• Tatami

IVF med start i september 2016

finee skrev 2016-08-24 22:43:49 följande:

Jaha, ok. Får du dessa saker kontrollerade? På vilket sätt i så fall?

Regelbunden mens har jag. Jag har alltid samma symtom genom cykeln både vid mens och äl. Ägglossning har gyn sagt vid tre separata besök att jag haft, samt att jag mätte nästan hela förra året med stickor. Jag vet att man skulle behöva ta blodprov för att vara helt säker på äl, men det är mkt troligt att jag har regelbunden äl varje månad. Gynekolog har också bedömt min slemhinna i livmodern vara tjock och bra strax efter äl, senast nu vid ivf-försöket. Och mina östrogen-nivåer är normala om man går efter blodprov vid samma tidpunkt som prolaktinet var högt. Dessutom sa de på kliniken att jag svarade bra på stimulering.

Sammantaget är det alltså väldigt liten sannolikhet att mitt prolaktin (som är väldigt måttligt förhöjt) påverkar fertiliteten vid ivf-behandling. Detta förstärks av att den läkare som vill att jag ska kolla upp det inte kan ge några skäl till det mer än ett vagt "det kan påverka fertiliteten" och "vi har såna rutiner i Danmark". Jag köper helt enkelt inte det.
  • Tatami
    Tiiffany skrev 2016-08-24 21:21:16 följande:

Idag fick jag det magiska samtalet från Huddinge! Dem har bokat in mig på första besök 7/9 vilket är mitten av min cykel så Vi kommer definitivt starta med IVF i september !! (:

Åh vad kul!!! :D
  • Tatami
    Olidligaväntan skrev 2016-08-25 19:30:13 följande:

Idag var jag och kollade äggblåsorna på hemmaplan. Blev besviken, fick träffa en läkare som typ inte kunde nånting om ivf. Hon hade heller aldrig sett pappret som jag hade med mig som hon skulle fylla i och faxa till kliniken. Hon visste inte hur hon skulle fylla i den och sa att hon måsta få hjälp av andra att göra det senare,( ja, ja nybörjare men det kändes inte så seriöst.) Och hon kunde inte svara på några frågor förutom hur många blåsor det var ungefär. Blir irriterad att mottagning inte bokade in mig med en läkare som vet nått (som det för övrigt lät som när jag bokade). Ja ja lång väntan på att kliniken ringer imorgon och vi får veta fortsättningen. Tycker det är jobbigt att inte veta. (sorry för långt inlägg :P )

Men åh :( Förstår din frustration, har råkat ut för liknande men inte riktigt så illa. Hoppas du kan åka till kliniken nästa gång eller hitta en annan gyn!
  • Tatami
    loppi skrev 2016-08-25 23:55:59 följande:

Hej igen,

Gick till den äldre tråden för att hitta ER.

Insättning imorgon, har 3 st tre-dagars och min engelska klinik vill sätta in alla. Vet dock mer än väl att det kanske inte är 3 imorgon.

Fick 5 ägg i senaste plocket, som genomfördes med riktigt mycket bedövning att jag somnade och drömde. Åkte sedan i vanlig ordning själv till jobbet (genom helt london i tunnelbanan)och jobbade resten av dagen, vilket kanske inte var skitsmart såhär i efterhand.

Känns scary! Har aldrig haft 3 ägg tillgodo innan. Slutade helt med gluten, för 2 månader sedan, då jag fick höra om en tjej som det funkade för. Oavsett hur det går imorgon kommer jag att fortsätta med det. Ett kvar på 3-packet och sedan vet jag inte om vi går på donations ägg eller adoption.

Loppi,

3-e IVF försöket, 40 år, gift, bor i London

Det låter ju hoppfullt med 3 tre-dagars! Själv hade jag aldrig klarat att jobba efter äggplocket, tog mig knappt hem för jag hade så ont :/ Skönt att inte alla känner så! Lycka till nu med återföring och väntan!
  • Tatami

Hur har det gått för er som hade äggplock tidigare i veckan? Nån återföring än? Jag är på RD3 och antar att embryot ska fästa mån gång typ snart. Annars känner jag mig rätt lugn, konstigt nog. Väldigt skönt att inte ha så ont längre, även om jag haft mensvärk typ sen de satte in embryot.

• Tatami
    39latina skrev 2016-08-27 09:12:39 följande:

Gick inte jättebra.

ÄP i måndags och de skulle sätta in på onsdagen. De skulle ringa vid 10 på ons om det inte blivit något, så var spänd som en fjäder hela ons fm. De ringde inte så glada i hågen åkte vi till kliniken efter lunch.

Plockat 5 ägg, 3 mogna och befruktade och 2 embryo. 1 hade slutat dela sig på morgonen. Satt redo i den stora stolen och läkaren satte in katetern och sa att hon var färdig för det fina embryot, men embryologen var tyst och inget hände. Visade sig att det andra embryot också slutat dela sig . 

Bästa läkaren hade vi som tog hand om oss, pratade och informerade. Hon sa att jag satt ju där och vi kunde sätta in. Det var en minimal chans att det var ett långsamt embryo. Högst 1 % chans, men om vi slänger så blir det 0 %.

Så nu är jag 1 % gravid, iaf fram till mens

Men ååhh! Det där kunde likagärna hänt mig, så kan tänka mig hur jobbigt det känns :( Men som du säger, 1% är bättre än 0%, och mentalt kanske det är skönt med en lugnare period med en liten gnutta hopp efter all jobbig behandling? Skickar styrkekramar så här över nätet <3
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-08-27 19:03:25 följande:

Hur går det för de som ruvar i gruppen?

Jag är på RD 4, en vecka sedan ägget befruktades. Har mest känt massa biverkningar från progesteronet hittills (mensvärk, ont i brösten, trött, fett hår etc), känt mig nyfiken och otålig men ändå lugn på nåt konstigt sätt. Så under dagen idag har jag känt en annan sorts "värk" eller "förnimmelser" drån livmoderområdet, långt ner vid blygdbenet. Kommer och går. Kollade upp vad som skulle hända med embryot idag och det verkar som det ska implantera sig! Vet att vissa kan känna av det, jag verkar ju också vara känslig (kände ju till och med av insättningen) så nu vet jag inte vad jag ska tro. Vill inte hoppas i onödan men det känns lite häftigt.

Hur går det för dig?
  • Tatami

Uppdatering:

Fick nu lite blod på pappret efter ett toabesök, bara ljusrött lite. Antingen är det mensen eller så kanske kanske det kan vara en blödning för att ägget fäst sig??? O.O

• Tatami
    vinterbebis12 skrev 2016-08-27 22:07:23 följande:

Tatami: jag fick en blödning på RD med ett tvådagarsembryo. Låter lovande!

8 dagar efter befruktning då, jag är sju dagar nu. Och visst kan det vara Lutinus, men det var så sjukt att jag tyckte att det kändes annorlunda under eftermiddagen, och så kom detta sen, precis i vevan när ägget ska fästa. Jag tillåter mig själv att vara försiktigt hoppfull tills motsatsen är bevisad.
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-08-27 23:24:48 följande:

Jag har känt när det "fäste" den gången jah fick en tre dagars på rd3 vilket är 6 dagar för embryot. Hade sån mensvärk så jag tror verkligen att vissa känner det, och då var jag visst gravid.

Denna gång vet jag tyvär inte vad som är vad! Känner av mensvärk då o då mest i ryggen, o lite illamående. Men allt kan ju vara för proggisarna. De gångerna de de varit negativt har jag börjat blöda dag 14 efter äp o de är över imorn så vi får se.

Angående blödningen som du fick. Jag fick det på dag 9. En liten, liten blödning och det var nid som jag trodde var mensen då.

Spännande det du skriver! Igår på rd 3 så hade jag väldigt mkt värk faktiskt och inatt. Sen idag ändrade den karaktär lite. Nu på kvällen har det lugnat ner sig betydligt. Visst är det jobbigt att allt man känner kan vara biverkningar av progesteron?! Jag håller tummarna för dig och att det inte blir nån mens utan istället ett plus :D Själv håller jag tummarna att det inte är en supertidig mens på g, får väl se imorgon.
Svar på tråden IVF med start i september 2016