• Tatami

IVF med start i september 2016

Sjöblomman skrev 2016-09-07 12:11:11 följande:

Jag förstår din oro, men spontant tänker jag att progesteronet (alltså borttaget) inte kommer att ge MF. Det verkar jättekonstigt men jag kanske har fel.

Jag hoppas att ditt test visar positivt på fredag! KRAM

Om graviditeten hade hållit i sig hade jag fortsatt med progesteron till v9 tror jag det var, och då tänker jag att det måste finnas en anledning Ill det? Som att kroppen kanske inte producerar tillräckligt med eget? Jaja, denna gång blev det tidigt MF iaf, nu vet jag för idag kom första blödningen. Har fett upp om fredagens test och siktar in mig på ny ivf i nästa cykel. Om de inte strular om mitt prolaktin... Orkar inte :/

Kram på dig med! Hur går det för dig? Sprayar du nu? Vet du nåt om när du får börja med sprutor?
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-09-07 17:26:35 följande:

På ett sätt känns det skönt att man börjar blöda, för ovissheten är hemsk. Så kände jag inför mitt MF. Jag hade värkar i tre dagar med ul allt såg bra ut men hade ont o blödde. Trots att ja innerst inne önskade att d skulle gå väl ville jag bara ha ett slut MF lr Ey, orkade inte pendla i mellan, så jag förstår din känsla nu när blodet är ingång känner du att du kan sörja lite ta nya tag o resa dig upp.

Jag mår bra just nu faktist, man måste ju de haha. Jag är inne på hormonella obalanser faktist och har läst mycket gällande det. Det känns i hela min kropp en stor skillnad på hela min kropp sen efter MF. Vet inte vad som spökar om det är östeogenbrist för ja har såna klimakterie besvär lr om det är kortisol som blivit väldigt hög på grund av stress, jag har värmevallingar, ständiga huvudvärk, irritation för att sen bli glad, svettas om nätterna, trött 24/7 oavsett hur mkt ja sover, ingen sexlust, tappar hår osv, har kollat tsh vid fertilitetsutredningen som visade normal så tror Ey de är det, hur som helst har jag bokad tid för gyn för att ta tester. Men kommer även kontakta en terapeut som ska kolla hårminerlanalys o saliv test osv, för gyn och vc är inte alltid villiga o kolla sånt. Har läst att väldigt många som lagts in på psyket pga depression tex har berott på för hög/låg kortisol, och ingen har ens kollat upp det, som sagt är väldigt inne på de så känns spännande att lära sig om kroppen.

Vi reser om en vecka så vår plan är att ta de lungt, har känt en konstans stress senaste tre åren usch, efter resan kommer ja förmodligen få min mens och då vi har nåra i frysen så ska vi göra en fet, vet inte om de blir ostimulerad lr stimulerad men vi får se. Lyckas vi inte med alla fet har vi ännu en plan att inför nästa ET ta en lång paus kanske på ett halvt år få bort allt som kroppen utsatts för, o starta om. Det känns skönt att ha planer för när man misslyckas med ena har man inte ansiktet i marken utan man känner "okej , detta misslyckades vi gör så här denna gång" och att man har planerna i förväg och inte när man känner sig förtvivlad. Det kommer gå bra för oss alla ska du se, ja tror verkligen på det, tar olika tid för alla men vi SKA lyckas. Förlåt för långt svar. Kram på dig <3

Ja, det är precis så det känns, vill inte gå och pendla mellan hopp och förtvivlan, eller bara förtränga alla tankar och bara vänta på nåt man inte vet alls hur det blir.

Jobbigt det låter med dina symtom, det låter ju som du säger som att det kan vara nåt med östrogenet? Kanske går att se nåt mönster efter testerna? Hoppas verkligen det ordnar sig, du ska ju inte behöva gå och må dåligt. Men visst är det roligt att man lär sig så mkt om våra komplexa kroppar :) Som biokemist tycker jag det är väldigt intressant!

Låter skönt att resa iväg, jag önskar er en trevlig och avkopplande resa. Skönt att ha ett embryo i frysen att använda sen så du slipper göra om hela proceduren för nästa försök. Jag är precis som du, gillar också att ha planer i förväg på hur jag ska hantera vissa situationer som kan uppstå. Sen kan man ju alltid ändra planer. Jag tror som du, att det kommer gå bra för oss, men man måste hålla ut och vara envis. Tur att jag är väldigt envis... :) Kram på dig!
  • Tatami
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-07 18:18:43 följande:

En fråga. Varför tar du inte digitalt test? Så slipper du analysera streck? Eller är det en korkad fråga? Har aldrig riktigt förstått varför folk kör med de där billiga testen. Kram!

Eftersom känsligheten var lite lägre på digital test och jag bara fick svaga streck på vanlig cb test så misstänker jag att det hade visat negativt eftersom jag testade innan bim. Sen fortsatte ju mina svaga streck så jag ville egentligen se att det blev starkare innan jag köpte ett dyrt digitaltest. Vanliga cb är dock inte speciellt billiga, men mindre än halva priset iaf jmfrt med digital.
  • Tatami
    Lee*** skrev 2016-09-07 22:33:17 följande:

Blåsorna är ff för små så det blir ingen äggplock på fredag, brukar ha äggplock vid den tiden. Någon/några hade växt till sig bra men var flera som var för små, så då ville kliniken vänta till måndag. Jag blir lite otrolig om äggen hinner lossna tills måndag. Så typiskt att inga äggplock görs på helgen.

Hoppas iaf att det finns 2 bra embryo tvillingförsök denna gång:).

Jag är så orolig om det inte fungerar, vad gör man då liksom, hur går man vidare, när känner man att nu får det räcka med behandlingar...

Jag förstår din oro, men jag tror inte du behöver vara orolig för att även ska lossna i förtid, du tar ju en spruta för att förhindra ägglossning och sen tar du ägglossningssprutan exakt tajmat till äggplocket. Det kommer nog gå bra. Hoppas på minst två fina embryon till dig!
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-09-07 17:40:19 följande:

Ja, kanske men till mig sa de att det inte är säkert utan att man kör med det ändå. Sen är det så olika hur länge, på Sophiahemmet tar man dem till VUL men på vissa ställen är det stop efter testet så jag vet inte.

Tråkigt hur som helst med ditt MF!

Hur var det, gjorde du FET nu? Annars måste du väl vänta ytterligare en cykel?

Alltså blöda nu, sen en blödning till och efter det kan du göra ny IVF.

Jag sprayar och mår skit. Men ska börja med sprutan ikväll, äntligen!

Nej set blev bara ett embryo sist, inget till frysen. Så jag ska vänta en månad på nästa mens och då börja med sprutor igen OM allt ser bra ut på ultraljud innan och OM jag kan fixa läkarintyg från Sverige på att mitt prolaktinvärde inte är ett problem för att få mig gravid med ivf. Har dock utnyttjat mina biokemikunskaper och mailade labbet i Uppsala som tog proverna och frågade om deras analysmetod map makroprolaktin. Och idag fick jag svar, om att proverna jag tog i maj var analyserade på det gamla sättet, där man falskt kan få för högt värde. Men nu har de bytt analysmetod, så om jag tar ett nytt prov nu så kommer det vara mer rättvisande. Jätteskönt att veta, har oroat mig lite över det.

Åh vad skönt med spruta för dig äntligen! Även om jag själv är spruträdd så jag grät varje gång jag tog dem och höll på att svimma xD Men skönt för dig att det närmar sig nu :)
  • Tatami
    vinterbebis12 skrev 2016-09-07 23:01:05 följande:

Jag skulle fortsätta med progesteron till TD. Tog du ägglossningspruta? Den kan ju ge felaktigt positivt test. Om det var så och du nu börjar få positiva test kan det ju gå vägen. Vissa plussar sent och det är anledningen till att de sätter TD så sent som de gör. Håller tummarna!

Jag testade 11 dagar efter ägglossningssprutan och det var negativt. Så plusset sen berodde inte på sprutan utan på graviditet. Men sen blev det inte starkare på 6 dagar och imorse negativt. På eftermiddagen svag blödning. Så om det skulle vara positivt på fredag så lär jag vilja kolla upp att allt är ok, för det verkar konstigt att inte hormonnivåerna stiger på en vecka.
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-09-07 23:31:20 följande:

Bra att du kan använda dina kunskaper. Har inte riktigt koll på vad det innebär? Varför måste du ha ett intyg?

Jag har inget problem med sprutor men nu ikväll stack jag fel, så det gjorde ont och jag fick blåmärke. Irriterande!

Alltså det är en lång historia. Ska försöka göra den kort :) I Danmark säger de att de har andra rutiner än i Sverige. Så man tar alltid prolaktinprov i en fertilitetsutredning även om man inte har några relaterade problem. Om det är minsta för högt så vill de att man ska gå och behandla det, och kolla upp hos endokrinolog, innan man får göra ivf. Kan gå fort, kan ta ett år, det är olika. I Sverige är det lite olika men enligt min gyn tar man inte rutinmässigt prolaktinprov innan alla ivf, utan endast om någon har problem med oregelbunden mens, utebliven ägglossning etc. Nu vill de i Danmark att jag ska skaffa svenskt läkarintyg på att det är ok att jag gör ivf trots något dör högs värden. Trots att jag redan betalt för ett paket med tre ivf. Och jag frågade specifikt innan jag betalade om jag skulle få görs alla tre utan att de strular om prolaktinet. (De avbröt mitt första ivf-försök i juni, efter fyra dagars sprutor, läkarna var oense). Jag har inte tid att vänta på en behandling av mitt prolaktin, som antagligen ändå inte kommer ge mig bättre chanser. Min ålder är ett större problem än mitt ngt förhöjda prolaktin.
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-09-07 23:31:20 följande:

Jag har inget problem med sprutor men nu ikväll stack jag fel, så det gjorde ont och jag fick blåmärke. Irriterande!

Ja alltså det kan verkligen sticka till om man sticker fel :P Fast jag tyckte nog inte stickandet var så jobbigt, mer insprutandet. Men menopur var superlätt jämfört med orgalutranet. Tyckte inte om dem alls.
  • Tatami
    Olidligaväntan skrev 2016-09-08 17:12:10 följande:

Idag ringde min man till kliniken, för att höra om de två äggen som skulle odlas vidare hamnade i frysen...men så klart inte. Var inställd på det men blir så himla ledsen ändå. Suck, suck, suck!

Det ev ägget i mig är det långt till testdag på, kommer säkert testa några dagar tidigare visserligen. Men just nu vill jag bara gräva ner mig.

Håller tummarna för att ditt embryo tar sig! Vet hur det känns, fick inte heller något till frysen :( kram!
  • Tatami
    peacefrog skrev 2016-09-08 18:24:41 följande:

Lyckosamt äggplock i tisdags och har 4 befruktade embryos. Laddar för insättning av 2 st imorgon men har haft lite värk i magen idag, högt upp, typ ovanför naveln samt väldigt uppblåst. Känns det igen? Även trött som attan.

Sen börjar den jobbigaste väntan. På det där plusset som aldrig kommer.

Grattis till lyckat äggplock! :) Jag hade faktiskt jätteont efter äggplock, ca 4 dagar då jag knappt kunde stå, hade både ont i äggstockarna som var svullna men också i tarmarna typ, kan ha att göra med att när magen blir svullen så kan inte tarmarna röra sig som vanligt och då kan man få magknip typ. Jag var även stenhård i magen.

Och du, plusset kan komma :) Håller tummarna!
Svar på tråden IVF med start i september 2016