• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Niaa
    MinStoraLängtan skrev 2016-10-09 16:15:50 följande:

Hej!

Har precis börjat med suprecur.. (Innan det provera)

Har pco. 36år. Frisk i övrigt. Ivf på Sahlgrenska.

Förhoppningsvis äggplock v44. allt beroende hur jag reagerar på menopur.

Gengått ivf i tidigare relationer då det varit känt att jag har pco sedan tonåren.

Skillnaden nu är att jag detta halvår haft mina två första ägglossningar (enligt ägglossningsticka). Mitt hopp har alltså återupptagits... Tidigare har jag inte fått mogna ägg.

Håll tummarna nu ????

Hoppas på att kunna följa er åt och att vi kan peppa varandra!

Välkommen! Har ni förändrat behandlingen denna gången något om man jämför med dina tidigare behandlingar? Håller alla tummarna!
  • Juliii86
    MinStoraLängtan skrev 2016-10-09 16:21:57 följande:

[quote=77036335][quote-nick]Juliii86 skrev 2016-10-09 15:55:12 följande:[/quote-nick]Jag har både goda och dåliga nyheter. Av alla 4 ägg som de plockade ut blev ett befruktad och resten gick inte att rädda. Ett som inte blev befruktat, ett som inte blev mogen och ett som blev befruktad men överlevde inte. Jag visste det, visste att något skulle gå illa, så nu har jag ett befruktad som lever i mig och jag hoppas, eller jag vet inte om jag vågar hoppas, att den fäster som den ska. Det känns tråkigt att bara ha ett som överlevde men vad ska man göra? Om denna omgång inte blir något då ska de kanske öka min dos eller ge mig den långa protokollen. Anledningen till de gav mig en försiktig dos var att jag har PCO och de var rädda att jag skulle bli överstimulerad...Sen kunde inte läkaren svara på varför min vänstra äggstock var fylld med väska, det fanns ju inga ägg alls.

Nä jag vet inte vad jag känner just nu. Känns bara skit alltihop...Självklart är jag glad att jag fick ett fint befruktad ägg samtidigt som jag känner att det kommer inte ta sig, det känns jobbigt just nu... Förlåt för en deppig inlägg, behövde skriva av mig...[/

Ett ägg som kan vara guldägget!

Håller mina tummar och tår...

Deppiga inlägg måste få finnas också, det är en tuff resa vi alla är med på... men med olika förutsättningar, tur och omständigheter vi inte råder över..

Skönt att kunna skriva av sig i såna lägen.

Jag känner hopp och blir glad att läsa om ditt befruktade ägg och att du fick tillbaka det! Det peppar mig!

Hej och välkommen!

Tack för att du håller tummarna!

Ja det känns skönt att man kan skriva av sig ibland samtidigt som man vet att det finns personer som ger en stöd när man känner sig ledsen.

Vad bra att det gav dig hopp :) Jag är så inte så insatt på ivf och detta är mitt första försök så det känns bra att jag lyckades göra någon glad. Hoppas att du också lyckas snart och det kommer du göra. Så väl för mig också men ibland får man dessa negativa tankar men vi får försöka peppa varandra och ge stöd när man känner sig extra ledsen.

Håller tummarna för dig vecka 44 :)

Ps. jag går också i sahlgrenska

• Juliii86
    Niaa skrev 2016-10-09 16:35:04 följande:
    Förstår dig helt Juliii86, jag kände samma besvikelse som du när bara ett av mina 9 ägg klarade sig.. samtidigt är det ju en jättevinst att ett fick flytta med er hem och förhoppningsvis får fortsätta stanna kvar med er :) har förstått det som att det är få förunnat att få till frysen men det hade känns så himla skönt att på något vis veta att man har "bonusliv" utöver sina 3 vanliga försök... oavsett så ha med dig att vi hejar på dig och ditt lilla embryo! Förhoppningsvis har ni ett efterlängtat plus på stickan den 24e :)
    Tack Niaa! Jag känner mig mycket bättre nu när jag får så mycket stöd från er tjejer, ni är verkligen jätte fina och det glädje mig jätte mycket och ni ska veta att jag håller mina tummar extra hårt för er.

Jaha ok, det visste jag inte. Jag trodde att frysningen var en bra grej att kunna spara sina ägg till senare tillfälle och det var så jag hade planerat. Min man sa dock att om jag blir gravid denna omgång har jag mina 2 sista försök kvar? Vet inte om det stämmer? Glömde fråga bm men det kan jag ju göra den 24:e istället.
    Tack ännu en gång Niaa, det glädjer mig att ni hejar på mig :) :D
  • MinStoraLängtan

Hej och tack!

Ändrat till högre doser då jag förra gången fick 22 äggblåsor men inte ett enda moget ägg. Ett omoget i en av blåsorna.

Det var tufft...

Nu har jag hoppet tillbaka!

Och hoppas för er alla här!

• gammelpysen

Jag tycker det är jätteskönt att kunna skriva här. Som sagt, det är en tuff process och vi behöver stötta varandra. 
    Jag märkte nu i helgen att jag börjar komma tillbaka till mitt gamla jag efter att effekten från sprutorna försvinner - rätt som det är har jag mer energi och är gladare. Ungefär som om man gått runt med pms i några veckor... Hoppas bara att det blir en positiv överraskning i slutändan, annars blir det nog en rejäl svacka - men vad kan man göra? 

• Newbie84
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-08 14:45:41 följande:

Får höra massa kommentarer som man blir trött på pga okunskap hos en del människor, som: -va glad att du har ett  barn (som om man inte är det, fortfarande jobbigt att genomgå detta) eller: -slappna av så ska du se eller: -detv är väl inte meningen etc. Ska nog börja säga nästa gång nån frågar varför det gick så bra med första: -brukar du vinna stort på lotto fler gånger? eller vad tror du?

Vad menar du med sista meningen =) ?

Ja kanske man ska säga nästa gång någon frågar om syskon att jo vi har försökt ett tag och behöver nu genomgå en utredning för att kunna påbörja ivf. Kanske man slipper fler frågor på ett tag :) ,

Med min sista mening Menar att jag inte visste att äggstickor inte funkar med pco.
  • Newbie84
    Juliii86 skrev 2016-10-09 15:55:12 följande:

Jag har både goda och dåliga nyheter. Av alla 4 ägg som de plockade ut blev ett befruktad och resten gick inte att rädda. Ett som inte blev befruktat, ett som inte blev mogen och ett som blev befruktad men överlevde inte. Jag visste det, visste att något skulle gå illa, så nu har jag ett befruktad som lever i mig och jag hoppas, eller jag vet inte om jag vågar hoppas, att den fäster som den ska. Det känns tråkigt att bara ha ett som överlevde men vad ska man göra? Om denna omgång inte blir något då ska de kanske öka min dos eller ge mig den långa protokollen. Anledningen till de gav mig en försiktig dos var att jag har PCO och de var rädda att jag skulle bli överstimulerad...Sen kunde inte läkaren svara på varför min vänstra äggstock var fylld med väska, det fanns ju inga ägg alls.

Nä jag vet inte vad jag känner just nu. Känns bara skit alltihop...Självklart är jag glad att jag fick ett fint befruktad ägg samtidigt som jag känner att det kommer inte ta sig, det känns jobbigt just nu... Förlåt för en deppig inlägg, behövde skriva av mig...

Håller tummarna för att det fäster, ett ägg är ju det som krävs. Ibland måste man få deppa, vara arg, ledsen eller besviken och då får vi alla stötta varandra :)
  • Juliii86
    Newbie84 skrev 2016-10-09 18:55:23 följande:
    Håller tummarna för att det fäster, ett ägg är ju det som krävs. Ibland måste man få deppa, vara arg, ledsen eller besviken och då får vi alla stötta varandra :)
    Tack :) hoppas det också! Ja, visst är det så. Tycker det är sån bra grupp här att vi alla stöttar varandra och det är bra :) Imorgon kommer nedräkningen börja som dag 1.
  • Veronicasnart30
    angiiee skrev 2016-10-08 19:43:23 följande:

Hejhej :) längesen jag skrev här men hur går det för alla ?

Är det några som ruvar ? Eller är snart där ? :)

Har någon kommit så långt till testdag ? :)

hej, ruvar för fullt och har testdag på fredag.

Men har tjuvtestat hela helgen och dom visar positivt :) men

vågar inte ta ut nått i förskott.

• Veronicasnart30
    Newbie84 skrev 2016-10-09 18:44:55 följande:
    Ja kanske man ska säga nästa gång någon frågar om syskon att jo vi har försökt ett tag och behöver nu genomgå en utredning för att kunna påbörja ivf. Kanske man slipper fler frågor på ett tag :) ,

Med min sista mening Menar att jag inte visste att äggstickor inte funkar med pco.
    Men eller hur! Nej det är, tror jag, LH-värdet som kan vara förhöjt hos oss med pcos och det är det värdet som höjs innan ägglossning i vanliga fall (LH-peaken) hos alla kvinnor i fertil ålder. Stickorna reagerar på detta värde och därför kan ägglossning förutspås inom visst antal timmar. Men hos oss med pcos kan stickorna visa falskt positivt. Det suger att vi som verkligen behöver veta när ägglossning sker inte kan se det på hemmafronten så att säga. 
Svar på tråden IVF-hösten 2016