• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Leeandra
    FrökenJo skrev 2017-08-05 08:20:13 följande:

Igår 4/8 kom äntligen vår tös till världen. 12 dagar över tiden. Allt drog igång vid 01 på natten, med värkar som började fresta i ordentligt. Vid 02-snåret kom de var 5-7 minut. 06.27 kom vi in till förlossningen. Då ökade värkarna ordentligt i styrka och frekvens ca 3 var 10:e minut. Var öppen 4 cm vid första undersökningen. La mig i badet en stund men kände efter en stund att det blev outhärdligt och ville ha epidural. När jag kom upp ur badet fick jag några riktigt kraftiga värkar med ordentligt tryck neråt. Bm kollade och jag var öppen 7 cm, nästa värk gick vattnet och efter det tog det 18 minuter varav 8 min krystvärkar sen var hon ute Kl 08.58. Det gick alltså galet fort på slutet. Kändes jobbigt att inte ha någon kontroll men samtidigt skönt att det gick fort. Med sonen gick jag 48 timmar med regelbundna värkar och 45 min krystvärk innan han var ute så det var en väldigt stor skillnad i tid denna gång.

En annan helt galen sak är ju att hon på TUL i måndags beräknades väga ca 2900 gram. När hon kom ut igår (4 dagar senare) vägde hon 4165 gram och var 51 cm lång. Åh vi som har varit så oroliga att något skulle vara fel.. Måste ju blivit en rejäl felberäkning helt enkelt... Eller så gjorde kebabtallriken jag åt i onsdags susen, hahaha :D

Grattis till tjejen! Härligt att det gick snabbare än förra gången. Tror att det är de stora barnen som är svårast att storleksberäkna, det är ju inte första gången man hör talas om något sådant. Men ni kan ju helt klart utesluta tillväxthämning .
  • Leeandra
    Malimari skrev 2017-08-05 08:42:20 följande:

Äntligen kom Mattis till världen efter en lååång och hemsk igångsättning som tyvärr slutade i snitt då han fixerade sig fel med huvudet. Mår helt okej men är trött! Han vägde 4864 g och var 55 cm lång hehe. Han äter på som en häst och håller ett bra sockervärde. Jag har fått nån infektion så har tagits massor av prover. Så skönt att det äntligen är över!

Grattis till Mattis! Skönt att du känner att du måg bra, förstår att du är trött efter den pärsen. Hoppas du piggnar till och att det inte är någon värre infektion.
  • Leeandra
    Lady K skrev 2017-08-05 09:40:03 följande:

Grattis till er alla som fått! Vilken babyboom senaste dygnet! Själv går jag fortfarande och väntar...Är det någon annan kvar i tråden nu som inte fött än?

Vet inte om det är fler kvar, inga flitiga skribenter iaf. Men du får uppdatera oss hur det går, .
  • Bimbim79

Tack för alla grattis! Så önskar jag grattis till er andra som passade på samma dygn! Det lossnade verkligen! Och lycka till ni som är kvar!!

• Vet hur det känns
    Bimbim79 skrev 2017-08-05 18:45:16 följande:

Tack för alla grattis! Så önskar jag grattis till er andra som passade på samma dygn! Det lossnade verkligen! Och lycka till ni som är kvar!!

Ojoj vilken tuff förlossning men skönt att ni alla mår bra nu! Stort grattis till lilla killen!! Förstår att detta varit/är hemskt.. hoppas du får prata igenom allt med läkaren grundligt. Kram!
  • Vet hur det känns

Stort grattis till alla som fått barn nu den 4-5..badet verkade som det rasslar till och vi alla fick samtidigt. Skönt!! Nu är det över!!

Last k, vi hejjar på dig!!! Snart har du bebis här! Rätt som så startar det.. jag gick upp vid 06 hade inga värkar eller dyl.. var så ledsen efter ännu en dag utan bebis och började längta till igångsättningen som var planerad idag klockan 10 (5/8) men efter att ha ätit frukost så började jag få regelbundna värkar med 10-13 min imellan vid 9:30

• Vet hur det känns

Här är min förlossnings berättelse.

Vaknade vid 06 och hade inga värkar eller dyl. Åt frukost och deppade att ingen bebis skulle komma och att jag skulle få göra igångsättningen som skulle vara nästkommande dag.

Vid 9:30 börjar jag känna svaga värkar som kommer regelbundet. Hoppades att det var på riktigt men var väldigt osäker.. låg från 9 till 13 och provade bada,Alvedon för att se om det var på riktigt eller låtsas. Vid 15 åker vi in till förlossningen för kontroll och då hade jag ca 6 min imellan värkarna.. som fortfarande var väldigt smärtfri (lätt att andas igenom dom)

Fick ligga med ctg till 15:30 sedan kollade bm hur öppen jag var. Hon sa att hon kunde göra en hinsvepning om jag var lite öppen så kanske jag slapp igångsäggningstiden nästkommande dag.

Var öppen 4-5 cm. Skrevs in på förlossningen 15:45 och börjar genast med lustgas. Efter några värkar så vill jag ha epudral. Får epudralen runt 16:50 narkosläkaren stack fel några gånger och vi fick göra om det. Men tillslut så funkade det. Smärtan försvann men trycket var kvar. Skönt var det.. låg med ctg efter i 30 min sen gick jag på toa vid 17:20 och börja känna mycket tryck neråt.

Går tillbaka till rummet och larmar bm för jag vill att hon ska kolla hur öppen jag är. I samma stund så börjar jag låta och står och krystar. Vattnet går samtidigt och jag får fort lägga mig fort på sängen. Bm känner och bebis är på väg ut. Krystar i ca 10 min sen klockan 18:05 kom världens finaste kille ut med navelsträngen runt halsen. 4170 g och 53 lång han bajsade världens lass när han kom upp på magen och ännu en gång innan han vägdes så barnmorskan var säker på att han vägde 4200 när han föddes. Förstår inte vart ungen fick plats!

Allt gick bra och bebis mådde toppen hela tiden. Nu ligger vi på BB och håller på med denna ammning... Bröstvårtor som blir sneda och fel tag men snart så lär vi oss. Vi får vara kvar till imorgon (48h eftersom jag hade gbs och hann inte få droppet)

• Vet hur det känns
    Bimbim79 skrev 2017-08-05 10:59:11 följande:

Ja det va läskigt, hjärtkompressioner HLR för att få igång honom. (Jag vart ju sövd men att få veta efter) jag tappade "bara" nån liter blod men det känns idag skakig o lite darrig. Öm i magen och ska snart försöka komma upp på toaletten. Amningen fungerade direkt. Han får kanon tag och sen hjälper det väl till att det kommer lite då med så han bibehåller intresset. Ersättningen smakar blä tycker han iaf :)

Ska försöka skriva bättre när jag inte är lika morfin påverkad ;)

Hur går det för lilla killen? Fick han syrebrist eller klarade han sig? Skönt att ni alla mår bra nu ialf. Kramar
  • Vet hur det känns
    Malimari skrev 2017-08-05 08:42:20 följande:

Äntligen kom Mattis till världen efter en lååång och hemsk igångsättning som tyvärr slutade i snitt då han fixerade sig fel med huvudet. Mår helt okej men är trött! Han vägde 4864 g och var 55 cm lång hehe. Han äter på som en häst och håller ett bra sockervärde. Jag har fått nån infektion så har tagits massor av prover. Så skönt att det äntligen är över!

Stort grattis till mattis!! Vilken stor gobit. Visste ni att han skulle vara så stor? Jobbigt med snitt men skönt att ni alla mår bra nu. Blev det den 4/8?
  • Vet hur det känns
    FrökenJo skrev 2017-08-05 08:20:13 följande:

Igår 4/8 kom äntligen vår tös till världen. 12 dagar över tiden. Allt drog igång vid 01 på natten, med värkar som började fresta i ordentligt. Vid 02-snåret kom de var 5-7 minut. 06.27 kom vi in till förlossningen. Då ökade värkarna ordentligt i styrka och frekvens ca 3 var 10:e minut. Var öppen 4 cm vid första undersökningen. La mig i badet en stund men kände efter en stund att det blev outhärdligt och ville ha epidural. När jag kom upp ur badet fick jag några riktigt kraftiga värkar med ordentligt tryck neråt. Bm kollade och jag var öppen 7 cm, nästa värk gick vattnet och efter det tog det 18 minuter varav 8 min krystvärkar sen var hon ute Kl 08.58. Det gick alltså galet fort på slutet. Kändes jobbigt att inte ha någon kontroll men samtidigt skönt att det gick fort. Med sonen gick jag 48 timmar med regelbundna värkar och 45 min krystvärk innan han var ute så det var en väldigt stor skillnad i tid denna gång.

En annan helt galen sak är ju att hon på TUL i måndags beräknades väga ca 2900 gram. När hon kom ut igår (4 dagar senare) vägde hon 4165 gram och var 51 cm lång. Åh vi som har varit så oroliga att något skulle vara fel.. Måste ju blivit en rejäl felberäkning helt enkelt... Eller så gjorde kebabtallriken jag åt i onsdags susen, hahaha :D

Stort grattis till en snabb och smidig förlossning. Skönt! Men oj va till visade fel.. med så mycket.. jag gjorde till 1 vecka innan min bebis föddes och då beräknads han väga 3500 han kom ut 4170 så det var också lite fel :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny