• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • basio
    Wooden skrev 2017-03-15 11:55:23 följande:

Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex. 

Jag äter järntabletter, Hemofer. Jag hade 116 i blodvärde och jag vet att jag fått kämpa för att hålla det på en ok nivå med de andra barnen. Hemofer tycker jag funkar bra, blir inte hård i magen med dem. De ska vara snällare än många andra tabletter mot magen. Och jag har även i vanliga fall problem med hård mage så för mig är det viktigt att ha några som funkar bra.
  • Leeandra
    Wooden skrev 2017-03-15 11:55:23 följande:

Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex. 

Jag har ätit järnrabletter vid varje graviditet för att jag så lätt dippar i järnvärde och med mina tvillingar gick det fort. Den här gången hade jag ett hb på 98 och ett ferritinvärde på 11 vilket är ganska lågt, så jag knaprar 100 mg per dag, Duroferon. Har dock aldrig haft problem med det, blir hårdare i magen av att vara gravid och lösare av järntabletter så magen brukar fungera lika bra som vanligt, . Om man inte har ett lågt hb tycker jag inte att man bör ta järntillskott, möjligtvis en snäll variant med bara dagsdosen.
  • Malimari

Egentligen är inte ett lågt hb alltid en idikator på att man behöver järn - det är därför prov tas på järndepån i början av graviditeten för att bestämma ifall det behövs och då vanligtvis från vecka 20 då barnet börjar kräva mer. Men det bestäms av din BM. Jag har tex väldigt bra hb (145) men låg järndepå (7!) så jag har fått äta 1 tablett duroferon från vecka 20.

• FrökenMp

Jag var hos bm idag (vecka 24+0) och hade fått lågt järnvärde så blev rekommenderad att äta 100mg niferex varje dag. Min bm sa att niferex var ganska snäll mot magen men nu blir jag orolig när ni säger att den gjort er dålig. Jag som redan är förstoppad titt som tätt... haha.

• narie24

Ja det kommer bli "spännande" i sommar när det är dags. Undrar vilket sjukhus man blir hänvisad till? Det finns ju några alternativ här i Sthlm men läget är ju pressat, och särskilt under semestertider.

Minns att när jag skulle föda första barnet (mars) så var det fullt. Var nära att jag blev skickad till Uppsala. Men som tur var blev det en lucka. Mannen har inte fått stanna kvar ngn av gångerna (trots att jag inte kunde sitta el stå på två dygn med första).

• Meowt

Om man blir skickad till ett annat sjukhus, löser man det själv med transport då? Konstig fråga kanske men vi har ingen bil så kan vara bra att veta :p

• Wooden
    Meowt skrev 2017-03-16 06:40:30 följande:

Om man blir skickad till ett annat sjukhus, löser man det själv med transport då? Konstig fråga kanske men vi har ingen bil så kan vara bra att veta :p

Ja den transporten löser man väl själv precis som man skulle gjort om man fick plats där man önskar. Bor du i Stockholm? Tänkte hur ni tänkt ta er till förlossningen? Man blir väl i regel hänvisad till annat sjukhus redan när man ringer, så det blir ju inte så att du har åkt till ena sjukhuset och sen får reda på att du måste ta dig till ett annat. Utan det vet du ju innan du åker isåfall. 

Vi har tex ca 6 mil till tre olika förlossningar och är det fullt där vi önskar föda så får man ju reda på det direkt och då blir man hänvisad till/ringer själv till något av de andra tänker jag :) 
  • Meowt
    Wooden skrev 2017-03-16 07:49:42 följande:
    Ja den transporten löser man väl själv precis som man skulle gjort om man fick plats där man önskar. Bor du i Stockholm? Tänkte hur ni tänkt ta er till förlossningen? Man blir väl i regel hänvisad till annat sjukhus redan när man ringer, så det blir ju inte så att du har åkt till ena sjukhuset och sen får reda på att du måste ta dig till ett annat. Utan det vet du ju innan du åker isåfall. 

Vi har tex ca 6 mil till tre olika förlossningar och är det fullt där vi önskar föda så får man ju reda på det direkt och då blir man hänvisad till/ringer själv till något av de andra tänker jag :) 
    Aha, men det är ju bra att de berättar när man ringer i så fall. Tänkte mig att man åker dit och de säger "tyvärr, fullt!"

Nej jag bor i Malmö, så har ju både Lund (inte så troligt med lediga platser dock), Ystad och i värsta fall Köpenhamn.

Vi har inte helt bestämt än, men antagligen ringer vi efter taxi. Problem bara om det blir lite bråttom en lördagskväll vid 20.00 eller så då många vill ha taxi.

Men vi får planera detta lite mer tror jag, blir väldigt dyrt att ta taxi till Köpenhamn.
  • FrökenMp
    Meowt skrev 2017-03-16 08:12:11 följande:

Aha, men det är ju bra att de berättar när man ringer i så fall. Tänkte mig att man åker dit och de säger "tyvärr, fullt!"

Nej jag bor i Malmö, så har ju både Lund (inte så troligt med lediga platser dock), Ystad och i värsta fall Köpenhamn.

Vi har inte helt bestämt än, men antagligen ringer vi efter taxi. Problem bara om det blir lite bråttom en lördagskväll vid 20.00 eller så då många vill ha taxi.

Men vi får planera detta lite mer tror jag, blir väldigt dyrt att ta taxi till Köpenhamn.

Där vi bor får man åka taxi till förlossningen för endast 50kr (det är ca 6,5 mil dit). Kanske är så för er också?:)
  • Meowt
    FrökenMp skrev 2017-03-16 08:23:29 följande:
    Där vi bor får man åka taxi till förlossningen för endast 50kr (det är ca 6,5 mil dit). Kanske är så för er också?:)
    Hm, ingen aning! Värt att undersöka :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny