• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Ess

Blir din sömn störd av att hon ligger där, så tycker jag att det är ett helt rimligt krav att han går tillbaks med henne och lägger sig där. Orkar han inte det så borde han lägga sig där redan från början.

• Anonym (Normalt)
    Anonym (Py) skrev 2017-01-14 11:57:51 följande:
    Saker blir inte alltid som man sagt att de ska bli innan man flyttar ihop. Han orkar oftast inte gå in med henne eller lyfta in henne igen när hon sovit med oss ett tag, även om det är så det var tänkt från början!
    Vi bodde ihop i min sambos lägenhet ett knappt år innan vi flyttade till en gemensam, har varit tillsammans i två år nu. Då sov hon först i egen säng i sovrummet och sedan i egen säng i ett tillfälligt rum då vi väckte varandra när alla sov ihop (pappan snarkar i ;) ).
    Tror det här också handlar om att sovrummet i nya lghten är det rum som känns mest som "mitt" rum. Bonusen har eget rum och min sambo har halva vardagsrummet till sina grejer. Då känns det kanske mer när det egna spacet krymper.
    Jag tycker om bonusen, så det handlar inte om det.
    Kan du åtminstone försöka ta in att barnet har ett extra trygghetsbehov efter flytten? 

Att se bonusens behov av närhet som att barnet inkräktar på ditt rum känns inte sunt. 
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2017-01-13 21:32:59 följande:

Jadå det finns det :)

Tyckte det var supermysigt när bonus kom uppkrypamde intill. Hon hade en förkärlek till att ligga nära nära, precis som mina egna barn :)

Men - lika lite som man borde ta för givet att man INTE vill sova med ngn annans barn (som du verkar göra ovan...) borde man ta för givet att man VILL sova med ngn annans barn. Eller med sina egna för den delen.

Ensamtid - typ vv ;)

Jag får i princip aldrig ensamtid från hans barn så jag föredrar verkligen att åtminstone få sova själv istället för att barnet ska ta all uppmärksamhet dygnet runt i alla avseenden. Men vi är olika.
  • ungbrunett
    Ess skrev 2017-01-14 16:24:59 följande:

Blir din sömn störd av att hon ligger där, så tycker jag att det är ett helt rimligt krav att han går tillbaks med henne och lägger sig där. Orkar han inte det så borde han lägga sig där redan från början.

Instämmer.
  • ungbrunett
    Anonym (Normalt) skrev 2017-01-14 17:06:55 följande:

Kan du åtminstone försöka ta in att barnet har ett extra trygghetsbehov efter flytten? 

Att se bonusens behov av närhet som att barnet inkräktar på ditt rum känns inte sunt. 

Men som nämnt ovan är det ingen som hävdar att barnet inte ska få närhet. Men barnet kan få det av föräldern i sitt eget rum och inte på bekostnad av ts!
  • Näng

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

• Anonym (D)
    Näng skrev 2017-01-14 23:28:37 följande:
    Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Fast i TS fall är det mannen som prioriterar sig själv framför henne. Han skulle kunna lägga sig i barnets rum och göra alla nöjda och trygga, men han är för lat för det och låter istället TS bli utträngd av bonusdottern. På så vis skapar han en konflikt mellan de, förmodligen, två viktigaste personerna i hans liv. Hur smart prioritering är det egentligen?
  • Brumma

Och vad är det som hindrar att pappan kan prioritera sitt barns behov men ÄNDÅ ta hänsyn till TS?

Eller menar du att det ENDA alternativet är att pappan, TS och barnet trängs i samma säng?

I kärnfamiljer lyckas man hitta alternativ om den ena (eller båda) vuxna får sin sömn störd av att barnet snurrar omkring- men det är inte ok att försöka lösa det i en bonusfamilj? Eller?

Exakt hur menar du att kvinnorna som skriver här är egocentrisk trista när de kommer med förslag där BÅDE barnet får sova med sin pappa OCH TS får sin sömn mindre störd?
  • Miss Skywalker

Era egna behov? Sömn tillhör våra basala behov..
  • Tom Araya
    Anonym (Py) skrev 2017-01-11 11:49:03 följande:

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

Jag har aldrig förstått det där med att inte sova själv som barn. För mig är sömnen oerhört viktig och jag har emellenåt haft problem att vänja mig vid att ha någon annan i sängen överhuvudtaget, än värre blir det med en massa djur och barn. Jag vill inte konkurrera med barn om min sovplats och varför ska jag behöva?
    Undantag är undantag förstås, jag pratar om vad man gör regelbundet och vänjer barnen vid.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv