• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • avin78
    finee skrev 2016-09-09 17:46:03 följande:
    Det låter konstigt att de inte kollar prolaktinet igen. Fick du någon medicin mot för högt prolaktin? Till exemepl Pravidel? Det fick jag. Min klinik har kollat mitt prolaktin nu igen i augusti inför det här försöket som var.
    Nej , jag fick inget , och första gången jag fick bara levaxin, inget mer.
    Jag hade olika prov utomlands, det visade där att min prolaktin är högt,
    Hur lång tid tar att prolaktin går på balans?
    Kanske det bror på många saker ,
  • finee
    avin78 skrev 2016-09-09 17:55:38 följande:

Nej , jag fick inget , och första gången jag fick bara levaxin, inget mer.

Jag hade olika prov utomlands, det visade där att min prolaktin är högt,

Hur lång tid tar att prolaktin går på balans?

Kanske det bror på många saker ,

Hur högt hade du? Det är väldigt individuellt hur fort prolaktinet går ned. För vissa tar det jättelång tid. För mig gick det på bara några veckor, så det var fort. Men det beror ju också på hur högt det var innan och vilken dos medicin man tar. Vissa klinker testar inte prolaktin. Det är fortfarande lite oklart hur det påverkar fertiliteten i de fall då man fortfarande har regelbunden ägglossning. Eventuellt blir livmodersslemhinnan lite sämre, men i IVF- sammanhang borde det inte vara nåt problem eftersom man kontrollerar den. Be din klinik ta ett prolaktinprov!
  • avin78
    finee skrev 2016-09-09 18:00:29 följande:
    Hur högt hade du? Det är väldigt individuellt hur fort prolaktinet går ned. För vissa tar det jättelång tid. För mig gick det på bara några veckor, så det var fort. Men det beror ju också på hur högt det var innan och vilken dos medicin man tar. Vissa klinker testar inte prolaktin. Det är fortfarande lite oklart hur det påverkar fertiliteten i de fall då man fortfarande har regelbunden ägglossning. Eventuellt blir livmodersslemhinnan lite sämre, men i IVF- sammanhang borde det inte vara nåt problem eftersom man kontrollerar den. Be din klinik ta ett prolaktinprov!
    Tsh.74, fritt T4 18 och fritt T3 5,3

Och july 2014( första kontrol på början ) prolaktin: 763
    Jag ska fråga, men det är sen nu för kolla , därför jag snart börja spruta
  • avin78
    avin78 skrev 2016-09-09 18:11:06 följande:
    Tsh.74, fritt T4 18 och fritt T3 5,3

Och july 2014( första kontrol på början ) prolaktin: 763
    Jag ska fråga, men det är sen nu för kolla , därför jag snart börja spruta
    Januari 2016, prolaktin: 506
  • Tatami
    avin78 skrev 2016-09-09 18:20:09 följande:

Januari 2016, prolaktin: 506

506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.

Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.

Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)
  • finee
    Tatami skrev 2016-09-09 18:39:17 följande:

506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.

Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.

Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)

Bra skrivet Tatami!
  • avin78
    Tatami skrev 2016-09-09 18:39:17 följande:

Bra förklaring,
    Jag har ingen problem faktisk( jag hade hystroscopy, olika test utomlands ) allt ser ut normal,
    Min menskcykel alltid är som är klocka,
    Men jag hade 4 ägg i båda första ivf,
    Och ingen frys!
    Vi får se denna gången,
    Din beskrivning gav mig hopp, och jag önskar alla lycka,
  • Tatami
    avin78 skrev 2016-09-09 19:51:10 följande:

Bra förklaring,

Jag har ingen problem faktisk( jag hade hystroscopy, olika test utomlands ) allt ser ut normal,

Min menskcykel alltid är som är klocka,

Men jag hade 4 ägg i båda första ivf,

Och ingen frys!

Vi får se denna gången,

Din beskrivning gav mig hopp, och jag önskar alla lycka,

Ett problem jag glömde nämna är att högt prolaktin även kan påverka nivåerna av FSH och LH så att de blir lägre. Därför kan det vara svårt att stimulera tillräckligt vid ivf även om man tillför de hormonerna. Så om du får få ägg, dvs är svårstimulerad, och om det händer flera gånger, så kan det bero på prolaktinet. Då kan det vara en idé att äta medicin för det, tex Pravidel. Levaxin som du nämnde påverkar inte prolaktinet utan sänker ditt TSH om du har låg ämnesomsättning. Hoppas du får ordning på allt! Lycka till du med :)
  • Tatami
    finee skrev 2016-09-09 19:27:34 följande:

Bra skrivet Tatami!

Haha tack :) Märks det att jag är lärare? ;)
  • avin78
    Tatami skrev 2016-09-09 21:35:38 följande:
    Haha tack :) Märks det att jag är lärare? ;)
    Det märks att du är läkare <3
    Och medicin för prolaktin, kanske det är sent att tar, jag snart börja gonal och menopur, jag ska ringa rmc, också ,
    Tack för din fin hjälp och förklaring
Svar på tråden IVF med start i september 2016