BF Juli 2017 ny
Här samlas vi som har bf juli 2017!
Varmt välkommen
Här samlas vi som har bf juli 2017!
Varmt välkommen
Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex.
Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex.
Egentligen är inte ett lågt hb alltid en idikator på att man behöver järn - det är därför prov tas på järndepån i början av graviditeten för att bestämma ifall det behövs och då vanligtvis från vecka 20 då barnet börjar kräva mer. Men det bestäms av din BM. Jag har tex väldigt bra hb (145) men låg järndepå (7!) så jag har fått äta 1 tablett duroferon från vecka 20.
Jag var hos bm idag (vecka 24+0) och hade fått lågt järnvärde så blev rekommenderad att äta 100mg niferex varje dag. Min bm sa att niferex var ganska snäll mot magen men nu blir jag orolig när ni säger att den gjort er dålig. Jag som redan är förstoppad titt som tätt... haha.
Ja det kommer bli "spännande" i sommar när det är dags. Undrar vilket sjukhus man blir hänvisad till? Det finns ju några alternativ här i Sthlm men läget är ju pressat, och särskilt under semestertider.
Minns att när jag skulle föda första barnet (mars) så var det fullt. Var nära att jag blev skickad till Uppsala. Men som tur var blev det en lucka. Mannen har inte fått stanna kvar ngn av gångerna (trots att jag inte kunde sitta el stå på två dygn med första).
Om man blir skickad till ett annat sjukhus, löser man det själv med transport då? Konstig fråga kanske men vi har ingen bil så kan vara bra att veta :p
Om man blir skickad till ett annat sjukhus, löser man det själv med transport då? Konstig fråga kanske men vi har ingen bil så kan vara bra att veta :p
Aha, men det är ju bra att de berättar när man ringer i så fall. Tänkte mig att man åker dit och de säger "tyvärr, fullt!"
Nej jag bor i Malmö, så har ju både Lund (inte så troligt med lediga platser dock), Ystad och i värsta fall Köpenhamn.
Vi har inte helt bestämt än, men antagligen ringer vi efter taxi. Problem bara om det blir lite bråttom en lördagskväll vid 20.00 eller så då många vill ha taxi.
Men vi får planera detta lite mer tror jag, blir väldigt dyrt att ta taxi till Köpenhamn.