78
    Filli89 skrev 2016-08-13 13:06:23 följande:
    . Jag går på ivf klinken Stockholm (st Göran) de har ett par kliniker runt om i Sthlm (Falun, Umeå, Öresund, o Stockholm,) Ja jag hoppas oxå den gör någon nytta (trombylen), de finns som sagt inga studier på att de ger effekt men har ju inget att förlora känner ja. Man börjar med trombyl samtidigt som lutinus dvs samma dag som äp!
    Tack för svaret. Jag går också på st: Görans men fundera på att byta klink till Falun för att få vara med i intralipidstudien för att ev. minska risken för missfall. Men ska till st: Göran på fredag för att diskutera hur vi ska gå vidare. Har bara gjort ett äggplock och blev gravid, slutade i missfall (tredje missfallet i rad). Har 5 blastocyster i frysen men vill inte använda de om jag inte får någon mer medicin än progesteron. Börjar bli nervös nu inför fredag, om de vill ge typ trombyl eller Fragmin så kör vi. Då blir det FET redan om två veckor. Har räknat med slutet av september men chansen finns att jag ruvar snart igen :)
  • Filli89
    FruA78 skrev 2016-08-13 13:46:49 följande:

Tack för svaret. Jag går också på st: Görans men fundera på att byta klink till Falun för att få vara med i intralipidstudien för att ev. minska risken för missfall. Men ska till st: Göran på fredag för att diskutera hur vi ska gå vidare. Har bara gjort ett äggplock och blev gravid, slutade i missfall (tredje missfallet i rad). Har 5 blastocyster i frysen men vill inte använda de om jag inte får någon mer medicin än progesteron. Börjar bli nervös nu inför fredag, om de vill ge typ trombyl eller Fragmin så kör vi. Då blir det FET redan om två veckor. Har räknat med slutet av september men chansen finns att jag ruvar snart igen :)

Okej jag frågade läkaren gällande intralipid undersökningen de håller på med i Falun. Hon sa att man kan gå med i den men att man lämnar prover osv i Gbg däremot är det bara de som går privat som får inga i den dvs inga landstingsfinanserade försök.

Har du K som läkare borde du kunna få trombyl för ja fick det av henne.
  • FruA78

Okej nej jag har inte K som läkare. Har haft olika läkare varje gång men den som jag hade vid första besöket och som jag ska till igen är Å. Hoppas att hon är villig att skriva ut medicin.

Ja det verkar inte som vi kan byta klinik och få fortsätta gå via landstinget om vi väljer gå till Falun. Men är villig att betala själva. Att fortsätta utan någon medicin känns inte som ett alternativ. Hoppas att allt löser sig för oss nu.

Svar på tråden IVF med start i september 2016