• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • Filli89
    Sjöblomman skrev 2016-08-09 17:12:30 följande:

På Sophiahemmet är de fyra läkare. Det man kan bestämma är vem man vill gå till vid planerade besök så som tex samtal. När man är i behandling blir det den läkare som har den rollen just då. De roterar på VUL/nybesök/ÄP, ET, FET så man får den som har stationen helt enkelt. Dock upplever jag att alla "känner oss" och gör ett bra jobb och är lyhörda.

Två kvinnor och två män, för min del går jag helst till den äldre mannen. Vi har bra personkemi.

Okej. Aah det är olika det är 4 på st Göran. Tre kvinnor och en man, och de har som regel att ha så mkt kontunitet så möjligt som det går. Vet inte hur andra haft det där men ja har endast haft samma på alla mina besök , förutom bm man träffar på första mötet så klart men resten har de varit en o samma, o vi har kommit väldigt nära henne både jag och maken, så pass att när kvinnokliniken på Danderyd inte hjälpte som de skulle efter MF så var det ivf läkaren som tog In mig på gyn tid. huvudsaken är att alla är nöjda med vart de går.
    F
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-09 16:33:34 följande:
    Aha! Ja, på Sophiahemmet ringer man och lämnar sitt nr och sen ringer de upp för besked samma dag. Skönt då jag ofta känner mig nervös och vill få saker bekräftat.

Kram tillbaka!
    Det är verkligen bra att de gör så. Hade önskat att vi hade samma system här nere.
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 17:20:51 följande:
    Ja klinker är olika, ja har som du säger haft det bra. Har haft samma läkare på alla ul/äggplock och insättning så ja e väldigt nöjd. När jag säger att läkare som känner en mer personligt skulle göra mer för en menar ja självklart inte att den kan hjälpa en med en eventuell graviditet för jag anser inte att det ligger i deras händer, däremot menar jag att de är villiga att hjälpa mer på så sätt att de är villiga o lyssna på olika alternativ som kan vara hjälpmedel, tex vissa läkare är väldigt nonchalanta och lyssnar inte på vad man säger tex om man skulle vilja prova sig fram med olika preparat som skulle kunna hjälpa embryot att fästa, men dessa saker vet du säkert mkt väl om att de finns sånna när man kommit in i så lång process som ivf.

Jag förstår inte hur du anser att man inte klarar Sig utan en manlig gyn, jag är 26 och har aldrig varit hos en manlig gyn brukar t.o.m få förfrågan om det är okej med en man o då har ja avböjt och fått en kvinnligt för alla är som sagt inte bekväma med en om man har valet och inte svävar mellan liv lr död så att säga . Så man klarar sig hur bra som helst vetja. Det är inte så stort problem som du målar upp det i att vara, min process har hittills gått hur bra som helst alla gånger på den fronten, och då har ja gjort x antal Gyn undersökningar/laparscopi och allt vad man kan tänka sig.

Aja nu struntar vi detta och hoppas på att det går undan för oss alla här inne denna gång.

Hade ul idag! Processen går segare än sist trots att ja tar samma sprutor med samma styrka. Sist tog d 6 dagar nu är ja inne på en vecka och de va inte tillräckligt mogna för äl sprutan, ska tillbaka på fredag så antar att insättning blir först nästa vecka. Hur går det för dig?
    Nej men jag menar mest att det känns lite krångligt? Och lite diskriminerande att säga nej till någon som ska utföra sitt jobb? Men har det gått smidigt för dig hittills så är det ju bra Jag tror mest att det blir svårt i längden. Finns ju minst lika många män som kvinnor som jobbar inom sjukvården. Och är man då en sådan som måste gå till gyn ofta (vid IVF då tex) så känns det som att man verkligen bara skulle ha tur om man lyckas få samma kön hela tiden. Om man nu bryr sig om det så att säga.

Tråkigt att det går segare för dig nu. Men det kan vara lite olika. Jag är själv vad vid att spruta länge då jag är extremt svårstimulerad. Men hur stora var de nu då? Hoppas de växt till sig bra till på fredag, så blir det nog plock i början på nästa vecka för er då Jag börjar på synarela nästa vecka. Kör ju långt protokoll så det är nedregleringen jag börjar med om en vecka exakt
  • Filli89
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-09 18:58:00 följande:

Nej men jag menar mest att det känns lite krångligt? Och lite diskriminerande att säga nej till någon som ska utföra sitt jobb? Men har det gått smidigt för dig hittills så är det ju bra Jag tror mest att det blir svårt i längden. Finns ju minst lika många män som kvinnor som jobbar inom sjukvården. Och är man då en sådan som måste gå till gyn ofta (vid IVF då tex) så känns det som att man verkligen bara skulle ha tur om man lyckas få samma kön hela tiden. Om man nu bryr sig om det så att säga.

Tråkigt att det går segare för dig nu. Men det kan vara lite olika. Jag är själv vad vid att spruta länge då jag är extremt svårstimulerad. Men hur stora var de nu då? Hoppas de växt till sig bra till på fredag, så blir det nog plock i början på nästa vecka för er då Jag börjar på synarela nästa vecka. Kör ju långt protokoll så det är nedregleringen jag börjar med om en vecka exakt

Svårt o säga att det är diskriminering många kvinnor vill inte ha manliga Gyn just för att det gäller ens privata delar. Jah tror inte jag är ensam om det. Det är ju även detsamma inom äldre omsorgen många vill inte ha män som kommer o ska tex hjälpa en äldre dam med hygien osv det är ju förståndigt, Sen är det ju olika lägen gäller det liv o död funderar man ju inte på var hjälpen kommer ifrån. Går man till läkaren o vill ha hjälp med allmänna saker som inte är intimt skulle man kanske se det som diskriminerg om man tackade nej till en pga kön det kan jag förstå.

Aah ja hoppas att det blir att ja får äl sprutan på fredag och äp och insättning nästa vecka isf, känns så utdraget annars. Jag har gjort långa protokollet en gång utomlands kändes som en evighet dessutom nedreglerades man med sprutor så de va lite så där men tiden går fort ska du se, på vår klinik gör de bara korta och de fryser endast ner blastocyster o de känns lite halvt bra om man inte skulle lyckas med det, sist fick vi ut 11 ägg. Två tomma, en tillbaka, en till frysen och resten slängdes för de blev aldrig några blastisar, de tycker ja är synd.
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 19:15:20 följande:
    Svårt o säga att det är diskriminering många kvinnor vill inte ha manliga Gyn just för att det gäller ens privata delar. Jah tror inte jag är ensam om det. Det är ju även detsamma inom äldre omsorgen många vill inte ha män som kommer o ska tex hjälpa en äldre dam med hygien osv det är ju förståndigt, Sen är det ju olika lägen gäller det liv o död funderar man ju inte på var hjälpen kommer ifrån. Går man till läkaren o vill ha hjälp med allmänna saker som inte är intimt skulle man kanske se det som diskriminerg om man tackade nej till en pga kön det kan jag förstå.

Aah ja hoppas att det blir att ja får äl sprutan på fredag och äp och insättning nästa vecka isf, känns så utdraget annars. Jag har gjort långa protokollet en gång utomlands kändes som en evighet dessutom nedreglerades man med sprutor så de va lite så där men tiden går fort ska du se, på vår klinik gör de bara korta och de fryser endast ner blastocyster o de känns lite halvt bra om man inte skulle lyckas med det, sist fick vi ut 11 ägg. Två tomma, en tillbaka, en till frysen och resten slängdes för de blev aldrig några blastisar, de tycker ja är synd.
    Okej. Ja vi tycker olika om det där helt enkelt. Så vi släpper det, det är nog lika bra

Ja men på vår klinik fryser de också bara vid blasto. Därför får vi aldrig något till frysen. Å andra sidan är väl det kanske vettigt. Att frysa på dag 2 gör ju att många fler skulle få sämre ägg till frysen. Blastocyster har ju ändå klarat sig till ett längre stadie, så jag kan ändå köpa varför de gör så. Sen är det ju för jävla jobbigt att behöva göra flera äggplock. Men det är ju som det är. Jag hoppas att vi båda lyckas den här gången <3
  • Akira Öken
    Sjöblomman skrev 2016-08-09 16:31:38 följande:

Oj! Inte kul att höra. Hoppas det löser sig på ett sätt som känns bra för er båda!

Jag hoppas också det!
  • Trädgårdstomten

Håller på med ivf. Äggplock igår, så nu extremt nervös väntan på att se om något blev befruktat. Blev "bara" 3 ägg men behövs ju bara 1 för graviditet :) håller hoppet uppe

• Sops
    Filli89 skrev 2016-08-09 10:44:59 följande:
    För mig hade Huddinge typ världens längsta kö 7-9 månader sa de. Så med vårdgarantin hamnade ja på st Göran inom en månad, så de kanske är lite olika men ja föredrog von Linnea i Uppsala för ja hört så gott om de lr st Göran ändå för de är tio minuter från mig och väldigt bra kontinuitet där tillskillnad från Huddinge vad ja fick höra från en kompis, hon sa hon hade olika läkare för varje besök och män hade hon oxå haha skulle inte klara det. Hur tycker du det var där?
    Dom har en lång kö! Men som sagt så utnyttjade vi vårdgarantin och stod även på kortvarsellistan, det gjorde nog sitt
    Jag är nöjd med Huddinge än så länge, förutom att de inte gör FET på helgen då men eftersom vi gör det landstingsfinansierat så förväntade jag mig inte det heller.
    Kontinuitet på läkarna är sådär, har dock endast varit där fyra gånger än så länge. Men däremot har jag haft turen att träffa samma barnmorska och hon var även med under äggplocket, det gillar jag! Jag har inga problem med manliga läkare men har inte träffat på någon än, nu hoppas jag att jag slipper gå dit så många fler gånger
  • Juliii86
    Trädgårdstomten skrev 2016-08-10 08:53:42 följande:

Håller på med ivf. Äggplock igår, så nu extremt nervös väntan på att se om något blev befruktat. Blev "bara" 3 ägg men behövs ju bara 1 för graviditet :) håller hoppet uppe

lycka till =) hoppas att det blir en liten!
  • Tiiffany

Jag ringde vårdgarantikansliet igår och hon skickar mig från kön i huddinge till St göran som går mycket snabbare. Jag måste få vård inom 3 månader enligt vårdgarantin. När jag frågade henne när 3 månader börjar så sa hon att tiden redan börjat ticka. Menar hon att från det datumet jag fick bekräftelse att jag står i kö eller när börjar 3 månader att gälla?

Svar på tråden IVF med start i september 2016