• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 21:46:15 följande:

Som sagt, jag tror ändå att i de flesta bio-familjer där föräldrarna delar säng så flyttar sig den vuxen som får nattsömnen störd från föräldrasängen och barnet och den andra föräldern ligger kvar. Märk väl att det jag ifrågasatte var att Brumma verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes efter olika måttstockar och min invändning handlade om att det kanske berodde på att frågan hanteras olika i hem där båda är bioföräldrar och där bara en av de vuxna är det.OK, då är det du och Brumma som skulle be er partner och era biologiska barn att lämna er stora säng för att ni behövde sovrummet bäst -tror ändå inte att det är rutinen i de allra flesta bio-familjer.

Men, hur tycker du att din situation -där du inte ens sover i föräldrasovrummet- är jämförbar med det jag eller TS skriver? Om de två vuxna delar säng (som i TS fall och som även de flesta bio-föräldrar får antas göra) och barnet kommer tassande och kryper ner i sängen under natten är ju alternativen att den vuxne som inte kan sova för att det blir för trångt (eller whatevever) byter sovplats till barnets säng/soffan/ sängen i gästrummet om sådant finns ELLER att den vuxne som störs av situationen säger att "nu får ni andra gå så att jag får sova kvar i min säng". Jag tror att skillnaden mellan de flesta bio- och bonusfamiljer är att i biofamiljen skulle den övervägande delen vuxna välja att låta barnet ligga kvar medan det inte för alla bonusföräldrar alltid känns OK att ge upp sin sängplats.

Mitt första inlägg kom sig av att du verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes olika och min tes är att de ofta (utifrån olika relation till barnet) handlar olika och att det gör att få bioföräldrar (förutom du och Ess uppenbarligen) skulle ha en önskan att köra ut sina familjer för att få vuxensovrummet och den största sängen för sig själva.

Du missade att jag skrev att jag ofta sover i sonens rum på vardagarna. Dvs inte på helgerna. Dessutom att jag även sover i föräldrasovrummet vissa nätter på vardagarna. Så nej, jag sover inte alltid i sonens rum. Och därmed är situationen jämförbar.

Du verkar även konsekvent ignorera att även min man ligger kvar i sängen ibland och JAG går in och lägger mig med barnet. När HAN behöver sova vidare. Och ja, ibland ligger vi allihop i samma säng. Vi är inte låst i ETT sätt - vilket du och Anonym (va) verkar vara. Vi ser till situationen just då och ser till att alla inblandade får sina behov och önskningar uppfyllda.

Ditt "låta barnet ligga kvar" förutsätter att barnet hinner krypa ner och lägga sig till rätta. Men barnet är redan uppe och går.. Om man som förälder då möter barnet INNAN barnet hunnit lägga sig, tar det i famnen eller handen och följer med barnet in till sitt rum där man som förälder- den förälder som har "jour" den natten- kryper ner med barnet och somnar om så blir det ingen som blir störd och behöver säga "nu får ni gå och lägga er i en annan säng så får jag sova kvar" . Som sagt verkar du lite låst i ditt resonemang.

Ja, bio och bonusföräldrar verkar dömas annorlunda. Även om du "tror" att de flesta föräldrar ignorerar sin partners sömnproblem och konsekvent vägrar att hitta en lösning som passar - tex som vi gjort, vi hittade en lösning som INTE innebär att den med mest sömnbehov för natten behöver väckas och flytta sig, ngt jag ifrågasatte varför det inte var ett alternativ för en bonusförälder - så innebär inte det att det är en sanning. Jag frågade varför en bonusförälder skall behöva acceptera att det inte finns något annat alternativ än att flytta sig eller dela säng med barnet när det i en kärnfamilj tillåts tittas på alternativ. Så på ett sätt har du rätt i att vår situation inte är likadan. Vi hittade ett ALTERNATIV. Men grundproblemet var ju som för TS. En av de vuxna har ett större behov av att sova ostört. Eller egentligen har båda det men olika nätter beroende på arbete osv. Men TS får inte kräva att en lösning hittas. Hon skall "acceptera". Så - olika bedömning beroende på biologisk relation.

Trevligt.
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-18 00:24:49 följande:

Suck, om folk lärde sig att läsa...

Mina inlägg grundar sig i att jag reagerade på Brummas inlägg när hon ifrågasatte om anonym (va) hade olika måttstockar beroende på om det var en bio eller bonus/styvförälder (vilket en nu vill definiera sig själv som) som stördes av det närhetssökande barnet.

Hon skrev "Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man?"

Jag tror, som jag flera gånger skrivit att i de flesta biofamiljer med "nattvandrande" barn så skulle en förälder tycka att det är OK att flytta till en annan säng/soffa i huset och inte kräva att partnern och barnet skulle lämna sovrummet så att hen fick sova kvar där ostörd. Jag tror också att om en förälder lägger sig på annan plats skulle den förälder som blev kvar i sängen med barnet också tycka att det är OK att hen fick sova med barnet. Därför blir situationen i en biofamilj en annan än när ex.vis du förklarar att du som icke-förälder inte vill ge upp din stora säng för att barnet och pappan skall få sova där de gånger barnet kommer utan att de skall flytta sig.

Jag har inte skrivit att någon skall tvingas till något men de två familjekonstellationerna bio och bonus ser olika ut och bedöms därför på olika sätt.

Nej. Situationen blir inte automatiskt annorlunda för att det är en biofamilj. Den blir annorlunda i DITT huvud pga att DU har förutfattade meningar och åsikter om hur föräldrar och bonusföräldrar agerar, tycker och tänker.

Grundfrågan är fortfarande - är det ok att hitta andra lösningar än att barnet kommer in och sover i föräldrasängen om den ena vuxna (bio eller bonus) har behov av att sova så ostört som möjlig?

Du har ganska tydligt - och nedlåtande - svarat att det inte är ok...
  • Anonym (Va)
    Miss Skywalker skrev 2017-01-17 20:59:16 följande:

Det skrev du inte..

Jo, det står så! Att det är barnet och pappans familj.
  • Anonym (Tiki)
    Brumma skrev 2017-01-18 06:54:47 följande:

Nej. Situationen blir inte automatiskt annorlunda för att det är en biofamilj. Den blir annorlunda i DITT huvud pga att DU har förutfattade meningar och åsikter om hur föräldrar och bonusföräldrar agerar, tycker och tänker.

Grundfrågan är fortfarande - är det ok att hitta andra lösningar än att barnet kommer in och sover i föräldrasängen om den ena vuxna (bio eller bonus) har behov av att sova så ostört som möjlig?

Du har ganska tydligt - och nedlåtande - svarat att det inte är ok...

Du har visst bestämt dig för vad jag "tycker" även om det enda jag skrivit är att utifrån den relation de vuxna har till barnet blir lösningarna olika.

Nåväl, lev då i din åsiktstunnel.
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-18 07:19:20 följande:

Du har visst bestämt dig för vad jag "tycker" även om det enda jag skrivit är att utifrån den relation de vuxna har till barnet blir lösningarna olika.

Nåväl, lev då i din åsiktstunnel.

Jag utgår bara från vad du skriver

Här skriver du tex att lösningarna blir olika pga relationen mellan barn och vuxen. Vilket ju inte baseras på ngt annat än vad du tror och "tycker". Eller påstår du att relationen jag och min man har till våra barn är ngt annat än en nära barn/förälderrelation?

Hans dotter - som jag då har en bonusförälderrelation till - kom länge in och sov mellan oss. Där och då behövdes inga alternativa lösningar.

Det är knappast jag som har en tunnel för mina åsikter när jag hävdar att det finns olika lösningar baserat på olika behov. Du hävdar att det finns en lösning baserat på relation..

Tunnel?
  • ungbrunett
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-18 00:24:49 följande:

Suck, om folk lärde sig att läsa...

Mina inlägg grundar sig i att jag reagerade på Brummas inlägg när hon ifrågasatte om anonym (va) hade olika måttstockar beroende på om det var en bio eller bonus/styvförälder (vilket en nu vill definiera sig själv som) som stördes av det närhetssökande barnet.

Hon skrev "Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man?"

Jag tror, som jag flera gånger skrivit att i de flesta biofamiljer med "nattvandrande" barn så skulle en förälder tycka att det är OK att flytta till en annan säng/soffa i huset och inte kräva att partnern och barnet skulle lämna sovrummet så att hen fick sova kvar där ostörd. Jag tror också att om en förälder lägger sig på annan plats skulle den förälder som blev kvar i sängen med barnet också tycka att det är OK att hen fick sova med barnet. Därför blir situationen i en biofamilj en annan än när ex.vis du förklarar att du som icke-förälder inte vill ge upp din stora säng för att barnet och pappan skall få sova där de gånger barnet kommer utan att de skall flytta sig.

Jag har inte skrivit att någon skall tvingas till något men de två familjekonstellationerna bio och bonus ser olika ut och bedöms därför på olika sätt.

Jag är av åsikten att en kärnfamilj och en bonusfamilj aldrig kan jämföras. Det är helt olika förhållningsregler och således spelar det exempelvis för mig ingen roll hur vi hos oss hade gjort om det var ett gemensamt barn och inte enbart hans barn. Det är totalt ointressant. Jag ser det enbart som en "börda" om barnet kommer på natten och ska sova i vår säng. Min sömn blir minst lika förstörd av att överhuvudtaget behöva bli väckt, men även av icke alternativen att antingen sova på en hård soffan eller tvingas ligga kvar i sängen med ett oroligt, sparkande barn. Jag som "styvförälder" VILL inte sova någon annanstans än i MIN säng, med eller utan min sambo. Det ska räcka som argument för att han tittar på andra lösningar: dvs gå tillbaka med barnet till sitt rum med eller utan köp av större säng. Det är DERAS angelägenhet, barnet och pappans, och inget som jag

vill eller ska blandas in i. Styvfamiljens lott, man kan inte förvänta sig samma saker som i en kärnfamilj och det inbegriper även att min sambo inte kan förvänta sig samma uppoffring av mig som styvförälder än om jag vore förälder.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Va) skrev 2017-01-18 06:57:30 följande:
    Jo, det står så! Att det är barnet och pappans familj.
    Det är ju ännu mer bisarrt.

Definitionen av ordet gäst lyder: "Person på besök, speciellt då personen blivit inbjuden". Det är alltså en människa, kan vara omtyckt eller inte, som i något läge förväntas gå hem till sitt - vilket du ju också poängterade att du tyckte att ts skulle göra. Eller snarare hoppades på att pappan skulle se till att hon gjorde. Så vem av min man och jag ska gå hem till sig, tycker du? Vi har båda barn sedan tidigare, har levt ihop i över tio år, och har barn som skulle vrida sig av förlägenhet över dumheten i ett påstående att vi är gäster i varandras familjer.

Jag tycker inte heller att det är självklart att det blir en familj av ett sammanflyttande. Det är inte självklart att relationerna faller sig så och det kan krävas både mycket ansträngning, motivation och vilja för att det ska bli så men från det till att tycka att en ny partner för evigt skulle gå runt och inneha en gäststatus i familjen är befängt.
  • ungbrunett
    Påven Johanna II skrev 2017-01-18 09:06:56 följande:

Det är ju ännu mer bisarrt.

Definitionen av ordet gäst lyder: "Person på besök, speciellt då personen blivit inbjuden". Det är alltså en människa, kan vara omtyckt eller inte, som i något läge förväntas gå hem till sitt - vilket du ju också poängterade att du tyckte att ts skulle göra. Eller snarare hoppades på att pappan skulle se till att hon gjorde. Så vem av min man och jag ska gå hem till sig, tycker du? Vi har båda barn sedan tidigare, har levt ihop i över tio år, och har barn som skulle vrida sig av förlägenhet över dumheten i ett påstående att vi är gäster i varandras familjer.

Jag tycker inte heller att det är självklart att det blir en familj av ett sammanflyttande. Det är inte självklart att relationerna faller sig så och det kan krävas både mycket ansträngning, motivation och vilja för att det ska bli så men från det till att tycka att en ny partner för evigt skulle gå runt och inneha en gäststatus i familjen är befängt.

Jag håller med dig. Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att personer som hävdar att föräldrars partners är gäster i barnets familj eller hem (och säkert trycker på exet också) faktiskt menar det. Det kan ju enbart vara bittra människor som vill få någon annan (sitt ex nya exempelvis) att må dåligt och känna sig fel, annars tar man inte till den typen av uttalanden. På samma sätt som liknande människor hävdar att jag som ny partner aldrig kommer vara lika viktig för mannen då hon minsann själv gav han hans första barn och således alltid kommer vara lite mer speciell, och liknande saker som sägs enbart för att såra. Jag har frågat min sambo om han känner att hans ex alltid kommer ha en speciell plats i hans liv för hon gav honom ett kärleksbarn (som många här på fl framhäver) och han kunde inte sluta garva åt det oerhört bisarra påståendet. Det går ju bara inte att ta "du är gäst i barnets familj/hem" seriöst.
  • BioBonus
    Anonym (Va) skrev 2017-01-15 18:01:34 följande:
    Du är gäst, i deras familj!

Man kan inte vara "gäst" i någons familj. Du har missuppfattat innebörden av ordet. Är det TS som äger hemmet så kanske man kan påstå att barnet är "gäst" i hennes hem, men barnet bor ju där emellanåt så det är ju barnets hem också.

Är det barnet säng? Nej, det är det ju inte, så barnet är definitivt "gäst" i TS säng. Och med din logik så är det ju uppenbarligen gäster som ska flytta på sig, så barnet får väl gå in till sin egen säng igen helt enkelt :) Och vill pappan så får han ju följa med och antingen sova vidare där, eller gå tillbaka till sin säng när barnet har somnat.

Vilket f.ö alltid var min och barnens pappas lösning då vi inte sov bra någon av oss med barnen i sängen.

• ungbrunett
    BioBonus skrev 2017-01-18 15:30:51 följande:

Man kan inte vara "gäst" i någons familj. Du har missuppfattat innebörden av ordet. Är det TS som äger hemmet så kanske man kan påstå att barnet är "gäst" i hennes hem, men barnet bor ju där emellanåt så det är ju barnets hem också.

Är det barnet säng? Nej, det är det ju inte, så barnet är definitivt "gäst" i TS säng. Och med din logik så är det ju uppenbarligen gäster som ska flytta på sig, så barnet får väl gå in till sin egen säng igen helt enkelt :) Och vill pappan så får han ju följa med och antingen sova vidare där, eller gå tillbaka till sin säng när barnet har somnat.

Vilket f.ö alltid var min och barnens pappas lösning då vi inte sov bra någon av oss med barnen i sängen.

Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv