• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • miamarina84
    Tiiffany skrev 2016-08-05 12:36:35 följande:

Hej!

Jag står i kö i Huddinge. Hur gjorde du? När skickades remissen och när fick du ditt första möte med dem? 

Sahlsgrenska hade en kortvarsellista så kolla om din klinik har det. Och ställ upp dig på listan. Jag kom in två månader snabbare genom den ;)
  • Tiiffany
    Sjöblomman skrev 2016-08-05 12:39:34 följande:
    Men om du står i kö i Huddinge så stod det på pappret som ni fick hem gällande kötid. Längst ner står det att ni har rätt att använda er av vårdgarantin och att du då ringer till Vårdgarantikansliet på tel:08-123 134 00, 7:00-12:00.
    Jag vill göra IVF i huddinge. Säger jag bara att jag vill åberopa vårdgarantin och få tid för IVF så fort som möjligt? :p 
  • Tiiffany
    miamarina84 skrev 2016-08-05 12:51:47 följande:
    Sahlsgrenska hade en kortvarsellista så kolla om din klinik har det. Och ställ upp dig på listan. Jag kom in två månader snabbare genom den ;)
    Ja jag får kolla upp det. Dem är tillbaka nästa vecka så ska verkligen trakasera telefonen :D 
  • Akira Öken
    Tiiffany skrev 2016-08-05 12:53:06 följande:

Jag vill göra IVF i huddinge. Säger jag bara att jag vill åberopa vårdgarantin och få tid för IVF så fort som möjligt? :p 

Precis!
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 13:36:39 följande:
    Precis!
    Men gäller de inte bara andra kliniker då? 
  • Akira Öken
    Akira Öken skrev 2016-08-05 13:36:39 följande:

Precis!

Men, om de erbjuder annan mottagning och ni tackar nej så gäller inte vårdgarantin längre. Dock blir det mycket dyrt för dem att betala för behandling på annan mottagning. När vi åberopade vårdgarantin "dök det upp" ett återbud bara efter några dagar... ????
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 13:40:50 följande:
    Men, om de erbjuder annan mottagning och ni tackar nej så gäller inte vårdgarantin längre. Dock blir det mycket dyrt för dem att betala för behandling på annan mottagning. När vi åberopade vårdgarantin "dök det upp" ett återbud bara efter några dagar... ????
    Håller tummarna för samma tur! Orkar inte vänta längre 
  • Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-05 12:53:06 följande:
    Nej tyvärr. Vill du göra IVF i Huddinge så får du snällt vänta ut kön.
    Vårdgarantin kan däremot hjälpa dig med tid hos två privata kliniker som de samarbetar med.
  • Tiiffany
    Sjöblomman skrev 2016-08-05 14:18:23 följande:
    Nej tyvärr. Vill du göra IVF i Huddinge så får du snällt vänta ut kön.
    Vårdgarantin kan däremot hjälpa dig med tid hos två privata kliniker som de samarbetar med.
    Jaha okej. Jag kommer iaf ringa på måndag och be om att få stå på återbudslista. Hur lång tid tog det för dig att få komma på första mötet? 
  • Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-05 14:24:15 följande:
    Jaha okej. Jag kommer iaf ringa på måndag och be om att få stå på återbudslista. Hur lång tid tog det för dig att få komma på första mötet? 
    Jag orkade inte med den där kön och så är det på fel sida om stan för oss. Så vi har gått privat hela tiden.
    Första besöket för utredning var i september 2014 och sen fick vi svar två veckor senare. Efter det tog det en månad innan första insättning. Så det var en stor fördel med privat, allt går så fort om man vill. Självklart kan man pausa också om man vill, ibland kan man behöva det.

Vi skickade in remiss till IVF via landstinget och fick svar om att de fått vår anmälan, ca 3 veckor efter att den skickats. Sen tog det 1 månad innan brevet om köplats kom, 6-8 månader skulle det ta, så vi valde att avvakta kön och fortsätta privat. Hoppas att det tar sig nu, annars får vi nog ta landstinget av ekonomiska skäl.
Svar på tråden IVF med start i september 2016