• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Juliii86
    gammelpysen skrev 2016-10-08 11:16:01 följande:
    Hur går det för dig?
    Idag mår jag mycket bättre än igår :) Det var ingen rolig dag igår men det gick över sent på kvällen. Imorses tog jag lutinus och jag kom på ett knep för att det inte ska göra så ont när man för in den. Jag har är så torr i underlivet att det inte går alls föra in den och då tog jag varmt rinnande vatten som jag sedan svepte igenom två gånger tills tabletten blev lite smulig ovanpå. Förde in den direkt efter och vips gled den in. Det kan jag rekommendera för er som har det svårt o lider av smärtan. Tabletten smälter lite ovanpå och det känns som om man har smörjt den med glidmedel. Nä igår var det som värst, det sved som in i helvete..
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-07 18:06:08 följande:

16 ägg blev 15 som befruktades varav 6 som klarade sig. Ett av dem fick vi med oss hem nu håller vi alla tummar och tår...

Håller alla tummar! :) När har du TD?

Nyss hemkommen från vul nummer 2. Blåsorna hade inte växt till sig så mycket som man hade hoppats så jag kommer fortsätta med samma dos purugon och synarela tills på tisdag när det är dags för otrivellen och sedan ÄP torsdagsmorgon. Håll tummarna för att de hinner växa till sig ordentligt innan dess! Hade varit underbart om det var sista äggplocket man behövde genomlida!
  • Veronicasnart30
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:
    det går framåt... en vecka kvar till jag börjar sprutor igen...

hoppas att allt går bra idag! Berätta gärna efteråt!
    jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.
    Vad skönt att höra att det gick bra ändå! 4 ägg är bra, jag fick ut fem under min äggplock =) Jag fick jätteont efteråt men det är tur att det finns morfin och annat härligt efter och under äggplock. Nu håller vi tummarna att äggen blir befruktade!
  • Veronicasnart30
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:
    det går framåt... en vecka kvar till jag börjar sprutor igen...

hoppas att allt går bra idag! Berätta gärna efteråt!
    jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.
    Har samma problem i underlivet efter lutinus, svider och torrt! Och sen trosskydd på det. Min läkare sa för ett par dagar sedan att skippa staven för lättare insättning eftersom den irriterar ännu mer. Tar lite barnolja eftersom det kliar också. Allt är ju värt det om det går vägen, tänker jag.
  • Veronicasnart30
    Newbie84 skrev 2016-10-07 19:53:23 följande:
    Alla tar förgivet att har man ett så går det att få flera...hör ofta att "du som blev gravid oplanerat måste vara väldigt fertil", börjar bli irriterad på den kommentaren. Får pergotime nu men ska be att få prova lestrozol i väntan på remiss/kö för ivf.

Jaha ok visste inte att de inte funkar, hur vet man få om man har eller inte utan att göra VUL mm?
    Får höra massa kommentarer som man blir trött på pga okunskap hos en del människor, som: -va glad att du har ett  barn (som om man inte är det, fortfarande jobbigt att genomgå detta) eller: -slappna av så ska du se eller: -detv är väl inte meningen etc. Ska nog börja säga nästa gång nån frågar varför det gick så bra med första: -brukar du vinna stort på lotto fler gånger? eller vad tror du?

Vad menar du med sista meningen =) ?
  • bricken

Jag tar och hoppar in här i tråden då vi väntar på kallelse från Akademiska i Uppsala. Förhoppningsvis (eller?... också sjukt nervös inför eventuell behandling) hinner vi med vår första IVF nu under hösten innan jul (med alla helgdagar etc) om kallelsen inte kommer försent (ska ju funka i tid med cyklerna också). 1,5 månad sen remissen skickades in, och ska ta max 3 månader enl. dem, så borde väl bli hyfsat snart ändå? Nån annan som är på ackis och som har koll på hur lång väntetid de har där?

32 år och än så länge oförklarat barnlösa, försökt strax över året. Har vi all tur i världen så tar det bara lång tid för oss, eller så lyckas på inseminationsförsöken vi gör i väntan på IVF (och som vi betalar ur egen ficka).

Vill hursomhelst gärna få lite inblick i vad som komma skall, eftersom jag räknar med att IVF bli nödvändigt för oss med, då insemination har låg chans att lyckas. Så hänger på här under väntan. Lycka till ni som är i full färd med behandlingar!!!

• Juliii86
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-08 14:36:23 följande:
    Vad skönt att höra att det gick bra ändå! 4 ägg är bra, jag fick ut fem under min äggplock =) Jag fick jätteont efteråt men det är tur att det finns morfin och annat härligt efter och under äggplock. Nu håller vi tummarna att äggen blir befruktade!
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-08 14:39:25 följande:
    Har samma problem i underlivet efter lutinus, svider och torrt! Och sen trosskydd på det. Min läkare sa för ett par dagar sedan att skippa staven för lättare insättning eftersom den irriterar ännu mer. Tar lite barnolja eftersom det kliar också. Allt är ju värt det om det går vägen, tänker jag.
    Ja, det gick ändå bra i slut ändan :) Ok, det är ju bra det också, inte illa! Jag fick bara morfin innan äggplock men inget efteråt. Fick bara en värme kudde som jag fick lägga på magen. Morfinen höll sig kvar i kroppen men sen slutade värka efter hemkommen. Måste erkänna att jag var rätt envis med att be om mer morfin under tiden de plockade, kände att jag inte vill ha mer än vad bm gav mig.
    Tack för att du håller tummarna :) Hoppas att det går bra och hoppas att de inte ringer mig innan kl 12 imorgon. Så nervös! Man får alltid den tanken, men tänk om..?
    Usch, det är jobbigt när det ska kännas så torrt där nere. Jag kom på knepet igår att svepa över med varmt vatten tills det blir lite smulig ovanpå tabletten och så glider den in lättare. Annars är det helt omöjligt för mig att föra in den, den kommer bara in en cm. Ja, precis! Det är så värt allt man går igenom i ivf så det är bara till att stå ut och kämpa.

• angiiee

Hejhej :) längesen jag skrev här men hur går det för alla ?

Är det några som ruvar ? Eller är snart där ? :)

Har någon kommit så långt till testdag ? :)

• Juliii86
    angiiee skrev 2016-10-08 19:43:23 följande:

Hejhej :) längesen jag skrev här men hur går det för alla ?

Är det några som ruvar ? Eller är snart där ? :)

Har någon kommit så långt till testdag ? :)

hej angiiee!
    Jag gjorde äggplock i fredags och imorgon blir det insättning kl 13.00 så jag kommer snart ruva :) Hur går det för dig?
  • angiiee
    Juliii86 skrev 2016-10-08 20:31:55 följande:

hej angiiee!

Jag gjorde äggplock i fredags och imorgon blir det insättning kl 13.00 så jag kommer snart ruva :) Hur går det för dig?

Åh va spännande lycka till, hoppas allt går jättebra :)

Jaa jag hoppas att det går bra , har inte känt av så mycket förutom gasig mage men förmodligen av lutinus,

Har testdag på måndag så snart får man veta :) men kommer nog tjuvtesta imorgon
Svar på tråden IVF-hösten 2016