• Sjuttiosjuan

ivf / äd 2016/ 2017?

UndrandeSökare skrev 2017-06-29 12:47:23 följande:

Ok, förstår om du är trött på utredningar, men tänkte bara tipsa om kliniken och immunbehandling eftersom för mig, och för många andra räcker det inte med donation, utan det krävs även en massa mediciner och annat

för att det ska blir något barn över huvud taget. Annars blir det aldrig plus eller bara missfall även med donation.

Det kan ju vara mer problem än bara äggen eller spermierna. Kan även vara problem med kvinnans immunförsvar eller med livmodern. Eller man kan ha en infektion man inte vet om (det som upptäcks vid mensblodtestet upptäcks tyvärr inte på undersökningar i Sverige).

AvaPeters barngaranti paket för 250.000kr så får man 70% av pengarna tillbaka om det inte blivit några barn efter hela behandlingen, det är väl det bästa alternativet hos dem tycker jag.

Det har du helt rätt i men jag hoppas att det är mitt låga amh i kombination med min ålder som spökar, tyvärr förmodligen även ärftligt då min mamma hade väldigt svårt att bli gravid och kom i klimakteriet vid 45:( Hon var 23 när hon fick mig och redan då var det svårt för henne och det tog 4 år efter det att bli gravid med min syster.

Så vi får hålla tummarna för att det går ändå och vi kommer nog köra

med garantipaketet så man inte slänger alla pengar i sjön om det inte funkar trots unga fräscha ägg:)
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-29 12:47:23 följande:

Ok, förstår om du är trött på utredningar, men tänkte bara tipsa om kliniken och immunbehandling eftersom för mig, och för många andra räcker det inte med donation, utan det krävs även en massa mediciner och annat

för att det ska blir något barn över huvud taget. Annars blir det aldrig plus eller bara missfall även med donation.

Det kan ju vara mer problem än bara äggen eller spermierna. Kan även vara problem med kvinnans immunförsvar eller med livmodern. Eller man kan ha en infektion man inte vet om (det som upptäcks vid mensblodtestet upptäcks tyvärr inte på undersökningar i Sverige).

AvaPeters barngaranti paket för 250.000kr så får man 70% av pengarna tillbaka om det inte blivit några barn efter hela behandlingen, det är väl det bästa alternativet hos dem tycker jag.

Men visst gjorde du din ÄD i Riga? Ska ändå kolla lite alternativ för säkerhets skull! Är du nöjd? Gick det på första försöket?
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-06-29 16:02:14 följande:

Ja fy attan, skönt man inte är ensam om detta, vi är många som kämpat länge :(, och sexlife...ja, fattar att sambon får prestationsångest ! Vi fick till det igår kväll i alla fall, mitt på dagen igår fick jag ett starkt positivt ältest så kroppen verkar va iordning efter ivfen, alltid nåt !

Ja, tillsammans är vi starka!!!

Jamen får man ligga finns det ju chans iallafall:)
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-06-29 16:22:25 följande:

Så trist med mens ! Men då kan du dricka vin :)

Men hur känns det nu då? Blir det Ryssland eller kollar ni runt lite till? Fick ni bra feeling på mötet? Som Undrande skrev längre ner, paket på 249.000, herregud va pengar...att de kan med ta så mycket betalt, funderar ni på nåt sånt paket?

Jag ska släppa bomben i helgen för sambon om äd, eller tidigare !

Vi fick bra feeling på mötet men jag tror absolut det finns massa bra kliniker men jag orkar inte fatta mer beslut och leta runt nu, jag är så sjukt trött på allt det här, vill bara köra på och dom verkar ha bra renommé och mkt info om donatorerna med bilder och så, alla vill ju inte veta så mkt om donatorn men det känner vi att vi vill.

Asså ett försök kostar 120 000 så tänker att om man inte lyckas på första är man ju ändå uppe i dom summorna. Det är ju sjukt eftersom vi redan lagt 130 på Ivf.. som tur är så tjänar min sambo mer än vad jag gör och utan honom hade vi aldrig haft råd att skaffa barn. Så jävla sjukt att det ska bli en pengafråga att skaffa barn, sååå tacksam att vi faktiskt har råd.

Och efter alla misslyckanden känns det skönt att ha någon slags garanti, dom skulle ju inte våga lämna ut den om dom inte hade bra statistik tänker jag..
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-29 17:07:43 följande:

Vår historia:

Först 4 naturliga graviditeter utan mediciner, men missfall varje gång.

Missfallsutredning i Sverige visade inget för de tog för få prover,

inte ens spermaprov fick vi ta.

Sen immunutredning hos Dr D på Life Clinic i Aten, dock inget spermatest där heller, graviditet med hans mediciner men missfall ändå.

Sen sperm dna fragmentation test hos AvaRiga och därefter

dubbeldonation hos dem.

13 ägg, 12 befruktade, 12 embryon levde dag 3.

Dag 5 levde 8 som vi gjorde PGS på och 7 var normala kromosommässigt.

2st sattes in och 5 till frysen. Ofostrig graviditet konstaterades på vul i v.8.

Dvs inget foster endast tom hinnsäck. Har haft det en gång tidigare också.

Så jag blev gravid som jag alltid blir, men blev missfall.

Så nästa försök blir i höst med mer immunmediciner.

Är besviken att det blev missfall även med donation, men är nöjd med antalet embryon. 7st blastos som dessutom är normala kromosommässigt är bra. Läkaren på kliniken sa att det var mycket bra resultat. Har ju läst om andra som endast fått 2st blastos, men även andra som fått fler.

Men AvaRiga gör inga immunutredningar, där är Aten överlägset bäst.

AvaRiga sätter endast in mediciner om patienten själv kräver det, men då måste man veta vilka problem man har i förväg och då behövs en immunutredning.

Hade jag känt till Serum innan jag åkte till Life Clinic så hade jag valt dem istället. För de har större stab, svarar snabbare på mail och erbjuder mycket fler olika utredningar och behandlingsalternativ än Dr D gör. Hade varit enklare, snabbare och smidigare att bara vända sig till en klinik istället för 3 olika.

www.ivfserum.com/

www.ivfserum.com/questionaire/

Oj, tuff historia:(

Hoppas att det går bättre för er i höst, då har ni ju flera bra embryon i frysen, då MÅSTE ni ju lyckas till slut!!

Betalar man per FET sen då?
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-29 17:28:42 följande:

Ja, hoppas att det går bättre i höst. Ja, man betalar 12.000kr per FET sen.

Jag tycker att det är bra att du vill kolla runt på flera kliniker som du sa, det är

helt klart värt att kolla upp vad de olika klinikerna har att erbjuda innan man väljer.

Det är ju så pass mycket pengar det handlar om.

Vad kostar ett försök i Riga? Och har man garantier på ett visst antal embryon?

Många verkar väldigt nöjda där!
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 13:17:57 följande:

Sjuttosjuan - Det finns minst 3 ivfkliniker i Riga, kanske ännu fler. Jag valde AvaRiga för flest verkar nöjda med den. Det finns även en klinik som heter ivfRiga och en som heter EVG eller något liknande. Men jag har läst om många som beklagar sig över ivfRiga så därför valde jag bort dem direkt.

Om du googlar på AvaRiga så hittar du deras hemsida (finns även info och prislista på svenska).

Det är olika priser allt beroende på vad du vill

ha: äggdonation, spermadonation, odling till 3 dagar eller 5dagar (blasto), PGS etc.

Nej, man får ingen garanti över antalet embryon hos

AvaRiga.

Den enda garantin man får är att om man väljer äggdonation och 3-dagars odling så behöver man inte betala något om inte donatorn får ut ett enda ägg. Om hon får ut ett ägg så betalar man 50% och om hon får ut 2 ägg så betalar man fullt pris. Men vill man odla till 5-dagars(blasto) så gäller inte detta.

De har ingen garanti över hur många ägg som blir befruktade eller hur många embryon det blir.

De flesta jag läst om brukar få ut 12-13 ägg men slutresultatet varierar naturligtvis bl a beroende på äggens och spermans kvalité.

Men det kanske finns kliniker som har sådan garanti om du kollar runt. Har AvaPeter garanti över hur många befruktade ägg och embryon det blir?

Don garanterar 4 blasto på dag 5 fattar jag det som. Det kostar 129 000 då. Ska kolla Ava Rigas sida också!

Tack för info!
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 18:20:48 följande:

Sjuttiosjuan - Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, Dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8.

Sen valde vi att göra PGS på dem (Pre genetic screening)

för att sålla bort alla som var onormala kromosommässigt. 7st var normala.

2 till mig och 5 till frysen.

Vi betalade ca 100.000 inkl mediciner och allt har jag för mig.

Sen tillkommer ju resor, hotell och sånt.

Första resan flög vi, bodde på hotell i 2 nätter, gjorde spermatest,

gjorde vul, fick nedregleringsspruta, köpte mediciner, turistade i Riga etc.

Andra resan åkte jag dit ensam med båt bara över dagen. för insättningen.

Båt är billigaste alternativet till Riga om man bokar med kort varsel.

Kostade ca 1600kr inkl alltihop, anslutningsbuss tur och retur, båtresa 2 nätter ombord med egen hytt inkl toa och dusch, 2 frukostbufféer och 2 middagsbufféer.

Enda som tillkommer är att man får köpa lunch själv i Riga.

Man har 6 timmar på sig att vara i Riga innan båten åker mot Sverige igen.

Kliniken ligger på promenadavstånd från färjeterminalen.

Gör AvaPeter PGS och vad kostar det hos dem?

Dom gör pgs men vet inte vad det kostar. Låter lite som att dom tycker att man bör välja pgs snarare om man är äldre och det är större risk att embryona har ngn kromosomavvikelse men kommer som du nog ändå välja det så att man är så säker som möjligt på att få de bästa tillbaka. Dom verkar inte vara så pigga på att sätta in två bra blasto eftersom det ofta leder till tvillinggraviditet. Trodde jag ville sätta in två men är inte så säker längre, högre risk då men ändå chans att få två på en gång! Svårt!!!
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 19:19:48 följande:

Fråga AvaPeter (och även andra kliniker du kontaktar)  om statistik i procent över hur många som verkligen föder tvillingar vid deras klinik och jämfört med hur många som fått två insatta?

Även om man får ett insatt så kan det ju dela sig och bli enäggstvillingar.

Eller som i mitt fall, satte in två jättebra blastos men blev bara en tom hinnsäck.

Så vill du sätta in två så gör det, eller välj ett om du vill det.

På AvaRiga får kunden bestämma ett eller två, de lägger sig inte i vad du väljer.

Läste i en gammal länk om en tjej som reste till nån klinik i Tjeckien och de satte in 3 embryon och hon födde trillingar, men hon är den enda jag hört talas om som råkat ut för det.

Fördelen med AvaPeter är ju att om man betalar mer så kan man få välja donatorer som är kända för att vara mycket fertila och lyckats ge andra par barn med sina ägg.. På AvaRiga får man inte veta något sånt. Man kan endast få veta om hon donerat tidigare eller inte (men då måste man fråga efter det). Men även om de donerat tidigare så får man inte veta resultatet.

Ja, ska fråga det! Vi ska sätta oss ner imorgon och skriva ner våra frågor. Finns ju så mkt att tänka på och vi måste bestämma vad som känns viktigt för oss.

Och vi får fundera på om vi vågar sätta in 2 el inte , finns ju för och nackdelar med båda:)
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 08:46:04 följande:

Som du kanske läst i mitt inlägg till Maran idag, nu verkar sambon "gå med på" äd !

Äntligen har femöringen trillat ner :)

Jag funderar också om man ska sätta in två eller ej...jag är ju 42, och vet inte om jag vill gå genom en graviditet till ( om allt funkar såklart, finns ju inga garantier ), så lutar lite åt två. Blir liksom en äd men två chanser för samma pris. Sen vet jag det finns risker, men det gör det med allt i livet. När vi gjorde ivf nu i maj så tyckte sambon det va ok med två.

Jag vill gärna ha syskon till barnet, och samtidigt inte bli för gammal när jag gör äd.

Så vilka kliniker kollar ni på?

Jag är inne på Ryssland eller Riga. Finns ju en klinik till i Ryssland, NGS tror jag den heter?, som är mycket billigare men minst lika duktiga som Ava får jag för mig.

Öppen donation vet jag inte, väntetiden i Finland var ett år nu. Hur ser ni på öppen donator?

Men vad skönt! Nu kör vi smurfen, i år ska vi bli på smällen:)

Vi kommer nog troligtvis köra med Ava Peter men ska göra jämförelser med Tjeckien (reprofit tror jag det heter) och Ava Riga.

Eftersom det blir anonym donator och för att vi är lite kontrollfreaks så vill vi veta så mkt som möjligt om donatorn och ha möjlighet att välja själva, då är det bara Ava Peter som erbjuder det. Kostar ju såklart mer men känns som om vi inte orkar bry oss om det i den allmänna konkursen:)

Var ju även på seminariet som kändes seriöst och har redan kontakt med en tjej där som verkar intresserad och svarar snabbt.

Vi ska ikväll gå igenom det som känns viktigt för oss och kontakta de andra klinikerna också.

Vi är överens om att vi vill ha anonym donator så Finland har inte varit på tal trots att min sambo är halvfinsk:)
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?