• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Vet hur det känns

Dotter 2 som är född i nov var det inte alls samma sak med. Efter förlossningen nr1 så fick inte ens pappan vara kvar första natten.. låg på vanliga BB och dottern på annan avdelning. Allt var katastrof

• Treansresa

Drt är hemskt att man ska behöva oroa sig för om det finns plats att föda. Det kan ju gå riktigt fort och då hinner man ju inte krångla, ska man föda i entrén för att det inte finns nå rum och man inte hinner till något annat sjukhus. Jag vet inte hur det ser ut på mitt sjukhus. Ska passa på att fråga idag. Jag hoppas vi inte har dom problemen här då det är 25 mil till nästa sjukhus. Men man vet aldrig:(

• FrökenMp

Min bm tyckte att jag skulle börja ansöka om gravidpenning eftersom jag har ett sånt jobb som gör att jag får väldigt ont i ryggen. Men hon sa att det bara gäller från v31... jag har ju ont redan nu.

Då sa hon att jag kan träffa en läkare som kan sjukskriva mig 25% fram till att jag får gravidpenning. Är det någon som gjort så? Är det bara vanlig sjukpenning man får då fram till gravidpenningen börjar gälla?

• Wooden

Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex. 

• Delilah2001

Fy vad jobbigt och stressande att inte veta om det finns plats och var man ska föda.

Jag har tur på det sättet, jag kommer göra planerat snitt på Östra sjukhuset, vi bor precis i närheten dessutom.

Första barnet födde jag på Mölndal för de hade inte plats på Östra. Pappan fick inte stanna kvar en enda natt där...

• GrönaDruvan
    Wooden skrev 2017-03-15 11:55:23 följande:

Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex. 

Jag äter ju två järntabletter om dagen...+3 tabletter med b-vitamin.
    Sist var järndepåerna på 11 (!!!!) och järnvärde på 95... tog nya blodprov härom dagen så får se om det gått upp nu, annars kommer jag nog få järn intravenöst.
    Jag är förstoppad från och till, men försöker äta och dricka saker som underlättar det.
  • Treansresa

Jag äter fortfarande mina folsyretabletter som har 20 mg järn i sig. Klarar mig bra på dom. Magen blir inte så hård heller. Hade gått från 143 till 130 så behövde ej stressa med att byta ut dom.
  • Meowt

Jag äter gravidvitaminer och omega 3-kapslar (båda från Apoteket). Åt järntabletter men när de tog mitt blodprov vid inskrivningen så var järnvärdet bra så hon sa nu vecka 20 att jag inte behövde ta såna mer.
    Tänkte äta hela graviditeten.

• sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-03-15 11:30:55 följande:

Min bm tyckte att jag skulle börja ansöka om gravidpenning eftersom jag har ett sånt jobb som gör att jag får väldigt ont i ryggen. Men hon sa att det bara gäller från v31... jag har ju ont redan nu.

Då sa hon att jag kan träffa en läkare som kan sjukskriva mig 25% fram till att jag får gravidpenning. Är det någon som gjort så? Är det bara vanlig sjukpenning man får då fram till gravidpenningen börjar gälla?

Jag var visserligen heltid sjukskriven från v13 innan graviditetspengen förra gången, men ja det är vanlig sjukpenning.
  • sobrio88

Jag äter niferex varannan dag (från v 20). Jag tyckte faktiskt jag hade mer problem med hård mage innan jag började äta det, men och andra sidan så började jag äta penicillin strax efter som jag ska äta hela graviditeten så den kanske slår ut niferexen i biverkning ;)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny